fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"את הבחור מנהריה אי אפשר לקנות, כי הוא פועל בשם הרעיון"

גיל שמואלי מנהריה הוא טיפוס. אפשר לומר שהוא אחד בדור שנלחם על עתיד תנועת מפלגת הליכוד.  שמואלי מגיע לראיון עיתונאי בבית קפה מקומי בנהריה, עם תמונתו של זאב ז'בוטינסקי וכתבי עת של מנחם בגין והוא ספר היסטוריה מהלך.  שמואלי הוא אחד האנשים ש'אוהבים לשנוא' במפלגה בה צמח. על פניו רוחשות שמועות שמנסים להדיחו מחברותו בוועידת המפלגה וכחבר מרכז הליכוד. בינתיים שמואלי לא קיבל כל תלונה כזאת, אבל הוא נזהר ומגלה שהמשחק הפוליטי שנוצר בעשור האחרון בליכוד מסוכן בשל איבוד הערכים והצביון  בחיוג המהיר בטלפון שלו נמצאים כל השרים במדינה. הוא מסוגל להתקשר לשר התחבורה ישראל כץ מהרכבת  ולהגיד לו שישחרר את הרכבת התקועה בחיפה. במפלגה קוראים לו בלגלוג: "ראש התנזים מנהריה", הוא מחקה את ביבי לא פחות מכל בדרן ותיק. בוכה שמזכירים את בני בגין וחושב שאנחנו חייבים להניח לשד העדתי.  גיל שמואלי מנהריה מנסה ליצור מהפכה וקורא לכם להתעורר.   
נגד עסקנות פוליטית. שמואלי צילום: דורון גולן
נגד עסקנות פוליטית. שמואלי צילום: דורון גולן

מה בסך הכל רוצה  חבר מרכז ליכוד גיל שמואלי? להחזיר את המדינה לעם. לא מבקש לא שכר, לא נדבה, לא תהילה. כן יש לו חלום להיבחר לכנסת ישראל והוא ישאף לכך. כיוון שהוא לא מיישר קו, לא הולך אחרי היעדר ולא השתתף בכנס הפוליטי שארגן יו"ר סיעת הליכוד ח"כ דוד ביטן לראש הממשלה בנימין נתניהו, הוא חבר מרכז לא פופולרי. כמעט לא רואים אנשים כמו שמואלי בסדר היום שמזילים דמעה מהמצב הקיומי אליו לדבריו נקלעה מפלגת הליכוד, וכך באמצע הראיון  הוא פורץ בבכי כשנוגעים בנקודת התורפה שלו: חבר הכנסת בני בגין.

שמואלי מנסה לגרום להתעוררות ועומד בראש תנועת 'נאמני החירות של  הליכוד'.  הליכוד לדבריו איבדה כל קשר למציאות באמצעות השתלחות בעיתונאים והאשמת מפלגת השמאל בכל מה שקורה במדינה.  באמצע הראיון פונים לשמואלי אנשים ולוחצים את ידו וגם הטלפון שלו לא מפסיק לצלצל.  האיש שאינו פופולרי במפלגת האם שלו, הפך לשגריר של צדק חברתי והעיתונאים הארציים רודפים אחריו לטורים וראיונות. במפלגה בה גדל הדביקו לו כינוי: "ראש התנזים מנהריה", אך שמואלי לא מתרגש. גם ברשת החברתית פייסבוק, בה הוא משמיע את משנתו ומצטט, נתקל בביקורת קשה. שמואלי חייב לדבריו להעביר מסר לציבור הרחב שלא התייאש, גם לזקנה במסדרון בבית החולים בנהריה, למצב הבריאות בפריפריה,  לצעירים שלא מצליחים לרכוש דירה, לניצולי השואה שמתלבטים אם להדליק מזגן או לקנות תרופות, לנכים, לאלמנות צה"ל ועוד.

תנועת הליכוד  המקורית לדבריו מבוססת על תנועה חברתית היחידה במדינה שאיבדה כיוון.  לפני חמש שנים היה לשמואלי את האומץ לנאום בוועידת המפלגה ולצאת נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו וקרא לו לפרוש.

"רק עשרה אחוז מחברי מרכז הליכוד הגיעו לכנס התמיכה בנתניהו, איפה היו האחרים? ", שואל שמואלי, "איך יתכן שאנחנו משרתים אדם ולא רעיון. תנועת הליכוד היא תנועה של ערכים, לא נבחרנו להיות אדונים לעם. בשבת שעברה ציינו  104 שנים לבגין.  הוא חינך את התנועה שהמדינה קודמת לכל".

גיל שמואלי. צילום: דורון גולן
משלם מחיר. שמואלי צילום: דורון גולן

 

 משלם מחיר

שמואלי, בן 41 , נולד בתל אביב.  אביו היה קצין  בכיר בצי הסוחר, ומשפחתו התניידה בארץ לפי עבודתו. אימו עבדה כמזכירת בית ספר ועקרת בית.  הוא גדל במשפחה  סורית חלבית, מצד אמו ואבא עיראקי. בבית בו גדל דיברו ערבית, וכך למד את השפה על בורייה.  דודו היה הרמטכ"ל משה לוי- מוישה וחצי.

שמואלי  בוגר אורט קרית ביאליק, בה בילה את מרבית נעוריו.  בצבא שירת ביחידה מסווגת של חיל האוויר ונפצע פעמים בשטחים.  לאחר פציעתו, הגיע עם משפחתו לנהריה בשנת 1997.  שמואלי הוא סוכן ביטוח מורשה ומתפרס בכבוד ומנהל זוגיות, אבל מסביר את ההקרבה הגדולה שלו למען תיקון פני החברה והמנהיגות בליכוד השואבת ממנו זמן רב על חשבון חייו האישיים.

"כל חיי גדלתי בבית של ליכודניקים והייתי חבר בתנועת בית"ר.  בגיל 15 גויסתי על ידי גאולה כהן מורתי לתנועת 'התחייה' והייתי רכז נוער. הייתי בקשר טוב עם גנדי, רפאל איתן ויובל נאמן.  לאחר שחרורי מהצבא, השפיע עליי עוזי לנדאו להצטרך לתנועת ליכוד וחברתי להנהלת הליכוד העולמית.  לפני חמש שנים נבחרתי כציר לוועידת הליכוד, מה שמכונה 'חבר מרכז' והקמתי את חוג נאמני החירות. החוג הזה מקדש את סט הערכים האידאולוגי של תנועת חירות ונאמני ז'בוטינסקי ומכיל בתוכו את מייסדי התנועה. המטרה שלנו לא השתנתה: עקרון שלמות ארץ, צדק חברתי ועליונות המשפט. אז איך זה שדווקא לגילי שמואלי מנהריה מעיזים להטיף מוסר?  אנחנו רואים לנגד עינינו עדרים, עדרים של קבוצות. כל קבוצה עם סמל האינטרסים שלה ללא שום חוט מקשר. מעניין אותם ז'בוטינסקי? בגין? תנועת החירות? דמוקרטיה?  הם הפכו את האינטרסים של הקבוצה שלהם לאידאולוגיה המנותקת משורשי הליכוד, זה האבסורד.  הליכוד הקלאסי נמחק, על ידי קבוצות ~קבוצות של מפקדי ארגזים. כל מי שרצה להתקרב לשולחן התאגד והתפקד.

"אני נלחם כבר חמש שנים על מעמדי בתוך הליכוד כדי לשמור על הדמוקרטיה ועל עקרונות הליכוד. אנחנו שומרי הסף של תנועת הליכוד: קבוצה של 200 חברי מרכז, ודף של 500 מתפקדי ליכוד. נאמתי בכל כינוס של  ועידת הליכוד מ~ 2012. אני בא לגעת  בבעיית הדיור והבעיות של הפריפריה.  כיום מרכז הליכוד הוא המעוז האחרון , 50 מטר לפני דיקטטורה מתקדמת שמגן על הפיכה לחצר ביזנטית".

אבל רק אותך רואים, איפה כל ה-200?
"קשה. אני איש הכפוף מערכים, וזה אכן סבל ומהמעמסה. רק אני בפרונט ואני משלם מחיר כבד מאד. הקרבה למען הציבור והמחיר שאני משלם על ההסברה, על חשבון העבודה והחיים הפרטים.  זו השליחות שלי מגיל 15 ויש מחיר לאנשים ששילמו על במאבק על האמת, כשם שמנחם בגין שילם וגנדי וכל לוחמי הצדק החברתי והחופש, גם אני משלם".

נגד עסקנות פוליטית. שמואלי צילום: דורון גולן
נגד עסקנות פוליטית. שמואלי צילום: דורון גולן

מה מפריע לך ?

"הכאב והסבל של הנכים, מתים גוססים בקצבת רעב. דור שלם של צעירים ואני מתוכם שלא מסוגל לרכוש בית, מחירי הדיור קופצים ולא מקבלים מענה לבעיית הדיור שהיא פצצת זמן חברתית. הקשישים שלחמו בכל מלחמות ישראל ונתנו את המדינה במגש הכסף לא יודעים מה לקנות קודם? תרופות או לחם? רפואה לעשירים ולעניים. אנחנו דפוקים בכל המערכות. עד מתי נקבל זריקות הנשמה מלאכותיות שהזקנה שוכבת במסדרון ואיש לא משלם במצוקתה?

"לראות את הכנס המביש בגני התערוכה שהיה עצוב וטרגי, חסר כל תוכן ומהות כאילו כל התנועה המפוארת מורכבת מאוסף חסידים שוטים ללא מצא, ערכים ושליחות. ראינו שרים צועדים שמאל ימין לבמה שעליהם ענן של שערורייה. בוש לראות את יו"ר הליכוד  מבקש לקשור את גורלו האישי בחברי תנועת הליכוד כולה, כאילו הם חלילה שותפים לעניינו שבהם הוא נחקר.  נוצרה תחושה של נרדפות מדומה.

"כלי התקשורת הם לא האויב של הליכוד ומעולם לא היו. להגיד שעיתונאים הם שמאלנים זו הכללה בוטה. גם בית המשפט לא אויב של תנועת הליכוד. מערכת המשפט הוא המצבר האחרון של חירות האדם, ו'יש שופטים בירושלים'.  לכן ראינו תיאטרון אבסורד. לא שמענו אותם מדברים על הבעיות הבוערות על הפרק ואני מרגיש מאוכזב מאד. הנהגת התנועה מפנה עורף לקהלים, בשר מבשרנו ובמשך 12 שנות הליכוד לא מציבה פתרון. עבור מה נבחרנו. איזה אופק יש לצעירים בפריפריה?  חינכו אותי מקטנות לאמרה של ז'בוטינסקי שמי שמיישר קו עם שחיתות לכאורה, מקומו לא בליכוד.  בגין נלחם בשחיתות הממסדית של מפא"י והשחיתות יוצרת עוני ופערים חברתיים".

לאן נעלם הליכוד קלאסי ?

" דן מרידור, בני בגין, סילבן שלום, משה כחלון דוד לוי, תשאלי למה הם לא בליכוד, ואיזה חומר אנושי נבחר לכנסת? בינוני ומטה. הליכוד זה מותג. יש ארבע מפלגות לוויין כדי לשמר את השלטון, כי אין שמאל יותר בישראל. אם ניקח את כל השמאלנים, זו תהיה 'שמורת טבע באלסקה'. צריך להפסיק את ההתלהמות והשסע, כי עם ישראל צריך מנהיגות שתאחד את העם. אהבת חינם ולא כיתוב ופילוג במלחמת אחים".

אתה מצליח להעביר את המסר לדעתך? תוקפים אותך בכל חזית.

"אני  בקשר עם המון שרים וחברי כנסת. אנשים מודדים אותי כלוחם שחיתות ומבקשים מנהיגות שתענה על הצרכים הסוציאליים ותיתן תקווה. לא קשה לי לקרוא דברים שכותבים עליי ואני אלחם על זכותו של האחר ואכבד אותה בצורה דמוקרטית. עדיין לא הגישו נגדי קובלנה בליכוד, יש דיבורים כאלה.  אבל הם פוחדים כי הצבתי מראה, לתנועה שלמה".

גם בני בגין לא היה בכנס.

בשלב זה פורץ שמואלי בבכי. "בגין אצלי, זה עצב רגיש מאד. הוא אמר לי 'אל תשוו אותי לאבי, אינני מגיע לאבק נעליו'. הוא היה השריד האחרון של הרויזיוניסטים ולא של הביתניזם. אני חושש שאנחנו לפני קטסטרופה שנעה לכיוונינו".

למה לגיל אין היום פטרון, כמו ביבי?

"ביבי הוא גדול הנואמים לעם ישראל. בצעירותי הערצתי אותו כשר החוץ וכשגריר, נוטפת ממנו הכריזמה, אך יש בו משהו טרגי גם. חוסר יכולת בקבלת החלטות ועמידה במקום.  5 שנים הוא לא הגיע לוועידת הליכוד ומתעלם מהנושאים המהותיים. את דעותיי השמעתי היטב בכל כינוסי הועידה. לא קבלתי מענה לאף אחת מהשאלות הקשות שהצבתי.  אני באמת מאחל שייצא זכאי ללא קשר לפרשות. אני חושב שביבי מיצה את עצמו וצריך לבחור מנהיגות חדשה לליכוד. אם ביבי ביקש מאהוד אולמרט להתפטר שנה לפני הגשת כתב אישום נגדו ובצדק, אז מה שונה עכשיו?".

מי לדעתך ראוי להנהיג את הליכוד?

"ישראל כץ, גדעון סער ואבי דיכטר, הם השלושה שיוכלו לשקם את התנועה ולהביא ל-40 מנדטים .

אם צדק חברתי נר לרגליך, למה את לא מצטרך למחאות נגד היועץ המשפטי לממשלה?

"אני מתנגד ופוסל הפגנה מול ביתו של היועץ המשפטי שהוא פקיד מדינה' ורואה בחומרה ניסיון לפגוע במעמדו.  יחד עם זאת זכות ההפגנה היא חוקית ועילאית".

למה  סניפי הליכוד בפריפריה משותקים?

"הסניפים משותקים. תנועה שלמה הפכה להיות כלי שרת את יו"ר התנועה.  אני חרד שהעסקנות הפוליטית שאחזה בצמרות המפלגה עלולה להגיע לשורשים ואיבדתנו את מדורת השבט. המתח הפוליטי בנהריה והפיצול בין הקבוצות  בליכוד בנהריה מזכיר את לבנון של 82.   קבוצות ששמות את השד העדתי במרכז. כל פעם שיש בחירות יוצא השד העדתי מהקנקן. המרוקאים מול התימנים מול העיראקים והאשכנזים. זו הצבעה עדתית, הפצעים המדממים של שלטון מפא"י טבועים בבני עדות המזרח שסבלו סבל רב.  אף אחד לא רודף אותם, באנו להיות ישראלים ולא כדי להנציח עדתיות. אנשים חיים בצלקות ומסרבים להיפרד מהתסביך ותחושת הרדיפה. יש לנו רמטכ"ל מזרחי והזמר המזרחי היפה וגם אני  גדלתי על אריק איינשטיין ואום כלתום.

"אבל אז בא להם איזה סורי נחמד עם משקפיים ומנסה לעשות סדר. אני כמו 'הזקן המוכיח בשער', שבא להילחם ומטיף לחברה מוסרית.  לכן לא היו  ליאף פעם כוונות להתמודד במישור המוניציפלי וכיוונתי תמיד למישור הארצי. החלום שלי להגיע לכנסת, אני שואף להיות לפה ומשענת לציבורים שאין היום מי שייצג אותם ומי שישלם בעד מצוקתם לצדק חברתי.

מפריע לי מאד גם ערבוב של פוליטיקה ושכול. ניצלו את הסיפור הכואב של חברת הכנסת נאוה בוקר, בשכול הפרטי לצרכים לאומיים.  באותה מידה החבירה בעבר של חברת מועצת העיר מיקי גולדווסר שהצטרפה לפוליטיקה המקומית בנהריה.  לא הבנתי את החיבור בין גולדווסר לראש עיריית נהריה זקי סבג, שעלה על שרטון, כי הוא לא בא משותפות  דרך אידאולוגית. כמובן שברמה האישית אני מצדיע לה".

אז אתה עוף מוזר?

"אני המוהיקני האחרון. ז'בוטינסקי ובגין לא היו עופות מוזרים, הם היום מתהפכים בקברם.  אני אמשיך להיות נאמן באדיקות.  במשך 20 שנה אני מקיים טקס אזכרה ללוחמי האצ"ל ועלי הגרדום במושב שבי ציון.  מקריא קדיש על קברו של סגן דוד בן גאון, קצין אצ"ל שנהרג בעלייה לחניתה ופוקד את כלא עכו בטקס המרכזי. לא זכור לי שראיתי ולו רבע מחברי הכנסת והשרים במקומות הללו. תנועה שלא משמרת את מייסדיה אין לה קיום. למה כי אני לא עסקן? לא נלחמתי בעסקנות לשמור על מעמדם? רק כוח ושררה. לא קבלתי שקל על פעילותי הפוליטית. אסור להיכנע לפולחן אישיות וכך אומרים עליי: 'את הבחור מנהריה אי אפשר לקנות כי הוא פועל בשם הרעיון'. שיענו לי  אם לא מוזר להם שבמבצע צוק איתן נכנס צה"ל לעומק עזה עם נגמ"שים משנות ה- 70?,  ניצולי שואה צריכים לבחור אם להדליק מזגן או לקנות תרופות וחרפת רעב, דור שלם תקוע בלי בית, נכים סובלים מקצבת רעב  ועם  ישראל צריך להתעסק עם הקיר המתקלף ברחוב בלפור 9.

במדינת ישראל צריך לדבר ערבית כדי לשרוד במזרח תיכון ולהבטיח ישראל חזקה, להכיר מנטליות ומנהגים להיות חלק ולא נגד. להפסיק לדבר עם אויבנו 'אשכנזית' ולדבר ערבית כדי ליצור שינוי בדעת הקהל ולעצב תפיסות מתונות לשלום. יחד עם  זאת אני בעד החלת החוק הישראלי על יהודה ושומרון ואבטחת הריבונות על הר הבית. לא רוצה מנהיג שייכנע למלך הירדני, אלא צריך מנהיג שיוריד בתים של מחבלים".

למי את מתגעגע?

"לאריאלי אריה קוטר, שהיה מורי ורבי, מפקד בית"ר מוותיקי נהריה שבעצם חסיתי בצילו ולא זכה לראות את היום בו נבחרתי לחבר מרכז הליכוד. תרשמי שאני גם מקיים הרצאות לבני נוער בנושא".

6 קטנות עם שמואלי

ספר: המרד של מנחם בגין

סרט: היו זמנים באמריקה:

מה לא תאכל בחיים: אוכל שלא נעשה באהבה ולא כשר.

אורלי לוי אבקסיס: יציר כפיה של תנועת הליכוד, אני מעריץ אותה ומבקש לראות אותה ממשיכה את דרך אביה. דוד לוי נלחם כך חייו למען פרויקט שיקום שכונות.

אלדד רגב: רב הנסתר על הגלוי

מירי רגב: ניצחון ישראל השנייה, נשמה גדולה  הלוחמת לצדק חברתי. כפיים.

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות