fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

כאבים בקיום יחסים: טיפול ללא ניתוח

כשאל פרופסור יעקב בורנשטיין מגיעה מטופלת עם וסטיבוליטיס, לפני שהוא שולח אותה לניתוח, הוא מקפיד להתאים לה טיפול שיכלול דיאטה מתאימה, פיזיותרפיה לשיקום רצפת האגן ותרופות מקלות. כעת הוא מסביר את הדיוק של הטיפול
פרופ' יעקב בורנשטיין (צילום: עצמי)
פרופ' יעקב בורנשטיין (צילום: עצמי)

בנוגע לכאבים בקיום יחסים ומחלת הוסטיבוליטיס, דרך האבחון ושיטת הטיפול המוצלחת ביותר היא ניתוח להסרת רירית מבוא העריה. למרות ששיעורי ההצלחה של הניתוח הם הגבוהים ביותר, אנו מחפשים טיפולים לא ניתוחיים. הסיבה ברורה: מרבית הנשים הסובלות מוסטיבוליטיס הן צעירות וניתוח מרתיע אותן. לניתוח יתכנו גם סיבוכים, ועל כן אנו מעדיפים קודם להציע למטופלות טיפולים לא ניתוחיים.

כשמגיעה אלי מטופלת עם וסטיבוליטיס, אני מתאים לה תכנית טיפול, שהעקרון שלה הוא "מן הקל אל הכבד" – בשלב ראשון טיפול מקומי או תרופתי, שיכול לכלול דיאטה מתאימה, פיזיותרפיה לשיקום רצפת האגן ותרופות המשנות את רגישות העצב. רק אם כל הטיפולים הללו לא עוזרים, מוצע ניתוח להסרת הרקמה הרגישה והכואבת.

להלן מרכיבי הטיפול:

• הסבר: יש חשיבות רבה להסביר שלא מדובר בבעיה נפשית אלא גופנית. רבות מהמטופלות שמעו שהבעיה שלהן היא "בראש", והן צריכות טיפול נפשי.

• טיפול מקומי: יש לרחוץ במים וליבש, אחרי כל ביקור בשירותים. רצוי לא להשתמש בסבון יותר מפעם ביום.

• טיפול בפיזיותרפיה לשיקום רצפת האגן: לעיתים הכאב נגרם עקב לחץ של שרירי וגידי האגן על העצבים העוברים דרכם. הטיפול הפיזיוטרפי מקל על לחץ זה. תרופות המכילות חמרים המשפיעים על רגישות עצבית: תרופות מסוימות לטיפול באפילפסיה, בדכאון או בהרפיית שרירים מקהות את הרגישות העצבית בנרתיק. ניתן ליטול אותן דרך הפה או כמשחה למריחה מקומית.

פרופ' יעקב בורנשטיין (צילום: עצמי)
פרופ' יעקב בורנשטיין (צילום: עצמי)

דיאטה: אצל חלק מהנשים הסובלות מדלקת מבוא העריה נמצאה רגישות רבה לגבישים הנוצרים בשתן. לנשים אלו עשויה לסייע דיאטה הנמסרת להן אחרי הבדיקה. לעיתים נמליץ על תוספי מזון שיחזקו את השפעת הדיאטה.

• וליום – לאחרונה אנו ממליצים על החדרת נרות וליום לנרתיק. תכשיר זה נכנס לשימוש עקב יעילותו בשימוש בעת התכווצות שרירים,

• משחת אסטרוגן – מריחה מקומית של אסטרוגן יעילה רק לנשים הנוטלות גלולות מניעת הריון. לגלולות השפעה פרוגסטטיבית, כלומר נוגדת את הורמון האסטרוגן, המרכך את הנרתיק ומגמיש אותו.

• מריחת תכשיר לאלחוש מקומי, למשל לידוקאין – למרות שרבים משתמשים בו, הוא שורף בעת המריחה, מקהה את תחושת בן הזוג וכך גורם להתמשכות קיום היחסים. מחקר מבוקר מצא שאינו יעיל לפתרון הבעיה.

• טיפולים בעלי יעילות נמוכה: זריקות סטרואידים, בוטוקס, לייזר רך, היפנוזה, דיקור סיני.

ומה בעתיד? האם נשתמש בטיפולים נוספים? לאחרונה מצאנו, ביחד עם חוקרים אחרים, כי לחלק מהנשים קיימת הפרעה בגן המקדד לגדילת העצבים. בהנחה שזו הסיבה להתרבות סיבי העצב במקום ולכאבים, יתכן שחמרים המשפיעים על גן זה יכולים לסייע בהקלת הכאב.

פרופסור יעקב בורנשטיין

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות