fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אישום: מנהל בית העלמין בנהריה לקח שוחד של 600 אלף שקלים

בית העלמין הישן בנהריה צילופ פרטי
בית העלמין הישן בנהריה צילופ פרטי

פרקליטות מחוז חיפה הגישה היום  לבית המשפט המחוזי בעיר כתב אישום נגד אסף דהן בן 49 מבר יוחאי- מנהל בתי העלמין בנהריה בגין ביצוע עבירות של  לקיחת שוחד , קשרת קשר לפשע וזיוף מסמך בידי עובד ציבור .  בנוסף,  הוגש  לביהמ"ש השלום כתב אישום נגד נותני השוחד – בני זוג  שאול וטטיאנה מועלם מור  מחיפה שבבעלותם עסק פרטי לשירותי קבורה, זאת  בגין עבירות של מתן שוחד, קשירת קשר לפשע , קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות זיוף ועבירות מס.

מעובדות כתב האישום שהוגש באמצעות עוה"ד משה אייל עולה כי דהן בהיותו עובד הציבור- מנהל בתי העלמין בנהריה מטעם המועצה הדתית נהריה,  במספר הזדמניות  לקח שוחד בעד פעולה הקשורה בתפקידו.

בית העלמין הישן בנהריה צילופ פרטי
בית העלמין הישן בנהריה צילום פרטי

עוד עולה כי דהן  קשר קשר עם בני הזוג מועלם מור וקיבלו כספים במרמה בנסיבות מחמירות,  המתבטאות בסכום  כספי  של 626,800 ₪ אשר חלק ממנו קיבל דהן כשוחד תוך שימוש ברישיונות קבורה מזויפים, בהעברת רישיונות הקבורה המזוייפים למועצה הדתית בפניה יצר מצג שווא כי מדובר בניפטרים תושבי נהריה ובנסיבות קבלת הכספים במרמה מידי בני משפחות הנפטרים בשעתם הקשה של מות בן משפחתם.

 

על פי כתב האישום דהן  יצר קשר עם הזוג מור והם ישלמו לידיו כספי שוחד לכאורה על מנת שיאפשר בתמורה קבורת נפטרים שאינם תושבי נהריה בבית העלמין בנהריה זאת תוך זיוף פרטים ברישיונות הקבורה על מנת ליצור מצג שווא כי מדובר בנפטר תושב נהריה.

בהתאם לכללים הנהוגים במועצה הדתית נהריה, הקבורה בבתי העלמין בעיר נהריה הינה לנפטרים שהיו תושבי העיר בלבד. התעריפים שנקבעו לעניין זה בחוק שירותי הדת היהודיים. התשלום למועצה הדתית נהריה לקבורה של נפטר שהיה תושב העיר נהריה הינו בסך של 500 שקלים, עלות הצבת יסודות להנחת מצבה; עלות רכישת חלקת קבר צמודה עבור בן זוגו של הנפטר שהיה תושב העיר נהריה ה בסך של כ-3,750עד 3,900 שקלים. אגרת שמירת מקום בתוספת  של 500 שקים. קבורת נפטרים שלא היו תושבי העיר נהריה מתאפשרת באישור מטעם המועצה הדתית, הניתן במקרים חריגים בלבד, והתשלום, בכפוף לקבלת האישור, בגין רכישת חלקת קבר עבורם, הינו בתשלום תוספת של 20% .

בכתב האישום נכתב כי במסגרת עיסוקם, וכפי שיפורט להלן, נפגשו שאול וטטיאנה עם קרוביהם של נפטרים והציעו להם שירותים שונים הקשורים בסידור הקבורה, ובכלל זאת הובלת הנפטר לחדר קירור עד להבאתו לקבורה, הכנת הנפטר והובלתו לקבורה, קבלת רישיון הקבורה  ממשרד הבריאות, רכישת זרי פרחים ותיווך להזמנת ורכישת מצבות.

"בהתאם לסיכום, שאול וטטיאנה יקבלו את כספי השוחד במרמה ממשפחות נפטרים שלא היו תושבי העיר נהריה  תוך הצגת מצג שווא לפיו  הכספים נגבים בעד רכישת חלקות קבורה באדמת בית העלמין בנהריה עבור הנפטר ולעיתים גם בעד "רכישה בחיים" עבור בן-זוגו וכי זאת בהתאם לתעריפים הנגבים כדין ע"י המועצה הדתית נהריה. בהתאם לקשר סיכם הנאשם עם שאול וטטיאנה, כי בתמורה לכספי השוחד, יפעל הנאשם לזיוף רישיון הקבורה בו צוינה כתובת הנפטר, כך שתיחזה ככתובת בעיר נהריה, ובדרך זו תתאפשר קבורתו בבית העלמין בנהריה, וכן תתאפשר רכישת חלקת קבורה נוספת לבן הזוג, וכל זאת בתעריף א' לרכישת חלקת קבר כשל תושב העיר", נכתב בכתב האישום.

על פי כתב האישום סוכם בין שאול מור לדהן גובה כספי השוחד שישולם לנאשם. בהמשך לכך, הציגו  הזוג מור למשפחות הנפטרים ולקרוביהם מצג שווא לפיו עומדת להם האפשרות לקבור את הנפטרים בבית העלמין בנהריה וזאת בתשלום ממוצע בין 12-19 אלף שקלים.  הסכום הכולל את עלות שירותי הקבורה, מטעם העוסק, והם את התשלום הנדרש למועצה הדתית.

על פי כתב האישום שילמו משפחות הנפטרים את התמורה בשיקים ובמזומן לזוג מור, מתוך המורה העבירו את

כספי השוחד במעטפה, אותה נתנו לנאשם, וזאת במעמד העברת הנפטר אל בית העלמין או בסמוך לכך. כמו כן מסרו שאול וטטיאנה לנאשם את רישיון הקבורה המקורי של משרד הבריאות, ובו צוינה כתובתו של הנפטר אשר איננה בעיר נהריה.

"בהתאם לקשר ובתמורה לכספי השוחד, פעל הנאשם לזיוף רישיון הקבורה המקורי, בכך שצילם אותו ושינה בו את כתובתו של הנפטר כך שירשם כי התגורר בנהריה , בהמשך לכך העביר הנאשם את הרישיון המזויף למשרדי המועצה הדתית בנהריה ביוצרו מצג שווא לפיו הנפטר היה תושב העיר נהריה. במקביל שלמו הזוג מור  למועצה הדתית בנהריה את התשלומים המפורטים בטבלה, וזאת בהתאם לתעריף א' שעניינו נפטרים תושבי נהריה. הזוג מור קבלו בדרך זו במרמה את האפשרות לקבור את הנפטרים, וזאת בהתאם לתעריף א'. את יתרת כספי התמורה נטלו לכיסם. את כספי השוחד נטל הנאשם לכיסו". נכתב בכתב האישום.

בכתב האישום מצוין מקרה אחד בו  דהן קיבל את רישיון הקבורה מידי משפחת הנפטר וזייף אותו במשרדי המועצה הדתית בנהריה.

במהלך שנת 2015, נפתחה חקירה משטרתית לבדיקת האירועים המתוארים בפרט אישום זה ובכלל זאת בדיקת רישיונות הקבורה המוחזקים במשרדי המועצה הדתית בנהריה. על פי כתב האישום הדבר נודע  לנאשמים. בשלושה מקרים אחרים,  דהן  הסביר לזוג מור כי מתנהלת חקירה ואינו יכול לבצע את הקבורה בנהריה.   מכתב האישום עולה כי  בנוסף דרש דהן 2500 שקלים כספי שוחד, בנוסף לסכום המקורי כדי לשלם לאדם אחר בעד בזיוף רישיון קבורה המקורי כיוון שהיו אלה תעודות ממוחשבות.  במקרים אלו שינה דהן את כתובת הנפטר לטירת  הכרמל, ובמקרה אחד לעכו.  האישורים נמסרו על פי כתב האישום, לזוג מור שהופנו למועצות הדתיות בעכו וטירת הכרמל בהתאם לתעריף המוזל שנקבע באותן הערים. את היתרה על פי כתב האישום שלשלו לכיסם שלא כדין. ואת כספי השוחד נטל הנאשם לכיסו.

בכתב האישום נכתב: "הנאשם קשר קשר עם אחרים לקבל כספים במרמה בנסיבות מחמירות, ולקחת שוחד בעד פעולה הקשורה בתפקידו. הנסיבות המחמירות מתבטאות בסכום כספי התמורה המפורטת בטבלה, שהינה בסכום כולל של 626,800 שקלים אשר חלק ממנו קיבל כשוחד, בריבוי המקרים, בשימוש ברישיונות קבורה מזויפים, בהעברת רישיונות הקבורה המזוייפים למועצה הדתית בפניה יצר מצג שווא כי מדובר בנפטרים תושבי נהריה ובנסיבות קבלת הכספים במרמה מידי בני משפחות הנפטרים בשעתם הקשה של מות בן משפחתם. בהיותו עובד הציבור לקח שוחד בעד פעולה הקשורה בתפקידו. בהיותו עובד הציבור, זייף והשתמש בצוותא עם אחרים במסמך מזויף, כשהוא ממונה על שמירתו של המסמך, או שיש לו גישה אליו בתוקף תפקידו, וקיבל באמצעות המסמך המזויף דבר".

"אחת הפרשות המורכבות שחקרנו"

במחלקת ההונאה במחוז חוף פעלו יותר משנה בסודיות על החקירה.

מפקד מחלק ההנואה במחוז חוף רפ"ק אלי סופר: "בעקבות תלונה של המועצה הדתית בנהריה, התחלנו לחקור. במהלך החקירה התברר  חשד למנהל בית העלמין מקבל שוחד ולכספים. מזייף מסמכים ואישורי קבורה שבהן הכתובות של הנפטרים מכתובת מקורית בקריות מזייף לכתובת בנהריה פיקטיבית. את החלק הארי מכניס לכיסו עם שני העצורים בעלי האמבולנס שמפנים את הגופות.

במהלך החקירה נחקרו עשרות אנשים, מחלקת הונאה זו עבודה מורכבת שמלווה בהמון מסמכים והמון מעורבים. עבדו צמוד למס הכנסה חיפה.  עקבנו אחרי הכסף ומי משלם.  ואת כל התמונה השלמנו לפאזל. זו חקירה מסועפת שלקחה המון זמן והסתיימה בכתבי אישום ועבירות לא פשוטות כנגד עובד מדינה".

עורכי הדין יוני דדון ולימור מלאך- דדון המייצגים את הנאשם מסרו: "החשד שמרשנו זייף את מסמכי הקבורה בתמורה לשוחד וקבורה שלא כחוק.  הנאשם כופר בכל האשמות המיוחסות שלו.  לדבריו כלל לא היה מודע שהאישורים מזויפים, אלא קבר לפי האישורים שניתנו לו ומבחינתו פעל כדין. כמו כן מעבר לעדויות של הזוג מור, לא ידוע על ראיות שהנאשם קיבל כספים. נערכו לנאשם עימותים עם הזוג מור והוא עומד על שלו שאינו קשור לפרשה. יצוין כי אין למרשי עבר פלילי. מעבר לכך טוען אסף דהן כי מדובר בקנוניה שנרקמה נגדו על ידי אנשים שמעורבים במעשים והפלת האחריות עליו".

הפרקליטות ביקשה מבית המשפט להורות על מעצרם של הנאשמים עד לתום ההליכים המשפטיים נגדם. ביום שני יתקיים דיון בעניינו של דהן על חלופות מעצר. 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות