fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

למה הדיאטה לא מצליחה לי?

לימדו אותנו שדיאטה היא נוסחה מתמטית פשוטה: מכניסים פחות קלוריות מוציאים יותר ויורדים במשקל אז למה בכל זאת 95% מהדיאטות נכשלות ואיך באמת אפשר לרדת ולשמור על המשקל?
דיאטה
צילום אילוסטרציה: פנתרמדיה


התמודדות עם השמנה אינה צריכה להיות שונה מהתמכרויות אחרות בשנים האחרונות חושף עולם חקר המוח והפסיכולוגיה את הסיבות מאחורי כישלון הדיאטות. הבסיס לכישלון הוא המחשבה שאנו פועלים מתוך בחירה רציונלית בכל החלטה בעוד בפועל אנו פועלים מתוך דחפים,דפוסים באופן אוטומטי ללא שום בחירה.

קרן שמש  (צילום פרטי)
קרן שמש (צילום פרטי)

אכילה רגשית היא מונח הרבה יותר עמוק ממה שאנו חושבים משקל העודף שאנו סוחבים איתנו משרת לנו הגנה מחוויות וטראומת העבר חלקם במודע וחלקם בתת מודע,כל עוד לא נטפל במקור הבעיה הרגשית שלנו לשום דיאטה אין סיכוי להצלחה ואם כן,לא לשמירת המשקל. בתת מודע תמיד  נשאף לחזור למשקל ההתחלתי על מנת שהמשקל עודף יגן עלינו מאותם הדברים.

אישה שחוותה אונס או ניצול מיני יכולה להסוות את מיניותה ע"י השמנה וכך בתת מודע חשה שאינה מושכת מבחינת התת מודע זוהי הגנה מפני ניצול מיני או אונס נוסף כך שלא משנה כמה דיאטות היא תעבור היא תמיד תחווה כישלון עד שתרד לשורש הבעיה ותשנה את דפוסי ההתנהגות האוטומטים שלה,מקרים נוספים בהם המשקל משרת אותנו הם תחושות של חוסר אהבה,חוסר שייכות,כישלון,הדחקת רגשות,חוסר אמון עצמי ,חוסר סיפוק ועוד…

ולמה לא פשוט להתאפק?! גם כאן המוח מסבך את העניינים, שכן המערכת הקשורה לאיפוק ולשליטה אינה פשוטה כלל וכלל. בעוד שבדיאטה נדרשת היכולת להתעלם מהרצון לאכול פעם אחר פעם, מחקרים הראו שונות בין רזים לשמנים באיזור במוח הקשור לאיפוק. בנוסף הוכח שמצבי לחץ וסטרס פוגעים ביכולת לאיפוק,בחירות רציונליות ורצון לסיפוק מיידי אכילת עוגה עכשו במקום סיפוק עתידי ירידה של קילו בעוד שבוע.

נוסף לכך לתעשיית המזון השפעה גדולה על המשקל שלנו בכך שמזון מתועש עשיר בסוכר, מלח ושומן דבר הפוגע  ומחליש את מנגנוני הרעב והשובע וגורם לתחושת רעב מזויפת ולאכילת יתר והשפעתו על המח ממכרת הרבה יותר מהרואין וקוקאין. 

דיאטה
צילום אילוסטרציה: פנתרמדיה

למה מוצרי הדיאט שאנו אוכלים גורמים לנו לאכול יותר?
מהסיבות שהגוף מזהה כי לא הכנסנו לו את הקלוריות שהיה צריך לצרוך ובכך מגביר את תחושת הרעב על מנת שנצרוך את הקלוריות האמיתיות יתרה מכך כאשר אנו אוכלים מזון דיאטטי אנו צורכים כמות גדולה יותר מאותו מוצר מהסיבה שאכלנו מעט קלוריות אז מותר לנו. סיבות האלו הופכות את הדיאטה הקלאסית למשימה כמעט בלתי אפשרית לביצוע לאורך זמן.

טיפים לירידה במשקל

  1. מטפלים בשורש הבעיה הסיבה שהובילה להשמנה ע"י טיפול רגשי או קבוצות הרזיה שמתמקדות גם בהיבט הרגשי אל תנסו ללכת באותה הדרך שמתמקדת רק באכילה ותחשבו שתקבלו תוצאה שונה.
  2. נגמלים ממוצרי הדיאט  הם לא בריאים, יקרים וגורמים להשמנה
  3. הימנעו מאכילת מזון מתועש הפוגע ביכולת השליטה שלנו בוויסות האכילה.
  4. התאימו את הדיאטה אליכם ולא אתכם לדיאטה.
  5. תחשבו מה המושג דיאטה מרגיש לכם אם התשובה היא עונש,עינוי ,תסכול הסיכויים שתצליחו לרדת ולשמור על המשקל הם אפסיים ,אחרי עונש תמיד מגיע הפיצוי שבמקרה הזה נעשה ע"י אכילה מרובה והשמנה.
  6. הבנה טובה יותר של הגורמים המשפיעים על ההחלטות ופוגעים במאמצי ההרזיה תסייע בהפסקת ההתמקדות בכישלון וברגשי האשמה, ותפנה מקום לטכניקות יעילות יותר לשינוי התנהגות.

הכותבת קרן שמש נטורופתית ,תזונאית  מנחת קבוצות להרזיה ושינוי דפוסי חשיבה ומטפלת גוף נפש

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות