fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אל תאמרו אשכול, אמרו איגוד

יעל רון. מנכ"לית איגוד רשויות גליל מערבי צילום; אדריאן הרבשטיין
יעל רון. מנכ"לית איגוד רשויות גליל מערבי צילום; אדריאן הרבשטיין

 

אשכול בית כרם ואשכול גליל מערבי הפכו לאיגוד ערים לרשויות. עד כה התנהלו האשכולות כדירקטוריון כמו חברות כלכליות. מעתה תוקם מועצה לאיגוד כשנציגיה יהיו ראשי הרשויות החברים בה. החקיקה החדשה אושרה בשבוע שעבר מסגרת חוק ההסדרים לשנת 2017 עליה חתם שר הפנים אריה דרעי.

באשכול רשויות גליל מערבי חברים: מעלות תרשיחא, עכו, המועצות המקומיות; שלומי וכפר ורדים, המועצות האזוריות: מטה אשר ומעלה יוסף, מועצות מהמגזר הערבי וכפרים. לאחרונה ביקשו ג'דיידה מכר וג'וליס להצטרף.

איגוד ערים אשכול בית הכרם הגלילי כולל את כרמיאל, המועצה האזורית משגב, מג'ד אלכרום, דיר אלאסד, בענה, נחף וראמה.

במסגרת המעבר לאיגוד הרשויות יוכלו לוותר על חלק מסמכויותיהן כך שמסיבות ארגוניות או צמצום משאבים הן יוכלו להאציל סמכויות של אכיפה ופיקוח בתחומים שנקבעו.

כך למשל, הרשויות הערביות באשכול בית הכרם, בחרו להעניק לאיגוד החדש סמכויות אכיפה בנושאי סביבה ובהמשך גם וטרינריה אזורית. במסגרת זו, תוכל מועצת האשכול, לחוקק חוקי עזר סביבתיים ולאכוף אותם.

המעבר לאיגוד רשויות יאפשר גם הקמת כלבייה לגליל המערבי, הוספת שעות לווטרינרים עירוניים, פיקוח יתר על מסעדות ומזון שעד כה היו באחריות הרשות המקומית, אך בערים הקטנות, היעדר תקציב מונע שירות טוב לאזרחים.

בשלב זה ההיררכיה באיגוד אינה משתנה. יו"ר  אשכול גליל מערבי: ראש עיריית מעלות תרשיחא שלמה בוחבוט, הוא גם הוגה הרעיון המהפכני של אשכול רשויות שמיושם בעשרות ערים בארץ. התאגיד בגליל המערבי קיבל פיילוט ראשון בארץ לקיים מכרזים אזורים בתחום הפסולת כמו שהחברה למשק וכלכלה מוציאה מכרזי מדף להתקשרות.

רונית עובדיה צילום אלכס הובר
מנכ"לית איגוד רשויות בית הכרם. רונית עובדיה צילום אלכס הובר

מנכ"לית האשכול יעל רון: "אנחנו משמרים את התאגיד העירוני ואת החברה הכלכלית. במשך שלוש שנים מאז שנכנסתי לתפקידי פעלנו לשינוי החקיקה. מדינת ישראל מתקדמת לדרך חדשה של הקמת מחוזות משפיעים בעבור תושביה כמו: בצרפת, שוודיה ונורבגיה. אגב, באותן המדינות מצביעים גם לראשות העיר וגם לראש המחוז.

מדינת ישראל כבר הבינה שלא מסתכלים מירושלים למטה על  257 נקודות קטנות ויש לכל רשות מקומית את הצרכים שלה. כשמדברים על פסולת זה לא רק איך הפח ליד הבית שלי נראה,  ףאלא איפה יש מתקן קצה? היכן עוברות המשאיות לפינוי האשפה ובאלו כבישים. ראייה אזורית אסטרטגית תוביל לשינוי".

 

מנכ"לית האשכול רונית עובדיה: "חשוב לציין כי יכולת האכיפה היא רכיב משמעותי ומשלים לפעילות האשכול עד כה. אשכול בית הכרם עוסק בתחומים שיש בהם תרומה משמעותית לצמיחה של הרשויות המקומיות. בנושאי איכות הסביבה, האשכול מנהל את מערך הפסולת האזורי כשנתיים, בשנה האחרונה נוסף שירות של טיאוט רחובות וכבישים. פרויקטים של ניקיון השטחים הפתוחים בתחומי הרשויות, הצבת פחים ואשפתוני רחוב, ליווי של תוכניות המשרד להגנת הסביבה ועוד".

מה החשיבות של הפיכת האשכול לאיגוד ערים?

עובדיה: "חיכינו לזה זמן רב. זה נותן יכולות סטטוטוריות כמו לדוגמה ביצוע אכיפה בתחומים כמו וטרינריה וסביבה. בעתיד תקום מועצת איגוד ערים של כל אחת מהרשויות בדומה למעמד הסטטוטורי של איגוד ערים גליל מערבי. כעת, משאושר המעמד הסטטוטורי של האשכול, נוכל להתקדם צעד נוסף עם הרשויות תתאפשר אכיפה סביבתית אזורית הכוללת היבטים טכנולוגיים, משפטיים והסברה".

יעל רון. מנכ"לית איגוד רשויות גליל מערבי צילום; אדריאן הרבשטיין
יעל רון. מנכ"לית איגוד רשויות גליל מערבי צילום; אדריאן הרבשטיין

האם עליכם לצאת למכרזים חדשים עבור התפקידים באיגוד החדש? 

"חלק מהתפקידים עוברים לאיגוד, ועבור חלק מהתפקידים יהיה צורך לצאת למכרז. זו החלטה שנתונה בידי מנכ"ל משרד הפנים".

ראש העירייה ויו"ר אשכול בית כרם, עדי אלדר: "מדובר בהליך שמוביל משרד הפנים שיאפשר לרשויות להתקשר עם האשכול ולקבל שירותים בהתאם להנחיות היעוץ המשפטי״.

כתבו: עליזה רוזן ורותם כבסה

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות