fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"דוד מייקל עושה לסקיי דברים לא נעימים"

סקיי השמיעי קול, הוא ספר ילדים ראשון מסוגו העוסק בפגיעות מיניות בילדים ומיועד לילדים בגילאי 4-10. המחברת מאיה בולצמן מכפר ורדים והמאיירת טלי נאמן סבו חוו בילדותן גילוי עריות
כשהמבוגרים לא רואים או ספק רואים. כריכת הספר איור: טלי נאמן סבו

להלן ציטוט שאנחנו אולי לא רגילים לראות בספרי ילדים : אמר היפו: "סקיי רוצה לקחת אותי למרפאה של דוד מייקל, ואני רוצה להגיד לה שהמרפאה הזו היא לא טובה. אני פוחד, כי אם דוד מייקל עושה לסקיי דברים לא נעימים, אני חושש שהוא יפגע גם בי. אני בכלל לא בטוח שהוא מרפא את החיות".

ספר חדש ואחר בשם "סקיי השמיעי קול", ייצא לאור בחודש הבא. את הספר כתבה מאיה בולצמן, בת 60 מכפר ורדים, פסיכודרמטיסטית, מנחת קבוצות ויועצת ארגונית, מומחית בנושא מגדר בארגונים חברתיים ויוצרת ושחקנית ההצגה הסוד הגדול. על האיורים אחראית טלי נאמן סבו, בת 59 ציירת, מאיירת, מעצבת גרפית ומנחת קבוצות בשילוב אמנויות. את תהליך הוצאת הספר והייעוץ המקצועי ליוותה לילי לב וייסברגר, פסיכותרפיסטית ומטפלת קבוצתית.

הספר, המיועד לילדים בגילאי 4-10 עוסק בנושא פגיעות מיניות בסביבה הקרובה לילד ונועד להעלות מודעות לנזק מעצם הפגיעה ומשמירת הסוד והוא מלווה בחוברת עזר שפותחה על ידי אנשי מקצוע. הספר והחוברת יהוו כלי עזר למבוגרים האחראים: הורים, גננות, מורים ומטפלים להתמודדות עם ילדים שנפגעו ויספקו מידע שיאפשר להעניק להם את הסיוע לו הם זקוקים.

בולצמן, שחוותה גילוי עריות בילדותה: "מטרתנו ביצירת הספר היא לעזור ולהציל ולו ילד אחד או ילדה מהסבל והכאב היומיומי שהם נמצאים בו. נסו
לדמיין ילד שגדל בבית בו אחד מבני המשפחה, לפעמים הורה, או חבר משפחה קרוב מתעלל בו מינית וכל היתר, לא רואים, או ספק רואים ספק לא, עומדים מן הצד ולא אומרים דבר.

"לילד הזה אין פינה בטוחה בעולם, אין לו למי לפנות, הוא לבד בעולם ואלה שהיו אמורים לספק לו הגנה ולטפח אותו הם אלו הפוגעים
בו. רוב הפגיעות בילדות מתרחשות בבית או בבית אנשים מוכרים וקרובים, כאשר ילדים שנמצאים במעגל השדים הזה אינם יכולים לדבר כי אין להם מילים וקשה להם למצוא מבוגרים שרוצים באמת להקשיב", אמרה בולצמן.

על מנת להוציא את הספר לאור פרסמו השתיים את הפרויקט באתר גיוס כספים וגייסו 50 אלף שקלים. הדמויות בספר, הילדה סקיי והחיות השונות, מביאות את סיפור הפגיעה המינית במרחק מסוים ומאפשרות לילדים לדבר עליה עם המבוגרים.
– תארי את תהליך יצירת הספר?

"התהליך החל לאחר כ~20 הופעות של ההצגה 'הסוד הגדול' שהייתה מיועדת למבוגרים. לאחר כל הצגה קיבלתי פניות רבות במייל מנשים שעברו תקיפה מינית בילדות ובעקבותיה הזיכרון חזר לאחור לחוויות הקשות אותן הדחיקו במשך תקופה ארוכה מאוד. כששמעתי את סיפוריהן הבנתי שאני רוצה לכתוב ספר שיאפשר לילדים לבטא כבר בגיל מוקדם את הפגיעה אותה חוו ולהביא לכך שלא ישכחו, משום שהשכחה גורמת לתופעות קשות שמלוות אותם כל חייהם מבלי שיצליחו להבין את משמעותן. היה לי חשוב שהחיות בספר יוכלו לדבר בקולם ומשם נולד רוב הספר".

כשהמבוגרים לא רואים או ספק רואים. כריכת הספר איור: טלי נאמן סבו

לדבריה, "במשך זמן רב חיפשתי מאייר או מאיירת אך לא מצאתי עד שבסדנה שהעברתי למנחות של העמותה של 'נשים לגופן' על פגיעות מיניות, הכרתי את טלי נאמן סבו, שגם היא חוותה גילוי עריות. טלי הייתה בתהליך טיפולי ובהתחלה היה לה קשה מאוד לעשות את האיורים כי כל הזיכרונות חזרו אליה, אך לאחר כשנה היא הצליחה ליצור איורים נפלאים ש'מדברים' את הסיפור ונותנים לו ולילדים את האפשרות להזדהות איתם".

– מה היו התגובות שקיבלת מבני המשפחה וילדים להם הקראת את הספר?

"המשפחה והחברים התרגשו מאוד כשקראו את הספר והבינו שאפשר ליצור מאסונות ספר מאויר כל כך עדין, עמוק ויפה. אין בארץ ספר לילדים בנושא של פגיעות מיניות ולכתוב ולאייר ספר כזה זה כמעט כמו לעשות מזבל פסל אמנותי שכולם, גם ילדים וגם מבוגרים יכולים ליהנות ממנו. הקראתי את הספר לכמה ילדים והאינטימיות של הקריאה אפשרה להם לדבר על אחת מהחיות שהם מזדהים איתה, על היפו שהוא הקול הפנימי שלכל ילד יש, והדברים שלא נעימים לה".

טל קורן

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות