fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אחריהם לצוללת

הצוללנים ממשגב צילום דובר צהל
הצוללנים ממשגב צילום דובר צהל

אחריהם לצוללת

שלושתם למדו באותה השכבה בתיכון האזורי משגב. הם הכירו האחד את השני, אבל לא ממש היו חברים. החברות ביניהם, אותה הם מגדירים כעת כ"חברות לנצח", התחזקה כשנפגשו בקורס צוללן הקשה והיוקרתי, אותו סיימו לאחרונה בגאווה. הצדיעו להם

הצוללנים ממשגב צילום דובר צהל
הצוללנים ממשגב צילום דובר צהל

מחזור נוסף של קורס צוללן, המכשיר את דור העתיד של לוחמי הצוללות, הסתיים לאחרונה. בין מסיימי הקורס היו סמל ז', סמל נ' וסמל ע', בני 20, תושבי המועצה האזורית משגב, שלמדו ביחד באותה השכבה בבית הספר האזורי.

השלושה לא הכירו טרם גיוסם לקורס היוקרתי ולא היו חברים קרובים. כל אחד מהם הגיע לקורס מסיבותיו, אך בקורס, הפכו מהר מאוד לחברים קרובים, בלב ונפש, או כפי שהם אומרים "זאת חברות לכל החיים".

קורס צוללן, שאורכו כשנה וחודש, הוא אחד הקורסים הייחודיים והיוקרתיים בצה"ל. הקורס המאתגר מורכב משלושה שלבי הכשרה, ובסיומו מוענקות לבוגרים הטריים דרגת סמל וסיכת צוללן.

בדומה ליחידות מובחרות אחרות בצה"ל, שייטת הצוללות מאופיינת בצוות איכותי ומגובש שמוביל פעילויות מבצעיות, מורכבות וייחודיות. פעילותה מתבצעת הרחק מחופי מדינת ישראל ורובה חשאית ומסווגת. השייטת מהווה כוח תקיפה וכוח מודיעיני בעומק האויב, באמצעותה מסוגלים הצוללנים לבצע פעולות ומשימות מבצעיות רבות. אנשי הצוות על הצוללת חייבים להיות מהחומר האנושי הטוב ביותר, שכן עליהם לתפעל ולשמור על המערכות היקרות והמתקדמות ביותר בצה״ל, להתמודד עם ימים ארוכים, ולעיתים שבועות, מתחת למים, בבידוד מלא מהסביבה החיצונית, ומעל הכל, להסתדר האחד עם השני במקום סגור ובקור רוח, על אף הלחץ הנפשי והמבצעי הגדול.

 

נוער שוחר מדע

סמל ז' סיים את לימודיו התיכוניים במגמות פיזיקה ואלקטרוניקה. התחום הטכנולוגי תמיד עניין אותו. במכון ויצמן למד במסגרת תוכנית נוער שוחר מדע ותוכנית ח"צ (חוקרים צעירים). הוא גם מאוד מחובר למים, וכשחיין בנבחרת משגב, זכה בתחרויות ארציות.

איך הגעת לקורס?

"חבר טוב שלי מקבוצת השחייה, נפל בשלב המיונים, אבל המליץ לי. כבר בגיבוש הבנתי שזה יכול להיות נחמד. למרות שבתחילת המסלול לא נחשפים להכל. אתה מתחיל את הקורס בלי שאתה יודע בעצם איך זה יהיה, אתה הולך עם ההרגשה שלך ואז אתה מתחיל להבין מה קורה סביבך".

על הקשר עם שני חבריו, הוא מספר: "למדנו באותה שכבה. כל אחד עבר מיונים שונים. רק אחרי הגיבוש הבנו שיש עוד מהשכבה. למען הדיוק, התחלנו ארבעה ממשגב. מאוד שמחתי וגם החברים, כי כשיש לך חברים זה הרבה יותר נחמד".

סמל ז' יודע כבר היכן יוצב, והוא מאוד מרוצה מהתפקיד במחלקת גילוי, ניווט וקשר מתחת למים. למי שעתיד להתגייס, יש לו מסר: "זו יחידה שלא שומעים עליה הרבה בשל אופייה, אבל היא מלאה בדברים טובים ובחברים שימשיכו איתך לכל החיים".

 

פעיל בצופים

סמל נ' מתגורר ביישוב מעורב של דתיים וחילונים. הוא התגורר עם משפחתו במשך שלוש שנים בארה"ב, בשל עבודת האב. את התיכון סיים במגמות כימיה וביולוגיה; היה פעיל בתנועת הצופים מכיתה ח' עד לכיתה י"ב.

הוא תמיד חלם להתגייס לתפקיד קרבי ומשמעותי. את הקורס הוא מסכם כאינטנסיבי, בו חווה אתגרים רבים, פיזיים ומנטליים. לדבריו, הוא גאה בכך שהחליט להישאר בקורס ולעמוד באתגרים.

מה הביא אותך דווקא לקורס צוללן?

"הגעתי בטעות. רציתי להגיע ליחידה מובחרת. הלכתי לסיירות, להתמיין, מי שמסיים את המיון מקבל שלוש אופציות: מטכ"ל, קומנדו, צוללות. עד אז לא שמעתי כל כך על הצוללות. תוך כדי הגיבוש דיברתי עם חיילים במסלול וגם עם מילואימניקים שהעבירו גיבוש ואז זה התחיל לעניין אותי.

"תחילה לא ידעתי שאנחנו ארבעה מבית הספר. זה טוב, כי קל יותר להתאקלם כשיש חברים שאתה מכיר מהבית. בנוסף לחברים ממשגב בצוות, אנחנו קבוצה מצומצמת, הפכנו לחברים ממש קרובים".

סמל נ' שובץ במגמת נשק באח"י תנין. הוא מאוד מרוצה.

 

הנוער העובד והלומד

סמל ע' סיים תיכון במגמות כימיה וביולוגיה מורחב. בתיכון היה פעיל בתנועת הנוער העובד והלומד והדריך בחוג סיירות. את הקורס הוא מסכם כחוויה חיובית מאוד, בה הכיר חברים לכל החיים, והוא מרגיש כי זה המקום המתאים ביותר עבורו בצבא.

על סיום הקורס הקשה הוא אומר: "מתרגשים. את ההתרגשות התחלנו בקורס לפני שנה וחודשיים, חיכינו ועבדנו קשה מאוד בשביל להגיע לרגע הסיום".

תנועת הנוער העובד והלומד הייתה ציון דרך עבורו. הוא היה חניך מכיתה ה' עד ח', אז יצא למחנות נוער לפעילויות וטיולים. בכיתה י' החל להדריך ילדים בכיתות יסודי.

סמל ע' עסק גם בספורט, שיחק כדורסל, אך לדבריו, "כושר וספורט הם לא מהתכונות שנדרשות בצוללת. הפן הפיזי פחות חשוב. בגיבוש הייתי חלש יותר מבחינה פיזית, כשאתה עובד ומוכן להתגבר, אתה רוכש את התכונות האלו. אתה לא אמור להיות טוב ביחס לאחרים".

על השירות הצפוי לו, הוא אומר: "זה שירות מאוד מבצעי, בשונה מיחידות החי"ר. הצוללות מבצעיות ברמה הגבוהה ביותר ובעלות הסיווג הכי גבוה בצה"ל. השירות בונה אותך בפן הפיזי המנטלי, מלמד אותך להגדיל ראש. הניתוק הממושך מהבית ממש מחשל ומחזק את החברות עם החברים שלך לצוות".

מתי ידעת שתרצה להיות צוללן?

"בסיירות מקבלים מיון לחובלים או צוללות. בגיבוש אתה מבין פחות או יותר מה זה להיות צוללן והבנתי שאני רוצה להיות בצוללות".

את חבריך לשכבה הכרת קודם לכן?

"הכרנו מהשכבה, אבל לא היינו חברים קרובים. בצוללות קיימת קרבה מאוד גדולה עם הצוות שלך. העובדה שנמצאים עם האנשים הרבה מאוד זמן ביחד – מאוד מקרבת.

סמל ע' שובץ לתפקיד במחלקת סונר, שהיא למעשה העיניים של הצוללת. "מאחר שאין חלונות, אנחנו פועלים בעזרת השמע", הוא מסביר, "לכל כלי שיט בים יש רעש ייחודי. אנחנו יכולים לדעת מה יש מעלינו או מתחתנו. זה כלי טקטי, והתפקיד מאוד מעניין".

לסיכום הוא אומר: "לא הרבה שומעים על היחידה שלנו. גם אני לפני הגיוס לא שמעתי. אני יכול להגיד שהתפקיד והכלי מאוד מעניינים ומי שמתלבט כדאי שיתעניין".

 

 

לידים

סמל ז': "אתה מתחיל את הקורס בלי שאתה יודע בעצם איך זה יהיה, אתה הולך עם ההרגשה שלך ואז אתה מתחיל להבין מה קורה סביבך"

 

סמל ע': "בגיבוש הייתי חלש יותר מבחינה פיזית, אבל כשאתה עובד ומוכן להתגבר, אתה רוכש את התכונות האלו. אתה לא אמור להיות טוב ביחס לאחרים"

 

סמל נ': "קל יותר להתאקלם כשיש חברים שאתה מכיר מהבית. בנוסף לחברים ממשגב בצוות, אנחנו קבוצה מצומצמת, הפכנו לחברים ממש קרובים"

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות