fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"אני חוויתי את הפחד הגדול"

נעמי ניר צילום יואב בלמן
נעמי ניר צילום יואב בלמן

שש שנים שכב ספרה של נעמי ניר במגירה עד שהעיזה להראותו לחבריה.  ניר היא זמרת אופרה וחזנית, בשבוע שעבר במרכז הקהילתי כפר ויתקין התקיים אירוע השקה לספרה 'אגדת גשם', ספר ילדים משעשע ושובבי שעוסק בהתמודדות של ילדים עם פחדים מרעמים וברקים. לאחר שהסבירה על תהליך הוצאתו לאור של הספר והודתה למי שעזר לה להגשים את החלום, הופיעה ניר בליווי פסנתרן בשיר מהמחזמר צלילי המוסיקה, שיר שמבטא את נחישותם של אנשים לא לוותר על החלום שלהם.

ניר, 60 פלוס, גרושה, אם לשניים וסבתא לשניים גרה בכפר ויתקין זה 20 שנה. לאחר שנולדו ילדיה, היא שרה במסגרות שונות כמו: מקהלת עמק חפר, החוג הקאמרי לאופרה של עמק חפר בניהולה וניצוחה של מרגרט יקותיאל, שם נחשפה לשירה האמנותית והאופראית. במסגרות אלו ביצעה תפקידי סולו בקונצרטים והופעות והשתתפה בכיתות אומן. בהמשך היא התקבלה למקהלת האופרה הישראלית החדשה: "אלו היו 15 שנים מדהימות וקסומות של יצירה, שירה, תיאטרון, ריקוד, קונצרטים עם גדולי המנצחים, הזמרים והבמאים – חוויה לכל החיים".

בספרה "אגדת גשם", מספר הדוד ארתור בדרכו הציורית, "שכשמלאך מזיז ספה יש רעם בינוני וכשמלאך מזיז את המקרר יש לנו כבר רעש חזק מאוד". ההסבר כל כך מובן והילדים פשוט מפסיקים לפחד.  הסיפור נכתב בעקבות זיכרונות ילדות של ילדה חיפאית קטנה שפחדה מסופות רעמים ובזכות הדוד שלה, שהבין מה בנפשו של ילד וגם ידע לספר אגדות, היא נרגעה: "מי לא מכיר ילד שמתעורר באמצע הלילה בבכי גדול? מי לא מכיר ילד שמתעורר באמצע הלילה בגלל סערות רעמים ובאיזשהו שלב מוצא את הילד במיטה של הוריו? אני חוויתי את הפחד הגדול הזה ולמזלי היה לי דוד שסיפר לי סיפור על מלאכים חמודים שמזיזים רהיטים ומנקים את ביתו של אלוהים, שם מעבר לעננים. על יסודות הסיפור הזה, בניתי אגדה צבעונית ומשעשעת. הילדים ששומעים את הסיפור מחייכים חיוך גדול בסופו ויותר לא פוחדים וזה מניסיון", מסבירה נעמי.

נעמי ניר השקה צילום רותי ברמן
ניר בהשקת הספר צילום רותי ברמן

הספר עוסק בהתמודדות המתוארת באופן משעשע עם פחדים של ילדים מרעמים וברקים. בסיפור, מספר הדוד ארתור לנעמי הקטנה, בדרכו הציורית וההיתולית, מה הסיבה לרעם אותו היא שומעת. מלאך אחד קטן מזיז כיסא – רעש קטן. מלאך אחר מזיז ספה – רעש בינוני, ואז מלאך נוסף מזיז את המקרר, ויש לנו כבר רעש חזק מאוד – רעם. "ההסבר הזה היה כל כך מובן ופשוט ומהסיפור הזה נולד אחרי הרבה שנים. אגב, ארתור הוא דוד אמיתי שלי", מספרת ניר. המאיירת של הספר, שרון עמלני, מכניסה את הילד לאווירה של חורף סוער, גשמים ורעמים כשבכל עמוד הצבע משתנה ולקראת הסוף הכל הולך ונעשה בהיר ורגוע יותר.

"אני לא ויתרתי והלכתי עד הסוף למרות הקשיים. כשהחלטתי לפרסם את הספר נודע לי על אתר מימון ההמונים הד סטארט. ניסיתי והצלחתי לגייס רק מחצית הסכום שנדרש. ראיתי שהדרך הזאת קשה לי ופניתי לחברים מהם קיבלתי טיפים שעזרו לי לנהל לבד את ההוצאה של הספר לאור כשאני בוחרת בעצמי את המאייר, את העורכת הלשונית ואת בית הדפוס. כך הצלחתי ביחד עם אנשים טובים להרים את הפרויקט בלי להיכנס לחובות".

איך משלבים כתיבה ספרותית ושירה?

"הספר הוא משהו חדש בשבילי אך המוסיקה הולכת איתי מילדותי. אני זמרת, חזנית וגם זמרת אופרה. המוסיקה הייתה תמיד חלק משמעותי ומרכזי בחיי, וליוותה אותי מאז שאני זוכרת את עצמי. נולדתי בחיפה והתחלתי לשיר כבר בגיל ארבע בזכותו של המורה שלי לתורה שבעל פה שאמר לאמי שכדאי להשקיע בי. למדתי פיתוח קול אצל גרטה וייס באב, עשיתי כיתת אומן וסדנאות אופרה אצל ורה רוז'ה במשכנות שאננים ואצל ג'ואן קפלן מניו יורק. הופעתי באין ספור אירועי בית הספר והפקות מיוחדות ובשרות הצבאי שרתי כסולנית בלהקת חיל הים".

 

כשעזבה את האופרה הבינה  ניר שלא תפסיק לשיר ובשנים האחרונות היא מופיעה באירועים פרטיים, ימי הולדת, חוגי בית וערבי זמר.

"במופע שלי אני מוליכה את הקהל לתקופות שונות בחייו ומזכירה לו שירים שאהב. את השירים אני מתבלת בסיפורי רקע על התקופה והיוצרים וכך יוצרת אוירה וסיור אותו מלווה פסנתרן מקצועי. המשתתפים יוצאים מההופעות כשהם מחייכים ומזמזמים את השירים וזה הכיף שלי כי אין כמו מוסיקה שמעוררת תחושות בליבו של אדם ומקרבת בין זרים ואוהבים."

נעמי ניר צילום יואב בלמן
מתכננת  להוציא ספר למבוגרים.  ניר (צילום יואב בלמן)

למה דווקא ספרי לילדים?

"ילדים אוהבים סיפורים אמיתיים שקרובים אליהם, סיפורים על הילדות של ההורים שלהם למשל. זה דבר שמקרב מאד בין הילד להורה או לסבא. אני מספרת סיפור עם דמויות אמיתיות ומוכרות שיש בו גם הרבה דמיון"

הספר "אגדת גשם" הוא הרפתקה חד פעמית?

"לא. ברור לי שיהיו עוד ספרי ילדים וגם ספר למבוגרים אני אוציא".

 

שמונה קטנות עם נעמי

דמות להשראה: ג'ולי אנדריוס היא הדמות שהלכתי לאורה.

משהו שלא יודעים עליך: לא יודעת לרכוב על אופניים.

דבר ראשון שעושה בבוקר: מבשלת דייסת קוואקר.

מה גורם לך לשמוח? מוסיקה, טיולים ותינוקות

מה התחביבים שלך? ספורט, קריאה, יוגה, טיולים למיטיבי לכת וסנפלינג.

פינה שאת אוהבת בבית: לשבת במטבח ולקרוא.

על יד מי היית רוצה לשבת בטיסה? דני קיי.

איפה את בעוד עשר שנים? עם עוד כמה ספרים וכמה נכדים.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות