fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אורט בראודה במקום אחרון בסקר שביעות רצון של סטודנטים

האקדמית בראודה צילום אלכס הובר
האקדמית בראודה צילום אלכס הובר

המכללות מביסות את האוניברסיטאות

כ-11 אלף סטודנטים דירגו את שביעות רצונ

האקדמית בראודה צילום אלכס הובר
האקדמית בראודה צילום אלכס הובר

ם מהלימודים והתוצאות ברורות: האוניברסיטאות בתחתית, המכללות הפרטיות בראש. איזה מוסד ראשון, איזה אחרון ואיפה יחס המרצים לסטודנטים הוא הטוב ביותר?

 

ביום ראשון השבוע נפתחה שנת הלימודים האקדמית באופן רשמי , במהלך השבוע כ-310 אלף סטודנטים וסטודנטיות החלו לפקוד  את 63 מוסדות החינוך האקדמיים ברחבי הארץ. סקר הסטודנט, שמפרסמת התאחדות הסטודנטים זו השנה השביעית, שופך אור על האופן שבו תופשים הסטודנטים את המערכת האקדמית בישראל. מהסקר עולה כי איכות ההוראה באוניברסיטאות רשמה ירידה משמעותית בשנים האחרונות, בניגוד לזו שבמכללות הפרטיות, בכל הפרמטרים שנבדקו.

איכות ההוראה נמדדה בנוגע לרמת הקורסים, טיב הוראת המרצים והמתרגלים, יחס המרצים לסטודנטים, אופן קביעת הציונים, שילוב טכנולוגיות למידה והוראה ותוכנית הלימודים לתואר. מהנתונים עולה כי מתוך 39 המוסדות שנבדקו – בראש הרשימה (בשקלול הציון הממוצע של כל הפרמטרים) נמצא המרכז הבינתחומי בהרצליה (4.16), אחריו הקריה האקדמית אונו (4.15), המרכז האקדמי רופין (4.09), המכללה למנהל (4.6) והמרכז האקדמי לעסקים ומשפט (4.05). במקום השישי נמצאת האוניברסיטה הפתוחה (4.04), הראשונה מבין כל האוניברסיטאות בארץ.

מלבדה, אף אחת מהאוניברסיטאות לא נמצאת ב-20 המקומות הראשונים. הטכניון, שבשנה שעברה דורג במקום ה-20, הידרדר למקום 24. אוניברסיטת תל-אביב שומרת על המקום ה-30, אוניברסיטת אריאל שבשנה שעברה דורגה במקום ה-23, רשמה התדרדרות משמעותית וכיום היא מדורגת במקום ה-31 בלבד. אוניברסיטת בן גוריון מדורגת במקום ה-37, ירידה של שני מקומות מהשנה שעברה. חמשת המוסדות שסוגרים את הרשימה וקיבלו את הציון הנמוך ביותר באיכות ההוראה הם בצלאל (3.47), המכון האקדמי טכנולוגי בחולון (3.44), אוניברסיטת בן גוריון (3.39), שנקר (3.36) ולבסוף – המכללה האקדמית אורט בראודה (3.33).

פנינו למספר סטודנטים היום ובעבר לבדוק מה מידת המתאם בין תוצאות הסקר לבין ניסיונם האישי. השאלות שנשאלו היו: באיזה חוג למדת, או עדיין לומד/ת? באילו שנים למדת/ באיזה סמסטר  ללימודים את/ה כעת? האם השתתפת בסקר שפורסם בYNET? אם לדעתך תוצאות הסקר כפי שבאו לידי ביטוי ביחס לבראודה, תואמים את מה שאתה וחבריך מכירים וחושבים על המכללה האקדמית אורט בראודה?

ב.א הייתה סטודנטית, למדתי בחוג הנדסת ביוטכנולוגיה,  2008-2012,  לא השתתפתי.  אני לא מסכימה עם תוצאות הסקר. מאמינה כי הדבר נובע מההפרש הגדול בין הקלות בה ניתן להתקבל לבראודה לקושי הרב להשאר ולסיים את הלימודים. לקראת השנה השלישית יורדת כמות הסטודנטים בכ-60% מהמספר ההתחלתי. אני יכולה לדבר בשם המחלקה שלי בלבד באותה עת בה למדתי, אך הקושי אינו נובע מאיכות הוראה ירודה אלא כי הרמה מאוד גבוהה והסטודנטים שהתקבלו בכזאת קלות חווים את הקושי הזה אף יותר (כי הם לא באמת מתאימים להנדסה). הקושי גורם לתסכול מהמערכת, ייאוש ופרישה או בסופו של עניין לזריקה מהלימודים (גם סטודנטים בשנה ג' אשר נותרה להם רק עוד שנת לימודים אחת בלבד). בסופו של עניין, אתה מסיים תואר עם ממוצע מעל 80 בקושי רב מאוד. כמות המצטייני מחלקה/נשיא יעידו עד כמה הלימודים אכן קשים, על אף שמדובר ב"סה"כ" במכללה.

א.ש. היה סטודנט: הפקולטה להנדסת חשמל ואלקטרוניקה,  בשנים 2009-2015,  לא השתתפתי. התוצאות משקפות את הרוח הכללית של הסטודנטים במכללה בשנים אשר למדתי. היחס של הסגל המקצועי מזלזל ולא תואם את הרוח של שוק העבודה.

ע.ב הייתה סטודנטית,  הנדסאי תעשיה וניהול.  למדתי בשנים 2012-2014. לא השתתפתי בסקר. לפי דעתי תוצאות הסקר לא תואמים.

רועי פלג : למדתי בחוג להנדסת תעשייה וניהול בין השנים 2003-2007. לא השתתפתי בסקר וגם לא ראיתי את תוצאותיו. כל בוגרי המחזור שלי עובדים בתעשייה וחלקם הגדול אף התקדם לתפקידים מרכזיים!! הלימודים במכללה היו ממש קשים אך בדיעבד הרמה הגבוהה היא שמקנה שם ומוניטין גבוהה למכללה. עוד לפני סיום התואר התחלתי סטאז באלביט מערכות כרמיאל ולאחר  כשנה לערך נקלטתי כמהנדס לאלביט. במהלך שנות עבודתי גייסתי מספר מהנדסים שכולם למדו אף הם במכללה חלק גדול מהמנהלים בעבר ובהווה למדו אף הם בבראודה. דירוג שלא שווה כלום. שיעשו דירוג של אחוז המועסקים במקצוע מבין הבוגרים בכל מוסד והשכר הממוצע.. זה מה שקובע בסוף  סטודנט שמגיע מבראודה אל מול סטודנט ממכללה אחרת  מועדף באופן ברור. שיעשו סקר אצל בוגרים… ואצל מעסיקים… תשלחי למפעלים וחברות סקר שבו רשימת מוסדות אקדמאים ושידרגו את מי היו בוחרים קודם."

דניאל קרייזר יו"ר אגודת הסטודנטים של המכללה האקדמית בראודה: "המכללה חייבת לשים לה ליעד לחקור בעיקר את סוגיית טיב ואיכות ההוראה ויחס המרצים לסטודנטים ולהביא לשינוי דחוף בתוצאות הסקר, כבר בשנה הבאה. מרצה אחד כושל יכול לבטל עשרה מרצים מצטיינים ולהביא לכך שחוויית הלימודים של הסטודנטים תביא לתוצאות סקר שכאלה. עם זאת, יש לזכור כי תנאיי הקבלה הקלים יחסית של המכללה, פותחים דלת לשכבות רבות באוכלוסייה ונותנים הזדמנות לאותם סטודנטים שלא הצליחו להתקבל למוסדות האקדמיים-טכנולוגיים מן המובילים בארץ כמו הטכניון. עם זאת, רמת הלימודים לא נופלת מזו של האחרון. לצד הסיפורים המדהימים של סטודנטים שלא חלמו להתקבל ללימודי הנדסה וכמו רוב הסטודנטים במכללה עובדים ומנהלים בחברות מן המובילות במשק מה שמעיד על כך שהמכללה שלנו מצוינת, יש גם סיפורים הפוכים. לא ניתן להתעלם מן העובדה שפער שכזה יכול להביא לחוסר הישגיות במידה מסוימת ולפתח תחושות שעלולות להשפיע על תוצאות הסקר. עובדה זו איננה תירוץ ועל המכללה לשנות את המציאות במהרה."

מהמכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה נמסר בתגובה : "סקר התאחדות הסטודנטים המדובר החל בשנת 2009 ונמצא כי רק כמחצית מהמוסדות האקדמיים משתפים פעולה עם הסוקר. מאז נעו ציוני המכללה בין 3.2-3.4 וכך גם השנה. כידוע, שביעות רצון מאיכות ההוראה הוא מדד סובייקטיבי ואינו מעיד, בהכרח, על האיכות האמתית, וזו מוכחת ע"י הערכת המל"ג את המכללה כאחת המכללות האיכותיות בארץ והערכת המעסיקים את בוגריה. על טבלת הדירוג חבל להרבות במילים, שכן היא "תוצר יח"צני" שאינו מופיע בדוחות עצמם (בשל הבעייתיות הכרוכה בטעות הדגימה) ורק נציין שמיקומנו בין האוניברסיטאות מעיד על הרצינות שבה מתייחסת המכללה לדרישות מהלומדים. אין בכך בכדי להמעיט בחשיבות שהמכללה מייחסת לשביעות הרצון של הסטודנטים שלנו. המכללה מבצעת סקרים משלה ופועלת בהתאם לשיפור שביעות הרצון".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות