fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

איקי צור: "חדרה היא פנינה שלא גילו אותה"

חזון? יש. תוכניות? יש ויש. ניסיון? סמנו צ'ק. עם רזומה עשיר שכולל את משטרת ישראל, בנק הפועלים ומנכ"ל העירייה, איקי צור משוכנע שייבחר לראש העיר הבא של חדרה, והוא רוצה להחזיר לה את הגאווה
"אביס את גנדלמן". איקי צור צילום פרטי
"אביס את גנדלמן". איקי צור צילום פרטי

איקי צור יושב זקוף, נחרץ, מבטו ישיר וארשת פניו רגועות, גם כשהוא 'מותקף' על ידי בסדרת שאלות. "אין אצלי שאלה שאני לא עונה עליה כי היושר שלי הוא ערך שאני לא מתפשר עליו", הוא אומר.

כשסיפרתי שאני הולכת לראיין אותך ביקשו ממני שתגיב על פרשת הקבלן רמי חסון, שבתקופת כהונתך כמנכ"ל העירייה התנהלו בינו ובין עיריית חדרה תביעות הדדיות בנוגע לתשלום עבור עבודות שביצע עבור העירייה.

"חסון נבחר להיות קבלן של החברה כלכלית הרבה לפני שהגעתי לעירייה. גם אם הייתי רוצה להפסיק את עבודתו לא יכולתי לעשות כך מבחינה חוקית כי אי אפשר להפר מכרז. הוא תבע את העיריה על 30 מיליון שקלים ובית המשפט המחוזי פסק לשלם לו 9 מיליון שקלים".

האם זה נכון שכשהיית מנהל אגף לוגיסטיקה בבנק הפועלים בתל אביב הייתה שם התנהלות בלתי חוקית?

"נבחרתי לעמוד בראש אגף הלוגיסטיקה ב-2004. אני חבר של אברהם, אבא של דני דנקנר, מימי במשטרת זכרון. התקבלתי לעבוד בחוזה בכירים כנגד אופציות. כעבור ארבע שנים הסתיים חוזה העסקתי ובחרתי לסיים את תפקידי שם. מעולם לא היה דו"ח ביקורת נגדי, לא הייתה בדיקה נגדי ולא היו חריגות בפעילות. יותר מזה, כשאני קיבלתי את האגף זה היה האגף הכי פחות פופולארי בבנק הפועלים. עזבתי את הבנק אחרי סקר שביעות רצון שהראה שזה אחד האגפים הכי מבוקשים לעבודה".

הראיון עם איקי נערך לאחר חג סוכות שבמהלכו הקפיד על ביקורי בית ומפגשים אצל תושבים. ואיך התחושה עכשיו, כשהבחירות מתקרבות, אני שואלת אותו, והוא עונה בביטחון שהוא חש טוב מאוד ושאנשים רבים מבקשים להיפגש עמו.

יש לך סיכוי מול גנדלמן?

"אני אביס אותו בבחירות והוא לא ישמש ראש עיר יותר. לגבי שדה התעופה שרוצים להקים פה, גנדלמן בכלל לא בעניין. קמה קבוצת תושבים בבית אליעזר שהובילה את המאבק בנושא ביחד עם המועצה האזורית מנשה ופתאום גם עיריית חדרה החלה לשים כרזות ולהיכנס לעניין הזה.

"במשך שלוש שנים אנחנו מצויים במקום הראשון במסוכנות ילדים עד גיל 14 בכבישים. בתקופה שאני הייתי מנכ”ל העירייה זכינו לשבחים. קיבלנו ניידת סיור משטרתית ממשרד התחבורה כדי לטפל במפגעי בטיחות וכפרס גם היינו אחת הערים הבודדות בישראל שקיבלה ניידת שנייה כי אמרו שאנחנו עושים את המשימה מעל ומעבר".

"אביס את גנדלמן". איקי צור צילום פרטי
"אביס את גנדלמן". איקי צור צילום פרטי

צור נזעק כשהוא נזכר בפרסומים שהופיעו גם ב"חדשות חדרה" עם פתיחת שנת הלימודים, כששלושה גני ילדים בשכונת הפארק לא נפתחו כפי שהובטח כביכול, והילדים עברו למבנים זמניים. "כשיצא לאור חוק טרכטנברג בסביבות פברואר 2012 המדינה החליטה על חוק חינוך חינם מגיל 3 והוחלט שכל רשות תקים גנים לגילים אלו בתקצוב חלקי של המדינה. החוק התיר לבצע את בניית הגנים בשלושה שלבים, כל שנה שליש. הודעתי לראש העיר שאנחנו לא נעשה רק שליש כי אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו שלשני שליש לא יהיו גנים ושאנחנו הולכים על הקמת כל הגנים. בסביבות מרץ סיימנו את הליך הבירוקרטיה והמכרזים ויצאנו לדרך כשעד ה-1 לספטמבר נבנו 17 גנים. כל הילדים בעיר זכו לגן חדש ומתקדם וגם שדרגנו גנים קיימים".

נושא התחבורה חורה לו במיוחד. לטענתו, כל הפרויקטים בתחום הזה יושמו בתקופה שהוא היה מנכ"ל העיריה, בין 2010-2014. "ב-2013 קיבלנו הרשאה תקציבית, היו כבר תכנון והקצבות של משרד התחבורה בסך 16 מיליון שקלים לפרויקט דרך יוליאנה, שאמורה לתת לתושבי בית אליעזר יציאה ובכך לחסוך פקקים. בתקופתי כמנכ"ל הרחבנו חלק מרחוב צה"ל ואני קיבלתי החלטה שאנחנו סוללים את הכביש ברחוב מוהליבר כדי לאפשר זרימת תנועה לתוך העיר וממתחם המיקס באופן חופשי. התכנית קבעה שמרגע שנסלול את כביש יוליאנה נסלול גם את הקטע האחרון של רחוב צה"ל והתנועה תזרום בארבעה נתיבים. בקדנציה הנוכחית בחרו לפתוח את כביש יוליאנה אבל לא נגעו ברחוב צה"ל ויצרו כאן מלכודת. היום זה כבר מאוחר, אנשים יוצאים מבית אליעזר ותקועים בפקק איום ונורא".

"ב-2013 הנחנו את אבן הפינה לסינמה סיטי, ומסיבה לא ברורה זה נדחה ולא בנו את הקולנוע. אבל עכשיו, בשנת הבחירות, התחילו לבנות אותו. באותו הזמן היזם אדרי כבר תכנן את הסינמה בנתניה, עשה איתם מו"מ ותוך שנה זה נפתח שם. בנתניה כבר יש קולנוע, למרות שעיריית חדרה סגרה איתו את ההסכם עוד הרבה לפני נתניה".

נולד בחדרה ב-1951, נשוי לשמחה, בת גבעת אולגה ולהם שלושה ילדים וחמישה נכדים. תת ניצב (בדימוס), שירת כקצין חינוך ראשי במשטרת ישראל, פעל בין היתר לכינון קוד אתיקה והטמעתו. שימש נציג המשטרה בוועדות חקיקה ממשלתיות, ניהל את אגף הלוגיסטיקה והרכש בבנק הפועלים, וכיהן כמנכ"ל עיריית חדרה (2010-2014).

למרות הפוטנציאל, חדרה אף פעם לא נחשבה לאטרקציה תיירותית.

"חדרה היא פנינה שלא גילו אותה. אני רוצה שבסלון בבית בחיפה או תל אביב שידברו על טיול שבת לחדרה. שיגידו 'אנחנו הולכים היום לתחנת הכוח לדוג ולטייל'. צריך לעטוף את זה בחזון מציאות וללכת קדימה".

אם לא תיבחר, יש מקום לשיתופי פעולה?

"לא רואה שום מקום לשיתופי פעולה שלי עם אחרים אלא לשיתופי פעולה איתי כשאני תורם לחבר'ה האלה מהבשלות, הניסיון ויכולת הניהול שלי. הם כולם יכולים להיות סגני ראש עיר לתפארת. כל חברי המועצה שיהיו איתי יקבלו משימות ותפקידים ותחומי אחריות שאיתם יוכלו להתקדם. אני בקשר טוב עם מועמדים אחרים, הם ילדים נחמדים אבל אם אני לוקח ניסיון ויכולת עמידה בלחצים, אני לא רואה שמי מהמועמדים יעמדו בזה. כשיש ניתוח מציל חיים את רוצה את הרופא הכי מנוסה. חדרה מתמוטטת וצריכה מישהו שישקם אותה, ואת זה יכול לעשות מישהו מנוסה ולא סטאג'ר".

במקום השני בסיעתו "לטובת חדרה" הוצבה קרנית קעטבי ואחריה צביקה אייזנברג ומשה טהר זהב, אביב מורזייף ויעקב פרץ. הוא אומר שהחליט להתמודד כי קיבל פניות רבות. “אם לא ניקח אחריות על העתיד שלנו ונשב במשרד ונבכה, העיר תיסגר. הייתה לי התלבטות. אני פנסיונר שחי חיים נוחים ועכשיו זה הרבה לחצים וכאב ראש. הנכד שלי בן הארבע אמר 'למה אתה רוצה להיות ראש עיר?' ואמרתי לו שאני רוצה לעשות טוב לעיר ואז הוא אומר 'אבל איך תמשיך להיות סבא שלי'. ברור לי שיש מה להפסיד אבל אם לא אכנס ואעשה משהו, נישאר בלי עיר".

עד כדי כך?

"אחד מוותיקי חדרה אמר לי 'זוכר איקי, כשהיינו בצבא אנשים קינאו בעובדה שאנחנו מחדרה'. אז היה כבוד לגור כאן והיום הבנים שלי מתביישים להגיד שהם מחדרה. אני רוצה שבעיתונות יהיו כתבות הצעות לטיולים בחדרה. אני רוצה, להחזיר את הגאווה לעיר ולתושבים".

מעיריית חדרה נמסר בתגובה: טוב היה עושה איקי צור אם היה מסביר לציבור מדוע הגיע להעיד בבית המשפט לטובת הקבלן רמי חסון ולא ידע להסביר מדוע ניסה להעניק לקבלן מיליוני שקלים כבונוס ללא שום קריטריון.

פרט נוסף שטוב היה אם מר צור היה מסביר, כיצד הוא סיים שנות תקציב עם גירעונות של עשרות מיליוני שקלים בתקציב השוטף, וזאת לעומת האיזון הכלכלי והאיתנות הפיננסית שהצליחה עיריית חדרה להשיג בחמש השנים האחרונות.

בנוסף, נראה כי מר צור מנותק מהמציאות, אחרת לא היו נעלמים מעיניו עשרות אלפי האנשים מהעיר ומחוצה לה שרק לפני כשבועיים הגיעו לבלות בעיר בשלל אירועים וכך במשך חמש השנים האחרונות.

כמו כן מר צור כנראה לא מעודכן שהעיר חדרה ממוקמת בצמרת הטבלה של הערים בארץ הנהנות מהגירה חיובית, מה שמעיד על האטרקטיביות הרבה של חדרה.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות