fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

כוסית יין? לא לפני הלידה הראשונה

בקו הבריאות/ פרופסור יעקב בורנשטיין
פרופ' יעקב בורנשטיין (צילום: עצמי)
פרופ' יעקב בורנשטיין (צילום: עצמי)
פרופ' יעקב בורנשטיין
פרופ' יעקב בורנשטיין (צילום: עצמי)

מחקר חדש מצא שצריכה קלה של אלכוהול אצל נערות מתבגרות וצעירות עלולה לגרום לעלייה בסיכון לסרטן השד. אז מה עושים? לא שותים.

לאחרונה אנו שומעים שגיל תחילת שתיית משקאות חריפים הולך ויורד. ייתכן גם שאתם עצמכם, ליד שולחן הסדר, הסכמתם שהבת שלכם – שעדיין לא סיימה את בית הספר התיכון-תשתה, ולא רק תירוש ענבים. ומה רע בכך, תשאלו – הרי שמענו שמעט אלכוהול לא מזיק, ואולי אפילו מסייע למניעת התקפי לב. אלא שמחקר חדש שפורסם החודש בכתב העת "בריאות נשים" בארה"ב, סקר בצורה יסודית את כל הנתונים וקבע שצריכה קלה של אלכוהול עלולה לגרום לעלייה בסיכון לסרטן השד, במיוחד בצעירות שאצלן השד נמצא גם תחת השפעה של הורמוני המין – אסטרוגן ופרוגסטרון. מדובר על התקופה שבין הופעת הווסת הראשונה וההריון הראשון – כלומר במיוחד בנערות מתבגרות ובצעירות.

המחקרים מצאו כי הסיכון לפתח סרטן השד גדל בבנות אלו בכ-10 אחוזים כששתו משקה אלכוהולי אחד ליום לפני ההריון הראשון, יחסית לסיכון בנשים ששתו אותו משקה אחרי ההריון הראשון. למעשה, כ~10 אחוזים מסרטני השד נגרמים עקב שתיית אלכוהול. אם כך, נראה שיש לרכז את המאמצים למניעת סרטן השד לא רק בנשים מבוגרות מגיל 50, אלא בצעירות שעדיין לא ילדו. אשר לתועלת שבשתיית אלכוהול בהפחתת הסיכון להתפתחות ולמוות ממחלת לב כלילית (התקפי לב) שהיא אחד הגורמים העיקריים למוות, הרי נמצא שהתועלת בשתייה קיימת רק במבוגרים וזקנים וכמעט שלא בצעירות, שלהן ממילא יש סיכון נמוך מאוד לפיתוח מחלת לב כלילית.

אז לסיכום -לבנות הצעירות: המחקר קובע ששתוית אלכוהול לפני הלידה הראשונה עלולה להעלות את הסיכוי שלכן לפתח סרטן השד בעתיד. ראו הוזהרתן. האמור במדור אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ו/או רפואי ו/או עסקי והמערכת אינה אחראית על המידע המופיע בו. על הקורא לפנות ולהתייעץ עם מומחה בתחום הספציפי בטרם נקיטת כל פעולה. כל המסתמך על האמור בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד.

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות