fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

השלטון המקומי ואני

מדוע בחרתי להתמודד לתפקיד הזה שנחשב קשה ומחייב אותי לנהל את העיר וגם את מרכז השלטון המקומי? נכנסתי לתפקיד הזה כי חשבתי שיש לי יכולת להפוך אותו למרכז שלוחם למען צדק חברתי. לא טעיתי
חיבים לגלות אומץ. שלמה בוחבוט (צילום: אדריאן הרבשטיין)
חיבים לגלות אומץ. שלמה בוחבוט (צילום: אדריאן הרבשטיין)

רבים לא יודעים מה הוא בעצם תפקידו של המרכז לשלטון מקומי ואיך הוא עוזר לאזרח הקטן. תפקידו של המרכז בעצם הוא לייצג את הרשויות המקומיות מול הממשלה. כל הסכם שמחייב את הרשויות לתת שירות לאזרחי ישראל נעשה בין הממשלה לשלטון המקומי. אפשר לומר שהממשלה עוסקת בנושאים הגדולים כמו: פיננסים, חוץ וביטחון, גביית מיסים מתושבי ישראל, תשתיות לאומיות חשמל, כבישים בין עירוניים ועוד אילו הממשל המקומי בעצם עוסק בעבודה מול האזרח הקטן. האזרח בבעיותיו אינו פונה לראש הממשלה או לשרים אלה פונה לראש העיר. הוא פונה אליו בכל תחומי החיים: בחינוך, ברווחה, בדיור, בתרבות, באיכות הסביבה ובמה לא??

לדוגמא, בסקר שנעשה עבור השלטון המקומי התבקשו הנשאלים לענות על השאלה "מי מחליט על מחירי המים בישראל?" 50% מקרב הנשאלים ענו כי הרשויות המקומיות אמונות על המחירים. זה לא נכון, מי שמחליט על מחירי המים הם רשות המים בלבד. בעבר גם ועדת הכספים הייתה מחליטה ומאז שזה עבר לרשות המים – האזרחים קורעים תחת נטל תשלום המים שכמעט משתווה למחירי החשמל. בכלליות תחומים רבים נשלטים על ידי הממשלה אך התושבים חושבים שזה באחריותו של ראש העיר.

שלמה בוחבוט
מרכז השלטון המקומי הוא כמו הסתדרות העובדים. בוחבוט (צילום: אדריאן הרבשטיין)

זה מאוד נוח לתושבים לסבור כי ראש העיר אמון על נושאים אלה אך לצערי אין זה הדבר. ראש העיר מקבל הנחיות מהממשלה והוא נדרש לבצע את ההנחיות הללו. התושבים, שמכירים אישית את ראש העיר מאז שבחירות לראשות העיר נהפכו להיות אישיות, והרבה ראשי ערים מקבלים באהבה את פניותיהם של תושביהם ומתגייסים לעזרתם.

נושא נוסף שהוא באחריות המדינה הוא הקמת מפעלים לתעשייה ומסחר. מפעל שקם משמע כוח לעיר מכיוון שיש צורך בכוח עבדוה, באנשי מקצוע ועוד… אך אם ראש עיר יחכה למדינה שתפתח בעירו מפעלים, לצערי הוא ייאלץ לחכות המון. אם הוא לא ידאג לעצמו ולעירו – המדינה לא תדאג לו.

מרכז השלטון המקומי הוא כמו הסתדרות העובדים חובק תחומים רחבים אך בעוד ההסתדרות עוסקת בעיקר בכל מה שקשור בעובדים. בעזרת מנגנון גדול של נציגויות כמעט בכל עיר, במרכז לשלטון מקומי המנגנון הרבה יותר קטן וגם יו"ר המרכז מבצע את תפקידו בהתנדבות לעומת יו"ר הסתדרות העובדים אשר מבצע עבודתו בשכר.

את התפקיד הזה יכול לעשות רק ראש עיר ותיק שיש לו מנגנון ברשות והוא בעל יכולות ביצוע גבוהות. אז מדוע בחרתי להתמודד לתפקיד הזה שנחשב קשה ומחייב אותי לנהל את העיר וגם את מרכז השלטון המקומי? נכנסתי לתפקיד הזה כי חשבתי שיש לי יכולת להפוך אותו למרכז שלוחם למען צדק חברתי.

בעצם מרכז השלטון המקומי הוא הפלטפורמה לעשייה, לא פחות מאשר הישיבה ליד שולחן הממשלה. אני סבור שניתן לבצע את שני התפקידים. במרכז לשלטון מקומי הקמתי מנגנון מקצועי שמסייע בידי ועוזר לי במשימת ניהול המרכז כך שבסך הכל יוצא לי להיעדר מהעיר בין פעם לפעמיים בשבוע.

אני מנצל את הטכנולוגיה החדשה ומקיים פגישות עם הצוות הבכיר בשלטון המקומי – דרך מסך הטלוויזיה ב"וידאו קונפרנס" – זוהי טכנולוגיה מדהימה שמאפשרת קיום דיון באמצעות שידור טלוויזיוני. הדרכתי את כל הבכירים בצוות שלי להיות תמיד בשטח ולסייע לראשי הערים. במהלך שנותיי כיו"ר מרכז השלטון המקומי זכיתי להיות שותף להקמת תחנת כיבוי אש חדשה, הייתי שותף לפעילות "ערים ללא אלימות", בעיתות מלחמה הקמתי חדר מצב במרכז לשלטון המקומי שסייע לרשויות בשעת חירום. עמדתי בראש מאבקים שמנעו פגיעה בתקציבי חינוך, רווחה ועוד… הפכתי את המרכז למוסד שהממשלה מתייחסת אליו בכבוד רב.

אך שיהיה ברור למרות כל הקשיים שניהול מרכז השלטון המקומי מציב בפניי, לעולם לא הפחתתי במענה ליישוב שלי למעשה, תושבי מעלות תרשיחא מרוויחים מהיותי יו"ר מרכז השלטון המקומי, הם זוכים לייצוג בכנסת, וקולם נשמע בזכותי. אין זה סוד שיישובים פריפריאליים בישראל בין אם הם ממוקמים בגליל או בנגב, לא זוכים לתהודה והכרה כמו שזוכים יישובי המרכז ואני בתור יו"ר המרכז נאבק יום יום שעה שעה בשביל תושבי הפריפריה ובראשם מעלות תרשיחא.

גם לפני שנבחרתי ליו"ר המרכז, נסעתי אל מחוץ לעיר בין פעם לפעמיים בשבוע לישיבות. לסיכום תזכרו כי מרכז שלטון מקומי חזק יכול לסייע לאזרחי ישראל בכל הנושאים. המרכז מרים כל הזמן את הדגל החברתי כי זו האג'נדה שלו: ייצוג החברה הישראלית על כל גווניה.
מה שנכתב כאן זה קמצוץ מכל העשייה של אחד המוסדות החשובים במדינה, שבטעות חושבים שהוא מייצג רק את ראשי הערים והוא למעשה, מייצג 7.5 מיליון אזרחים.

הכותב הוא שלמה בוחבוט יו"ר השלטון המקומי וראש עיריית מעלות תרשיחא 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות