fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אבן יהודה: חל איסור שימוש במים. החשד: חדירת חומרי הדברה למים

תאגיד מעיינות השרון: "אין להשתמש במי ברז לשתייה ורחצה ואין לשתות גם לאחר הרתחה. חל איסור על שימוש במי השתייה לרבות צחצוח שיניים, בישול וכיו"ב. ניתן להשתמש להדחת אסלות"
תאגיד מעיינות השרון מחלק מי שתיה באבן יהודה. צילום עצמי
תאגיד מעיינות השרון מחלק מי שתיה באבן יהודה. צילום עצמי

ביום חמישי, בעקבות תלונה של תושבת אבן יהודה על מים עכורים הוצאה הוראה לתושבי המועצה לא לשתות את מי השתיה ולא לעשות בהם שימוש. מעיינות השרון שאחראים ומנהלים את משק המים והביוב, פעלו אל מול רשות המים ומשרד הבריאות והוציאו הנחיות על איסור השימוש עד להודעה חדשה. לאחר ששתי ילדות מהישוב הובהלו לבית החולים מאיר מחשש להרעלה עלה החשש שלתוך מי הישוב חדרו חומרים רעילים. הילדות חזרו לביתן להשגחה.

מאז יום חמישי הקימו מעיינות השרון ביחד עם עובדי המועצה תחנת חלוקת מים לתושבים שפועלת 24 שעות. בנוסף, דאגו לספק מים לביתם של תושבים ותיקים מבוגרים ,קשישים וחולים.

ראש המועצה אבי הררי: "מתחילת מצב החירום, קיימתי בלשכת ראש המועצה מספר הערכות מצב בהשתתפות כל הגורמים המקצועיים: מעיינות השרון, רשות המים, משרד הבריאות, איכות הסביבה, משטרה, רח"ל ( רשות חירום לאומית) ופיקוד העורף ועובדי המועצה. הנחתי לפעול 24 שעות ולעשות כל שיידרש כדי לפתור את הבעייה ולהשיב את החיים לשגרה. משרד הבריאות עדכן כי ככל הנראה מקור הזיהום באחד השטחים החקלאיים. יש חשד שנבדק כעת שבאחד השטחים, הוזרם דשן אל תוך מערכת המים. מדובר ככל הנראה בחומרים שמקורם בחומר לחיטוי קרקע. החומרים רעילים ובקרוב, יאותר מקור הזיהום  וינותק ממערכת המים עד להתקנת אביזר מונע זרימה חוזרת. בינתיים נבדקו המקמות שיש חשד שאולי הם שגרמו לזיהום המים כולל חצרות הבתים ונמצא חשד של המקור המזהם.  מעיינות השרון ומשרד הבריאות הרשות המים ואיכות הסביבה יטפלו ויבדקו ביום ראשון כדי להיות בטוחים שזה המקור ואם כן ביחד עם משטרת ישראל ימצו עם בעל המקום את הדין. דגימות מים נשלחו ותוצאות הבדיקה יתקבלו ביום ראשון.

ראש מועצת אבן יהודה. אבי הררי (צילום: רותי ברמן)
ראש מועצת אבן יהודה. אבי הררי (צילום: רותי ברמן)

ברחובות: הפלמ"ח, קיבוץ גלויות, הלוחמים, הברוש, המעפילים, ותיקים, עציון, עממי, הגליל והשומרון כולל הדרים דרום (מהשומרון), אין להשתמש במי ברז לשתייה ורחצה ואין לשתות גם לאחר הרתחה. חל איסור על שימוש במי השתייה לרבות צחצוח שיניים, בישול וכיו"ב. ניתן להשתמש להדחת אסלות. בשאר הרחובות ניתן לשתות מים ואין מקום לדאגה לאחר שמהאזור הנגוע, נכון לעכשיו אין זליגה לשום מקום. אנו פועלים על פי הנחיות מעיינות השרון ומשרד הבריאות, מדווחים ומעדכנים באישורם ועד כמה שניתן. אני מבקש להודות לכל המתנדבים הרבים שהצטרפו וסייעו בחלוקת המים, לחניכי הצופים, להנהלת הבריכה, לתושבים הרבים שפתחו את דלת ביתם ואירחו תושבים אחרים ושוב לכל התושבים שמנותקים ממים כולנו אתכם פועלים לטפל בבעיה ולחזור לשיגרה".

לפרטים ניתן לפנות למוקד מעיינות השרון. טלפון: 1-800-071-100. דוא"ל: info@mayanot-hasharon.co.il

תאגיד מעיינות השרון מחלק מי שתיה באבן יהודה. צילום עצמי
תאגיד מעיינות השרון מחלק מי שתייה באבן יהודה. צילום עצמי

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה:

"עם קבלת תלונות ביום חמישי 11.5.17 של תושבים משכונה באבן יהודה על ריח וטעם של המים, תושבי השכונה באבן יהודה קבלו הוראה לא לשתות ולא להשתמש במים לרחצה או בישול.

בהתאם לבדיקות מים שנערכו במערכת המים בשכונה, מקור זיהום מי השתייה באבן יהודה הוא ככל הנראה משימוש חקלאי בחומר חיטוי בשם "אדיגן סופר", המכיל מתאם סודיום.

החשש הוא שהחומר הוחדר למערכת המים שאין לה הגנה מתאימה על מערכת המים באמצעות מתקן למניעת זרימה חוזרת, כמתחייב בחוק. נציין שבהתאם לחוק התווית יישום ההדברה בחומר זה אסור שתעשה באמצעות מערכת מי שתייה.

משרד הבריאות בשיתוף משרד החקלאות, רשות המים ותאגיד המים מבצעים חקירה בניסיון לאתר את מקור הזיהום.

תאגיד המים ביצע פעולות לניתוק מערכות חקלאיות ללא הגנה של מונע זרימה חוזרת וכן שטיפות מרובות במערכת המים, תוצאות בדיקות מים ממערכת המים בשכונה שהתקבלו ביום שישי (לאחר השטיפות) הראו ירידה במידת הזיהום במי השתייה. משרד הבריאות מבצע כעת בדיקות נוספות.

משרד הבריאות והמרכז הארצי למידע בהרעלות במרכז רפואי רמב"ם מבהירים לציבור שאין חשש להשפעות ארוכות טווח לאחר חשיפה לריכוזים שנתגלו במי שתייה באבן יהודה.

מספר קטן של אנשים התלוננו על שלשולים לאחר ששתו את המים, הם נבדקו על ידי צוות רפואי ושוחררו במצב טוב.

לאנשים ששתו את המים או צרכו מזון שהוכן עם המים המזוהם, וחשים בטוב, אין צורך לפנות לטיפול רפואי. במקרה שאדם שתה את המים או צרך מזון שהוכן עם המים המזוהם, וחש ברע (למשל שלשולים או הקאות) יש לפנות לטיפול רפואי.

משרד הבריאות, בשיתוף רשות המים, ותאגיד המים מבצע בדיקות מקיפות במי השתייה לוודא שהחומר נשטף לחלוטין מהמערכת, והמערכת ראויה לשימוש, זאת כדי להחזיר במהירות האפשרית את מערכת מי השתייה לאספקה סדירה.

משרד הבריאות ימשיך לעדכן".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות