fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

שלג על כפרי

ראש מועצת פקיעין, ד"ר גאזי פארס, מתקשה לזכור מתי היה שלג כזה בכפרו ("אולי כשהייתי ילד, ב-1992). פארס חמיד 29, המתגורר בשכונת החיילים המשוחררים, האזור הכי גבוה של הכפר, שם הגיע השלג לכ-40 ס"מ, מספר על תקלות חשמל פעוטות ומודה לתנור העצים שחימם את ביתו. בסך הכל, בכפר הדרוזי עברו את הסופה בשלום, עם כמה דודי חשמל שהתפוצצו, סככות שקרסו וגידולי ענבים שנהרסו
שלג בפקיעין (צילום: אושרי כהן)

יום שני השבוע, בבוקר, ברחובות פקיעין עדיין ניכרים סימני השלג שירד בה במהלך סוף השבוע. בשכונה הגבוהה יש עוד שלג רב, שנערם מיום חמישי ועדיין לא נמס. למרות שהשלג פסק לרדת ביום שבת, הוחלט במועצה לא לקיים את הלימודים גם ביום ראשון, עקב שכבת השלג שהפכה לקרח, ויצרה סכנת החלקה בנסיעה במדרון התלול.

בכפר, המחולק לשלוש שכונות מרכזיות, ירד שלג מיום חמישי בלילה עד שבת בבוקר, השלג נערם לגובה של כמעט 40 ס"מ והטמפרטורה הגיע למינוס 2 מעלות. הלימודים הושבתו ליומיים, בשבת וראשון.

לדבריו של ראש המועצה, ד"ר גאזי פארס, התרכזו עיקר הבעיות ומפגעי התנועה בשכונת החיילים, שהיא השכונה הגבוהה ביותר בכפר. היום הקשה ביותר היה, לדבריו, שבת, במהלכו דווח על בעיות חשמל רבות, סככות בתים שנפלו עקב משקל השלג שנערם עליהן, הצפות וקריאות של אנשים שמכוניותיהם נתקעו בשלג. בשל מזג האוויר הקר, התפוצצו גם כמה דודי שמש במספר בתים.

שלג בפקיעין (צילום: אושרי כהן)

לכפר שלי שלוש פינות
ד"ר פארס: "הכפר מחולק לשלושה מבחינה גאוגרפית. יש את פקיעין המערבית, שנמצאת מערבה ויותר נמוכה מבחינת הגובה, שם כמעט שלא ירד שלג ולא הייתה בעיה. בפקיעין הישנה, אמצע הכפר, ירד שלג בעיקר ביום שישי אחר הצהריים ובלילה שבין שישי לשבת. נסגרו הכבישים, הייתה קצת בעיה, אבל לא היו מקרי חירום או משהו שחייב איזה שהיא התערבות מיידית.

"יש לנו את האזור השלישי, שזה של החיילים המשוחררים, זה אזור גבוה, שם ירדה הכמות הגבוהה ביותר של השלג ושם נסגרו הכבישים, אנשים לא יכלו לצאת מהבית והיינו צריכים לפנות עם המחפרים כמעט כל הזמן, גם ביום גם בלילה. למזלנו, לא היו מקרי חירום, כך שהפעילות הייתה פעילות רגילה. התחלנו בארבעה מחפרים, איתם פינינו, והייתה בעיה קטנה בחשמל".

לדבריו של ד"ר פארס, למרות הירתמותם של השלטון המקומי והמשטרה לסייע להם, בכפר הצליחו להתמודד בכוחות עצמם עם הסערה, ועובדי המועצה, שאינם עובדים בדרך כלל בסוף השבוע, עבדו במתכונת מלאה ואף הפעילו מוקד חירום מיוחד, שהיה פתוח כל הלילה.

איך התמודדתם עם הסופה?
"פתחנו את הצירים עם מחפרים. היה מקרה אחד של הצפת מים בבית, אז הפעלנו מחפר שפינה שם את הדרך ונתן למים לזרום לכיוון הוואדי".

כמה זמן הייתם מנותקים? היו לכם הפסקת חשמל?
"לא הייתה הפסקה של ממש, הייתה הפסקה של חצי שעה בערך, בלילה שבין שישי לשבת, אבל ממש הפסקות לא היו. הייתה בעיה בתאורה של עמודי הרחוב, כנראה דלפו מים בתוך איזו מרכזייה וניתקו את החשמל מהעמודים".

קיבלתם איזשהו סיוע מהמשטרה או מהשלטון המקומי?
"אנחנו טיפלנו בעצמנו, אבל כולם, המשטרה והשלטון המקומי התקשרו ושאלו אם אנחנו צריכים עזרה, וגם שלחו סמסים, כמה פעמים. אמרתי להם שבינתיים אנחנו לא צריכים, ובאמת, למזלנו, לא הזדקקנו להם בסופו של דבר. הפעלנו מחפרונים של אנשים, אבל לא היה משהו יוצא דופן, איזשהו דבר גרנדיוזי שהצריך התערבות חיצונית".

איך המצב בכפר כרגע, יש חשמל, הכל חזר לקדמותו?
"כן, יש חשמל, הכל עובד כרגיל, כלי הרכב נוסעים בכבישים והכל בסדר".

» לסיפור המלא, עברו למהדורה הדיגיטלית של עיתון "צפון-1"

ראש המועצה ד"ר גאזי פארס (מימין) והקב"ט עזיז פודל (צילום: עמאד גדבאן)
ראש המועצה ד"ר גאזי פארס (מימין) והקב"ט עזיז פודל (צילום: עמאד גדבאן)

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות