fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מכת שחין

סיגלית הופרט- שגב כבר כבר מזמן לא ראתה סדרה כל כך מצחיקה כמו זגורי אימפריה
משה איבגי
זגורי אימפריה

סדרה אותנטית על משפחה מרוקאית מבאר שבע, מלאה בביטויים בשפה המרוקאית ובהמון המון קללות. קללות במרוקאית, קללות בעברית, קללות עתיקות וקללות מקוריות. כן, אני יודעת, קללות זה לא יפה, לא חינוכי ולא מנומס, אבל לפעמים קללות זה מצחיק עד דמעות. בפרק האחרון מקלל אחד מבני משפחת זגורי את אחיו "אמן שתחטוף שחין".

בכל פסח אנחנו קוראים על עשר המכות ובניהן על מכת השחין, כבר שנים המכה הזאת מעניינת אותי אז החלטתי סוף סוף לבדוק מה הדבר הזה שהטיל אלוהים באמצעות שליחו משה על המצרים, ואחרי בדיקה, תאמינו לי את המכה הזאת לא הייתם רוצים לחטוף. מסתבר ששחין היא מחלת עור דלקתית קשה, דומה לצרעת או לכוויה על העור. המחלה יכולה להחמיר עד לקטיעה של איברים. מעבר לסבל הפיזי הנורא של השחין, היא גורמת גם לנידוי חברתי כי היא מדבקת מאוד. לפי היהדות, מי שחולה בשחין חייב להתגרש מאשתו, וזהו למעשה אחד מארבעת המקרים שנאמר עליהם בתלמוד בצורה מפורשת כי כופים בהם גט. לא אהבה ולא בטיח, בדבר הזה אי אפשר לשאת.

משה איבגי
זגורי אימפריה (צילום: אוהד רומנו)

הטיפול במחלה, לפי המקרא, גם הוא לא גן של שושנים. דרכי הטיפול בשחין לפי המקורות הן: מריחת תאנים, משיחת שמן ותערובת זנגביל בעזרת נוצתו של אווז, חומץ יין, שמן זית, משחת זפת, ובגרד מטפלים בישיבה בעפר. בקיצור, לא מספיק שאתה חולה, אז גם מביאים איזה טבח שיתעלל בך.

מה שאני לא מבינה זה איך אחרי כל הדם, הצפרדעים, הכינים, הערוב, הדבר והשחין הזה, שכתוב שדבק בכל מצריים, ואחרי שכל המצרים ישבו שם לפני פרעה וגיז'דרו על החיים שלהם, איך עדיין פרעה ממשיך להתעקש ולא לשחרר את בני ישראל. מזל שהיו לאלוהים עוד כמה הפתעות בכובע. אתם יודעים שבסוף, אחרי מכת הבכורות, לא רק שהוא מסכים לשחרר את בני ישראל, הוא אפילו מגרש אותם מעל אדמתו.

למודאגים מבניכם, שחין כבר מזמן אינה מחלה שאפשר להידבק בה, לפחות לא בישראל. לגבי מצריים אין לי ערבויות, אין לדעת מה נשאר מאז. אז תמשיכו להינות ממה שנשאר מהחופשה ותצפו בזגורי אימפריה למרות הקללות ובגללן.

עברו לטור של סיגלית בצפון- 1"

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות