fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

40 שקלים ליום

סוחרי שוק הבגדים העירוני בעכו מיואשים. הבטיחו להם שעד אמצע השנה הנוכחית יחלו עבודות הבנייה של השוק החדש בעלות של 10 מיליון שקלים, אבל נכון לעתה, אבן לא זזה. העירייה: "התוכנית מצריכה שינויים בהסדרי תנועה חדשים בעורק תחבורה ראשי ובימים אלה היא נמצאת בהליכי תכנון מתקדמים"
שוק עכו
שוק עכו (צילום: רותם כבסה)

הגשם הראשון שירד השבוע וסימן את בואו של החורף היה אמור להיות בשורה כלכלית לסוחרים בשוק הבגדים בעכו. פעם, עמדו כאן בתור תושבים מכל אזור הצפון כדי לרכוש חליפות לילדים במחירים השווים לכל נפש והיו יוצאים עמוסים בשקיות. אבל מאז שהשוק עלה בלהבות לפני ארבע שנים, מצבו רק הולך ומתדרדר.

50 אחוז מהסוחרים סגרו את הבסטות, אין קונים. אפילו אחד מתוך 150 אלף המבקרים בפסטיבל עכו בחול המועד סוכות לא הגיע לשוק. ביולי השנה התקיים בעכו כנס תיירות עם שר התיירות עוזי לנדאו. מהכנס יצאה האמירה שעכו היא הפנינה התיירותית של הצפון ושתוכניות תיירותיות יצוצו מכל עבר. אם תשאלו את סוחרי שוק הבגדים, הם לא ממש יסכימו עם האמירה הזו, וזה בלשון המעטה.

יו"ר ועד הסוחרים יוסי דניאלי בכניסה לשוק (צילום: רותם כבס
יו"ר ועד הסוחרים יוסי דניאלי בכניסה לשוק (צילום: רותם כבס

תזכורת: לאחר השריפה בשוק, פתחה העירייה מתחם חלופי בתחנת אגד על קרקע פרטית של חברת ניצב"א, המחזיקה בשטחי התחנות בארץ. הסוחרים חתמו על הסכם, כי הם יישארו במתחם שלוש שנים עם אופציה לעוד שנתיים, ובמקביל ייבנה מתחם חדש לשוק.

אבל לא הכל הלך חלק. הסוחרים קיימו כמה פעמים מחאות והפגנות, ולפני שנתיים, באחד המקרים, ניתקה העירייה את החשמל לשוק. בעקבות זאת יצאו הסוחרים למחות ברחבת העירייה. לאחר מכן הגיעו הסוחרים להבנות עם העירייה, אולם כעבור כמה זמן, שוב עלתה חמתם והם פתחו שוב במחאה. הסוחרים הבינו שהשוק הזמני לא מהווה אלטרנטיבה לשוק המקורי, ובעצם, הם איבדו את פרנסתם.

לפני כשנה וחצי התקיימה ההפגנה האחרונה של הסוחרים. הם הוציאו את סחורותיהם מחוץ למתחם השוק המוזנח בתחנה המרכזית והודיעו כי הם לא מתכוונים לוותר עד שלא שיימצא להם פתרון הולם. הם ביקשו לדעת האם יש תוכניות לבניית מתחם שוק חדש, כפי שסוכם עימם.

השוק החדש, בינתיים יש רק הדמיה הדמיית מחשב: מתי הוד, אדריכלות והנדסה
השוק החדש, בינתיים יש רק הדמיה הדמיית מחשב: מתי הוד, אדריכלות והנדסה

מספר ימים לאחר מכן הוציאה עיריית עכו הודעה לעיתונות ומסרה כי היא פועלת להקמת שוק חדש שתכניותיו נמצאות כבר באישור הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה. העירייה פרסמה הדמיה יפה: מבנה על שטח של כ-1300 מ"ר בין הכביש לבין שוק הירקות. צפי התחלת הבנייה: אמצע 2014. עלות הבנייה: כ-10 מיליון שקלים.

חג עם הראש למטה
שנה חלפה מאז הבחירות לרשויות המקומיות, והמצב של סוחרי השוק בעכו הולך ומתדרדר מיום ליום. אין קונים, אין פרנסה, אזור רפאים, מוזנח, מלוכלך ועלוב. אנטנה שמוצבת על גג המבנה משמיעה רעשים מרגיזים, והסוחרים מעלים את החשש מהאנטנה ומשאריות אזבסט חשופות, השירותים מלוכלכים, והייאוש בכלל לא נוח.

רק כמה נציגים בודדים מהשוק המקורי, זה שהוקם לפני כ-

שוק עכו
שוק עכו (צילום: רותם כבסה)

44 שנה, עדיין כאן. יש כאלה שהחלו את דרכם בשוק כשהיו בני 19 והיום הם חצו את ה~60. הסוחרים טוענים, כי איש לא שוחח עימם לגבי התוכניות של השוק החדש. בעוד שנה וארבעה חודשים. בתום חמש שנים, יסתיים החוזה עם חברת ניצב"ה שמחזיקה בשטח. הסוחרים אמורים אז לעבור למתחם השוק החדש, אבל שום עבודות פיתוח לא נראות באופק.

"יש אנשים שלא עושים פה אפילו 40 שקלים ביום. המצב בכי רע. את החג חלק מאיתנו עשו עם הראש למטה, לא בכבוד. הילדה מבקשת ממני 50 שקלים ואין לי מה לתת", אומרת אחת הסוחרות. בעיניו של יו"ר הוועד יוסי דניאלי יש ניצוץ, כשהוא מגלה שהעיתונות מתעניינת בשלומם של הסוחרים. אבל גם דניאלי מיואש כמו כולם. הוא מוציא את הטלפון ומראה התכתבות בפייסבוק עם השר לפיתוח הנגב והגליל סילבן שלום. השעות המתות בשוק לא נותנות לו מנוח, והוא מנסה להניע שרים בממשלה לבוא ולראות את מצבם של הסוחרים.

דניאלי כתב לשלום, כי הוא מזמין אותו לסיור, כדי שיראה, במו עיניו, את המצב של הסוחרים. השר בתשובתו כתב, כי מעולם לא התקבלה אצלו פנייה בנושא מראש עיריית עכו והוסיף כי למשרדו יש ניסיון רב מאוד בשיקום שווקים עירוניים כפי שכבר נעשה בטבריה, עפולה וקרית שמונה. דניאלי: "התיירים לא מגיעים לפה, למרות שהצענו שהרחבה הגדולה תשמש חניון חנה וסע. עברו כבר שלוש וחצי שנים, ואנחנו מאוד דואגים. כל אחד עסוק בפרנסה שלו, אבל אי אפשר לדעת מה יהיה איתנו. רבים החזירו את הבסטות לעירייה. אני חושש שפשוט רוצים שניעלם מפה. ייגמר הזמן, החברה תרצה את השטח, ולאן אנחנו נלך?".

מעיריית עכו נמסר בתגובה: "התוכנית לפיתוח השוק העירוני מצריכה שינויים בהסדרי תנועה חדשים בעורק תחבורה ראשי ובימים אלה היא נמצאת בהליכי תכנון מתקדמים. ראש העירייה שמעון לנקרי יגייס את התקציב הנדרש לביצוע התוכנית, כפי שעשה עד כה במיזמים אחרים ועושה זאת בפרויקטים רבים המקודמים בעיר לרווחת התושבים. כך או כך, הבעיה היא אינה תקציבית, זה התכנון שאורך זמן".

ממשרד הפנים ומחברת ניצב"א לא התקבלה תגובה.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות