fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"אני לא ממליץ לשבת על הגדר בשלב זה"

היזם יוסי לאטי צופה שהמחירים יוסיפו לעלות בשנת 2016
יוסי לאטי (צילום: גיא דדון)
יוסי לאטי (צילום: גיא דדון)

היזם ואיש העסקים יוסי לאטי, הבעלים של חברת לאטי יזמות וחברת האופנה רנואר, מסכם שנה בענף הנדל"ן.  לאטי מאמין בפרויקטים יוקרתיים בימים אלה הוא בונה במטרופולין בחיפה והקריות, כרמיאל ובאריאל.  לאטי יזמות, זכתה השנה בשלושה מתחמים של 18 דונם בשכונת גבעת הרקפות בקרית מביאליק ומתעדת להקים קומפלקס יוקרת למגורים של 180 יח"ד. במשכנות אמנים בקרית מוצקין בונה החברה פרויקט יוקרה 'ארטיסט' ובקרית אתא שורה של פרויקטים: נוף הכרמל, הנביאים, מדורגי התאנים. לאטי מסביר למה היום לא מספיק לבנות רק דירה למגורים ונזכר בפרויקט פיבקו מול הים בחיפה עם האדריכל אילן פיבקו שעשה מהפכה בשוק

יוסי לאטי (צילום: גיא דדון)
יוסי לאטי (צילום: גיא דדון)

שנת 2015 לא אופיינה בירידת מחירי הנדל"ן כפי שחזו בממשלה. ניכר כי תכניות ממשלה כמו מע"מ אפס ומחיר למשתכן יצרו חסמים בעיקר למשפרי דיור. איך אתה מסכם את השנה בענף? 

"לשמחתי, שנת 2015 המשיכה בתנופת ההתרחבות באזור חיפה, הקריות והצפון, כאשר הפרויקטים למגורים המוקמים על ידינו הפכו ליעדים מועדפים ומבוקשים ביותר.
הקמנו עד עתה, פרויקטים רבים ומוצלחים ובסטנדרטים גבוהים ובאיכות בלתי מתפשרת והמשכנו השנה ברצף  המכירות בפרויקטים למגורים יוקרתיים שאנחנו מקימים בקרית מוצקין, בקרית אתא ובחיפה. ובקרוב, יחל השיווק בפרויקטים חדשים בגבעת הרקפות בקרית ביאליק בהר כרמי בכרמיאל  ובאריאל, לאחר שזכינו בקרקעות לבנייה במכרזים של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י)".

האם לדעתך הפשירו לבנייה מספיק יחידות דיור וזאת כדי לענות על ההיצע הגדול?

"שוק הנדל"ן השנה המשיך לטפס, והשאיר את הביקושים כפי שהיו וזאת דעתי למה שיתרחש גם בשנת 2016. אנחנו רואים בממשלה הנוכחית דחיפה גדולה ותכניות דיור שמקדמים אותן במהירות רבה בוועדות התכנון השונות, כאשר המגמה היא לעודד את היצע הדירות בכל חלקי הארץ ובפריפריה בפרט  ולעמוד בקצב הביקוש ההולך וגובר  לרכישת דירות חדשות. יחד עם זאת, לדעתי קצב שיווק והיצע קרקעות לא יכול לפחות בשנה הקרובה, להדביק קצב הדרישה והביקוש יגרור עליות נוספות גם בשנה הקרובה".

האם נמדדה ירידה במלאי הדירות ביחס להיקף העסקאות שבוצעו? ואיך תראה שנת 2016 מבחינת התחלות בנייה הצפויות בשוק?

"מניתוח ראשוני של השנה שמסתיימת זה עתה, אני יכול רק לדבר בשם החברה שלי, זו הייתה אחת השנים הטובות ביותר במכירת דירות בפרויקטים שאנחנו מקימים ואני צופה שגם בשנת 2016 יימשך גל המתעניינים וכנדבך נוסף וחשוב בהתחלות הבנייה הצפויות בשוק. ביחד עם זאת, אני צופה שמחירי הדירות ימשיכו לעלות כך שלא מומלץ לשבת על הגדר בשלב הזה".

מה יקרה למחירי הדירות בעקבות מחיר למשתכן?

"מחירי הדיור למשתכן יוזילו הדירות לזכאים יחד עם הורדת בסטנדרט הבנייה ומפרט הדירה בצורה ובאופן אשר התרגלנו אליה בשנים האחרונות. ברור כי דירות אלה יהיו מוזלות יותר, כאשר לוקחים בחשבון שהמפרט הפנימי נמוך יותר, קבוע מראש ולקבלן שיבנה במסגרת תכנית זו אסור יהיה להציע שדרוג והדיירים יוכלו לשדרג הדירה בעצמם רק בתום הבנייה וקבלת המפתח דבר אשר מסבך ומייקר את עלות הבנייה בדירות אלו. בכך יש עדיפות לקבלנים הבונים בעיר במחירים הגבוהים אומנם מתכנית דיור למשתכן בכ- 150-200 אלף שקלים, אך מציעים דירות גדולות יותר עם מפרט עשיר יותר ובכך הופכות דירות אליה ופרויקטים אליה לאטרקטיביים יותר בעייני הרוכשים.

לעומת זאת ,משפרי הדיור שהם מרבית האוכלוסייה, אשר מחפשים פרויקטים איכותיים וסטנדרט גבוה, יראו עליית מחירים הדרגתית בשל ההיצע הנמוך בפרויקטים איכותיים".

האם מחיר למשתכן, עלול לפגוע בפרויקטים בקרית מוצקין, כאשר אתה מקים פרויקט במשכנות אמנים?

פיבקו מול הים עשה מהפכה. הדמיה ארקריאייטיב
פיבקו מול הים עשה מהפכה. הדמיה ארקריאייטיב

"אין לכך כל השפעה. המיקום ואיכות הפרויקטים מהווים זרז לרכישת דירות בפרויקטים יוקרתיים בקריות בכלל ובקרית מוצקין בפרט והדוגמה הטובה ביותר מבחינתנו היא  פרויקט היוקרה ARTISTS, שאנחנו מקימים במיקום הנחשק ביותר במשכנות האומנים בקרית מוצקין, שיציע בניין יוקרתי, בן 6 קומות בסטנדרט הבנייה הגבוה ביותר. הפרויקט, זוכה לביקוש רב וכ-12 יח"ד "נחטפו" בפרויקט בתוך כ- 48 שעות באירוע מכירה מוקדמת של 8 דירות בלבד..  במהלך אירוע המכירה בו נמכרו בסופו של דבר כל היחידות שהוצעו לפריסייל וכן 4 דירות נוספות, בהיקף כספי כולל הנאמד בכ- 19.2מיליון שקלים".

מהם לדעתך ההבדלים העיקרים שציבור אינו מודע אליו?

"יש הבדלים משמעותיים שבאים לידי ביטוי למשל בכך שרוכשי הדירות במסגרת המכרז לא מחויבים להתגורר בדירות ורשאים להשכיר אותן, כל שזה עלול להביא לכך שהן ימשכו משקיעי נדל"ן והדירות יושכרו משנה לשנה, כך  שערכן של הדירות החדשות שרכשו עלול להיפגע. כמו כן, חל איסור על הזוכים בדירה מוזלת למכור אותה ב-5 השנים שלאחר הזכייה ואם יפרו הנחיה זו, הם עלולים להיקנס בכ-450 אלף שקלים וגם נתון זה  צריך להילקח בחשבון על ידי אלה המבקשים לרכוש דירות במסגרת התכנית החדשה של שר האוצר משה כחלון".

השנה זכית במכרז של המנהל לבניית 180 יח"ד בגבעת הרקפות.  מדוע בחרת להשקיע באזור זה?

"שכונת גבעת הרקפות הינה אחת השכונות האיכותיות ביותר שקיימות בקריות בכלל ובקרית ביאליק בפרט.  זה הכל עניין של לוקיישן. השכונה נמצאת במרחק הליכה מהקריון ויחד עם זאת כמעין שכונה סגורה, אשר מתגוררת בה אוכלוסייה מצוינת וחדשנית, זה לצד שכונה עם פארקים רבים ירוקים, גני שעשועים, בית ספר ייחודי, גני ילדים, נגישות רבה לכל הקריות וכן נגישות מיידית לכביש עוקף קריות. איכות החיים בשכונה זו מהגבוהים שישנם בשכונות בקריות.

"אנו מאמינים כי עם סיום עבודות הפיתוח בשכונה, המבוצעים ממש בימים אלה, יחד עם הנגישות לכביש עוקף קריות ניראה עליית מחירים מוצדקת בשכונה זו. חברתנו מצויה כעת בשלבים האחרונים של הערכות לקראת שיווק פרויקט יוקרתי ביותר, ייחודי ובמיקום הטוב ביותר בשכונת גבעת הרקפות שיציע תמהיל דירות מגוון.

בפרויקט שלנו שלושה מתחמים, אשר כל אחד מאופיין בצורה שונה ויחד עם זאת, תמהיל הדירות וסטנדרט הדירות יהיה מהגבוהים והאיכותיים ביותר בקריות ומהגבוהים ביותר בחברתנו לרווחת משפרי הדיור יחד עם זכאים אשר יהיו מוכנים לשלם טיפה יותר  ממחירי הדיור למשתכן (קיימים הרבה כאלה) ולהצטרף להצלחה. וועדת הקריות והעומד בראשה, פועלים במרץ לקידום הפרויקט ושכונה חשובה זו, ועל כך אני שמח מאוד".

עד כמה החדשנות הינה שחקן מרכזי בענף הנדל"ן?

"לחדשנות יש תפקיד מרכזי ואנחנו בהחלט לקחנו זאת בחשבון, כאשר בחרנו לפרויקט היוקרתי שלנו במערב חיפה באדריכל אילן פיבקו, שידוע בזכות חדשנותו ויכולתו לייצר הרמוניה עיצובית ברמה גבוהה מאד. הייתה טבעית עבורנו, במיוחד לאור העובדה שהחלטנו לבנות פרויקט יוקרה שטרם היה כמותו בנוף הנדל"ני בצפון בכלל ובחיפה בפרט".

קרית אתא מתעדת להיות העיר הכי גדולה בקריות. מה אתה צופה לשוק הנדל"ן המקומי? 

"קרית אתא בהחלט מצויה בהתפתחות נדל"נית מואצת וגם אנחנו תרמנו את חלקנו להפיכתה של העיר ליעד מועדף עם שכונת המגורים היוקרתית "נחלת בנימין" בעיר המונה 140 יח"ד, שאותה אכלסנו לאחרונה. מחלקת התכנון בעיר, תוך ניווט מדהים של ראש עיריית קרית אתא יעקב פרץ מביאים דחיפה גדולה ואדירה להתפתחות העיר וצמיחתה. גם אנו מאוד מאמינים בעיר ובעומד בראשה זה שנים רבות ומוצלחות ומקימים כיום בעיר מספר פרויקטים יוקרתיים".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות