fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

תהיה בן אדם ותדאג לחיה שלך !

על חשיבות עיקור וסירוס חיות המחמד בכלל וחתולי הרחוב בפרט. על פי נתונים רשמיים כ- 50 אלף כלבים ננטשים בישראל בשנה, ועל פי אומדן לא רשמי כ-100 אלף מדי שנה מורדמים, זהו נתון מזעזע שעלינו לקחת בחשבון הפתרון העיקרי למצב זה הוא עיקור וסירוס
טוליפ וחברים (צילום: פרטי)
טוליפ וחברים (צילום: פרטי)

קצב ההתרבות של בעלי חיים הוא מהיר. כלבה ממליטה פעמיים בשנה 3 עד 15 גורים בכל פעם. חתולה ממליטה פעמיים בשנה 2 עד 8 גורים בכל פעם. כתוצאה מכך עשרות אלפי גורי כלבים וחתולים לא רצויים נולדים מדי חודש ומושלכים לרחוב מפני שאין להם דורש. רק עשרה אחוז מהם מוצאים בית. השאר עוברים מסלול ייסורים במשך כל חייהם הקצרים. חלקם יצליחו לשרוד (החזקים) וחלקם ימותו מרעב, מחלות, דריסת מכוניות, התעללויות, הרעלות ועוד.

על פי נתונים רשמיים כ- 50 אלף כלבים ננטשים בישראל בשנה, ועל פי אומדן לא רשמי כ-100 אלף מדי שנה מורדמים, וכ- 50 אלף כלבים נמצאים בכלביות השונות ברחבי הארץ. זהו נתון מזעזע שעלינו לקחת בחשבון הפתרון העיקרי למצב זה הוא עיקור וסירוס. זהו הפתרון ההומני והיעיל ביותר לצמצום ההמלטות ולצמצום הסבל וההמתות, זהו למעשה ,מעשה חסד לבעלי החיים , לבעליהם, לחברה ולסביבה.

טוליפ וחברים (צילום: פרטי)

בניגוד לבני האדם הדחף המיני של הכלבים והחתולים הוא הורמונלי בלבד וכך גם אינסטינקט האימהות. כאשר מונעים את יצירת ההורמונים הכלבים אינם חשים בחסר כלשהו. כלבים וחתולים בניגוד לבני אדם אינם שואפים לחוות את חווית ההורות, ואין להם שליטה על מספר ההמלטות. מי שבוחר להימנע מהתערבות ומחליט שלא לעקר או לסרס , מאפשר המלטה בלתי מבוקרת של גורים שלרובם לא יימצא בית, וסופם הזנחה או המתה.

בנוסף העיקור והסירוס הם הליכים רפואיים המומלצים על ידי משרד החקלאות, השירותים הווטרינרים, המשרד להגנת הסביבה- אגף הגנה על בעלי חיים ווטרינרים רבים ברחבי הארץ.

ד"ר ערן מרקוביץ ווטרינר אגודת "צער בעלי חיים חיפה" טוען, כמו רבים וטובים, שעיקור הנקבות הוא אמצעי חשוב למניעת דלקות רחם וגידולים סרטניים בעטינים וסירוס הזכרים מפחית את הסכנה של סרטן האשכים והערמונית. תוחלת חייהם של כלבים וחתולים שעברו עיקור או סירוס ארוכים יותר ואיכותיים יותר.

אני מאוד מקווה שנתונים אלו ישפיעו על כל אותם אנשים שמספרים על כך שהכלבה חייבת לעבור את תהליך האימהות, שהמלטת גורים היא חוויה מרגשת לילדים, או שלא ימנעו את חווית ההזדווגות של חיות המחמד שלהם. בכל זאת אני מקווה שלאור הנתונים שהבאתי תחשבו על עשרות האלפים של הגורים המתוקים שנולדו לעולם לא רצוי, לא ימצאו בתים וסופם חיי סבל, הזנחה והמתה.

ולכל מי שלא מבין זאת, נועד התיקון לחוק הסדרת הפיקוח על כלבים, ביוזמת חבר כנסת איתן כבל, שנכנס בימים אלו לתוקפו ולפיו יחויב בעל כלב שאינו מעוקר או מסורס באגרת רישוי מוגדלת של 300 שקלים למעט כלבים העומדים בתנאים מיוחדים שיקבלו פטור ממשרד החקלאות.

עיריות קריית ביאליק וקריית מוצקין מבצעות על חשבונן מבצעי עיקור וסירוס של חתולי רחוב כ- 7 שנים, מטעמים הומניים ,לאיזון האקולוגי ולרווחת התושבים. החתולים נלקחים לאגודת " צער בעלי חיים חיפה" ולאחר 24 שעות מוחזרים לטריטוריה שממנה נלקחו.

בהזדמנות זו אני קוראת לשאר הערים באזור לקחת דוגמה ולהצטרף למבצע הנ"ל שפועל כבר במספר ערים בארץ בסיוע משרד החקלאות. ולסיכום, תהיה בן אדם ותדאג לחיה שלך!. 

הווטרינר הרשותי ד"ר דוד דדיה מדווח כי בערים אלו ישנה ירידה ניכרת במספר החתולים ובמקביל יש ירידה בתלונות התושבים. ד"ר דדיה קורא למאכילי החתולים ולתושבים לדווח למחלקה הווטרינרית על ריכוזי חתולים שטרם בוצע בהם עיקור או סירוס.

ניתן לפנות למח' הווטרינרית בטלפון 8711924 או בפקס 8716467 או למוקד העירוני.

הכותבת היא בתיה בר, פעילה למען בעלי-חיים באזור הקריות.
הכתבה נכתבה בהתייעצות עם ד"ר דוד דדיה, ד"ר ערן מרקוביץ 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות