fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

לא כל מה שנראה אסלי הוא באמת כזה

פעם, בהיותי נער בן עשרים, הייתי רכז הזיתים בקיבוץ אלומות. הייתי אחראי על 30 דונם למדתי לגדל, לרסס, למסוק ולהכין זיתים. עוד למדתי שאם מזייפים אותו הוא הופך לרעל
שמן זית
אילוסטרציה: פנתרמדיה

 האגדה סיפרה ששמן מזית סורי הוא הטוב בעולם, אך הסתבר שכל אגדה נועדה למטרות כלכליות, ויש גם שמן נהדר בכרתים, בקפריסין ובאיי יוון. באי פקסיו שנמצא מזרחית לקורפו יש שמן זית מדהים שקיסרי רומי, כך אומרת האגדה, שתו רק אותו. חלק שתו וזכו לבריאות טובה וחלק שתו והורעלו למוות, כי זאת הדרך לדעת, שמשמן זית אפשר גם לעשות רעל.

שמן זית
אילוסטרציה: פנתרמדיה

בשנים האחרונות אני קונה שמן זית מכפר בהרי הטרודוס שבקפריסין. שמן איכותי וברמה גבוהה. בארץ השמן הטוב ביותר שטעמתי היה של "קלעת נמרוד" ברמת הגולן, שמן שסיפק לי חבר מהכפר מג'דל שאמס. לפני עשר שנים אכלתי חומוס וסלט בעיר התחתית של חיפה וראיתי ששופכים במסעדה שמן זית חופשי חופשי. הדבר נראה לי חשוד ולקחתי דגימה לבדיקה. הסתבר שהשמן היה מעורב עם צבע מאכל ירוק ליופי, בתוספת חומציות גבוהה. לא כל מה שנראה אסלי הוא באמת כזה, יש יהודים שעושים שמן זית טהור ברמה איכותית.

משה אייזנברג מכפר ביאליק, איה ואילן תורן ממושב מעונה, צביקה בומס מבית חנניה ועוד הרבה אחרים. הפרסום האחרון של שמן הזית היה בהקשר שלילי בתכנית כלבוטק. הסתבר שהפכו את השמן לשמן פלילי וממש הרעילו אנשים, וזה שווה לא רק התייחסות כלכלית, אלא חקירת משטרה. למען הסר ספק בדבר סגולות שמן הזית, מחקר שנערך לפני שנים בבית החולים בנהריה, הראה שאוכלוסיה ערבית המשתמשת דרך קבע בשמן זית טהור, סובלת פחות ממספר מחלות וביניהן סוגי סרטן שיש לאוכלוסיה היהודית באזור. מי שמרעיל שמן זית גורם לתחלואה ומוות, והוא עבריין ויש למצות איתו את חומרת הדין.

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות