fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

משטרים דמוקרטיים מול מתקפות טרור

ברצלונה כמשל (צילום: פוטוליה)

דעה / סמדר אדלר

בשבוע שעבר שטף גל טרור נוסף את אירופה, כשבמרכזו מככבת ברצלונה, עיר שוקקת חיים וברוכה במיליוני תיירים, הפוקדים אותה בשלהי אוגוסט, שיא עונת התיירות.

לא מפליא ולא מפתיע.

ספרד כמו מדינות אירופיות רבות הייתה מדינת חסות למרוקו הספרדית וכללה את טנג'יר ושטחים במרוקו של ימינו. הערים סאווטה ומלייה נותרו בשליטת ספרד עד עתה, אף שמרוקו תובעת את נסיגת ספרד גם מהן. בשנים האחרונות גבר זרם המהגרים האפריקאים המנסים להסתנן לאירופה דרך מובלעות ספרדיות ורבים מהם נותרים בשטחה.

תהליך עריקת קומץ מהם לשורות ארגוני טרור קצר ומהיר. תא הטרור, אשר נחשף בברצלונה, הוא קצה קרחון לתאים רדומים רבים הממתינים לשעת כושר לפעולה.  בפיגוע הנוכחי התכוננו הטרוריסטים לביצוע מגה פיגוע בנמל ברצלונה שוקק החיים ובכנסיית הסגרדה פמיליה, המסמלת יותר מכל את פאר היצירה של האדריכל הקטלאני המופלא אנטוני גאודי. בדרך נס, נקלעו הטרוריסטים ל"תאונת עבודה" בזמן התעסקותם עם בלוני הגז רבי העוצמה ונאלצו לוותר על התוכנית המקורית תוך ביצוע חלופה של פיגוע דריסה, אשר מנע מאות הרוגים נוספים.

ברצלונה כמשל (צילום: פוטוליה)
ברצלונה כמשל (צילום: פוטוליה)

במהלך סוף השבוע העניקו רשתות השידור בארץ ובעולם במה וזמן מסך לאינספור פרשנים ומומחים, ששטחו בפני ציבור הצופים את משנתם המלומדת והמושכלת על הדרכים והמהלכים לטיפול בטרור.

חשוב לזכור, כי תשתיות טרור מתפתחות ומשגשגות ביתר קלות במשטרים דמוקרטיים שעל דגלם חרוטים ערכים עליונים כמו שמירה על זכויות הפרט וחירויות האדם. זוהי חרב פיפיות, שכן ערכים אלו מאפשרים כר נרחב לשפיכות הדמים הנוראה הזו, עימה מתמודדת יבשת אירופה בשני העשורים האחרונים.

מנהיגי העולם החופשי חייבים להכיר בעובדה שהמציאות הדמוגרפית, החברתית והכלכלית השתנתה לבלי הכר ותפישת עולמם תיאלץ להתאים עצמה לשינויים אלה. אין חיים ללא ביטחון!

ביטחון יכול להתקיים ללא דמוקרטיה, אבל דמוקרטיה זקוקה נואשות לביטחון ובלעדיו אין לה זכות קיום.

בהעדר יכולת ההגנה על חיי האזרחים וביטחונם אין כל טעם להגן על החירות, חופש הביטוי, השוויון והצדק, אלה הופכים מותרות של עשירים.

אזרחי מדינות העולם החופשי חבוטים וחבולים מטרור המכה ללא רחם, וזה רק עניין של זמן עד שהם יבקשו תחנונים  על חייהם וידרשו להחזיר את הסדר על כנו.

אירופה צועדת בצעדי ענק אל פי התהום, והסכנה הגדולה ביותר הרובצת לפתחה היא העדר היכולת להתמודד עם מתקפות אלה ולמגר אותן תוך שמירה על המשטרים הדמוקרטיים והחקיקה הנאורה המתקיימים בשטחה.

במוקדם ובמאוחר ייאלצו מנהיגי העולם החופשי לחשב מסלול מחדש ולפעול ביצירתיות ובזהירות רבה כדי לשמור על צביונן הנאור ככל שניתן ובו בזמן לפתח יכולת התמודדות פרקטית ויעילה הכוללת שינוי בחקיקה, סגירת הגבולות ונקיטת כל האמצעים הנחוצים מול איום הטרור הפושט בה.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות