fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

פראמדיק מד"א: "כאוס אדיר בעיר העתיקה בעכו"

כך דיווחו כוחות החילוץ והפראמדיק רביב אברהם ממד"א אשר שהגיע לאירוע דקות ספורות לאחר פיצוץ הגז. "הפיצוץ אירע בזירה קשה מאד, ההרס נראה כמו אחרי רעידת אדמה, הסביר הפראמדיק רוני ממן שניהל את האירוע"
אנשים לכודים במבנה בעכו
אנשים לכודים במבנה בעכו (צילום: אושרי כהן)

כוחות רבים של מד"א מרחב אשר הוזנקו לעיר העתיקה הלילה בעקבות קריסת מבנה בחאן אל עומדאן, בהם ניידות טיפול נמרץ, אמבולנסים ורכבי הצלה נוספים הכוללים עשרות פאראמדיקים כוננים ואנשי רפואה. הכוחות, שהגיעו לזירה בתוך רגעים אחדים היו הראשונים שהגיעו למקום, וגילו כי לא ניתן להגיע עד למבנה עצמו עם רכבי ההצלה, היות והדרך נחסמה על ידי כלי רכב אחרים ועל ידי דופן הבניין שקרסה אל תוך הרחוב. על כן, מיהרו הכוחות להוריד מהרכבים את ציוד ההצלה ההכרחי, ורצו רגלית עד שהגיעו לבניין- מרחק של 200 מ'.

הכוחות שהגיעו למקום הבינו מיידית כי הבניין בן השלוש קומות בו אירע הפיצוץ מצוי בסכנת קריסה, אולם זה לא עצר את צוותי מד"א מלהיכנס אל תוך הבניין במטרה לסייע לנפגעים ולחלצם עוד בטרם יקרוס כל הבניין, שחלקים רבים ממנו כבר קרסו עם הפיצוץ. בשלב זה, כבר איתרו כוחות מד"א שלושה נפגעים, בהם הרוג אחד, פצוע בינוני אחד ופצוע נוסף באורח קל. הנפגעים פונו לבית החולים בנהריה.

קריסת מבנה בעכו
סכנה ממשית. המבנה שקרס בעכו (צילןמים: אושרי כהן)
חילוץ פצועים בעכו
חילוץ פצועים בעכו

ככל שעברו הדקות, הצטרפו לכוחות מד"א כוחות הכיבוי, פיקוד העורף וכוחות משטרה גדולים, שסייעו בחילוץ הנפגעים מתוך הריסות הבניין. בסביבות השעה 02:33, איתרו כוחות מד"א נפגע נוסף באורח קשה, והצליחו לתקשר עם עשרה נפגעים נוספים שהיו עדיין לכודים תחת הריסות המבנה. לאחר כמחצית השעה, חולץ מבין ההריסות נפגע נוסף באורח קשה.

במקביל, כוחות מד"א וכוחות הכיבוי והמשטרה פעלו להמשך חילוצם של עוד שלושה לכודים, שטופלו בשטח ופונו לבתי החולים כשהם במצב קל. בין הנפגעים שאותרו עד לשעה זו, העניקו כוחות מד"א טיפול לשלושה ילדים.

בשעה 04:00 לפנות בוקר, עלה מניין הנפגעים שטופל על ידי כוחות מד"א, ועמד על כעשרה פצועים, שפונו לבתי החולים בנהריה ובחיפה. בין הנפגעים, שני פצועים במצב קשה, פצוע אחד באורח בינוני וכשבעה פצועים באורח קל. במקביל לטיפול ולפינוי הנפגעים, ניסו בשלב זה כוחות מד"א לסייע בחילוץ גופתה של אישה נוספת שידוע שהיתה בין הריסות המבנה.

יחידת החילוץ עוקץ של צה"ל
יחידת החילוץ עוקץ של צה"ל (צילום: דו"צ)

פעולות החילוץ נמשכו מספר שעות, ובסופן איתר פאראמדיק מד"א רביב אברהם, את גופותיהם של שני הרוגים נוספים, בשנות ה-40 לחייהם, כשהם לכודים בין ההריסות. "לפנות בוקר קיבלנו דיווח על פיצוץ בעכו העתיקה. צוותים גדולים של מד"א יצאו מיידית למקום ובהם אני. כשהגעתי למקום בניידת טיפול נמרץ העבירו אלי פצוע קשה עם פגיעת ראש. במקום היה כאוס אדיר, בעוד אנחנו מטפלים בפצוע ומפנים אותו לביה"ח בנהריה. בהמשך חזרנו לזירה והמשכנו באבטחה של צוותי פיקוד העורף והמשטרה. סמוך לשעה 08:15, איתרתי עם הכוחות בשטח גבר ואישה נוספים ללא רוח חיים, שמותם נקבע בשטח", מספר רביב אברהם על האסון.

פאראמדיק מד"א, רוני ממן, שניהל את האירוע בדקות הראשונות מספר: "לא הייתי במשמרת, אבל ברגע ששמעתי על הפיצוץ הגעתי מהבית. מדובר בזירה קשה מאוד הממוקמת בלב עכו העתיקה, וההרס נראה כמו תוצאה של רעידת אדמה. בניין בן שלוש קומות שפשוט קרס. הגישה למקום היתה מאוד קשה. מדובר בסמטה צרה שאמבולנסים לא יכולים לעבור בה, ועל כן כולנו נכנסנו רגלית לשטח, כשרכבי ההצלה המתינו לנו בחוץ והיו ערוכים לקלוט את הפצועים ולפנות אותם לבתי החולים", אומר הפאראמדיק רוני ממן.

אנשים לכודים במבנה בעכו
אנשים לכודים במבנה בעכו (צילום: אושרי כהן)

מנהל מרחב אשר, תמ"ג רחמים סידיס, שניהל את פעילות הכוחות בשטח בתחילת האירוע, מספר על הפעילות בשטח עם כל כוחות הביטחון והחילוץ: "האירוע התחיל בסביבות השעה רבע לשתיים לפנות בוקר. חובש רפואת החירום במוקד מד"א קיבל קריאה על בניין שקרס בעיר העתיקה בעכו והוציא את כל האמבולנסים וניידות הטיפול הנמרץ שהיו במשמרת. בתוך רגעים, הגיעו לזירת האירוע 7 אמבולנסים, 4 ניידות טיפול נמרץ ורכב תאר"ן שנועד לסייע בניהול הפעילות בשטח. למרות כל הקשיים, כל צוותי מד"א פעלו למופת, וחלקם אף סיכנו את חייהם כשנכנסו לחלץ את הנפגעים מבין ההריסות, בבניין שהיה בסכנת קריסה מיידית. לצערנו, נאלצנו גם לקבוע את מותם של 4 הרוגים שפונו אף הם מהשטח. הענקנו טיפול גם לאחד הכבאים שנפגע במהלך העבודה, ובשעה זו כולנו עדיין פועלים בשטח ומאבטחים רפואית את המשך פעולות החילוץ ואת פעילותם של חיילי פיקוד העורף המחזקים את המבנה כדי למנוע קריסה נוספת".

פאראמדיק מד"א, גלעד יוסף, היה הראשון שהגיע לזירה: "הגענו לאזור ונכנסנו להריסות הבניין. התחלנו לטפל בנפגעים, ויחסית מהר הצטרפו אלינו כוחות גדולים שסייעו בחילוצם של הנפגעים. חברנו אליהם ויחד המשכנו בפעילות. בשלב כלשהו, ראיתי רגל מבצבצת בין ההריסות. מדובר באדם חי, שנלכד תחת ההריסות. התחלנו מייד בחילוצו, ופינינו אותו במצב קשה, כשהוא סובל מפגיעת ראש ומפגיעה רב מערכתית, להמשך טיפול בבית החולים. המשכנו לטפל בנפגעים, בהם גם שלושה ילדים שפינינו לבתי החולים. המקום נראה כמו אחרי רעידת אדמה. אין ספק שמדובר בזירה קשה במיוחד", מספר הפאראמדיק גלעד יוסף על האסון בעכו.

זמן קצר לאחר שהחלו פעולות החילוץ וההצלה בזירת הפיצוץ בעכו, הגיע למקום מנכ"ל מד"א, רמ"ג אלי בין, שפיקד על פעילות כוחות מד"א בשטח: "קרסו בבניין קירות מהקומות העליונות, וכך נוצרו בעצם שתי זירות בשטח- אחת בבניין עצמו ואחת באזור שבו קרסו הקירות. כוחות מד"א טיפלו בנפגעים בשתי הזירות לאורך שעות הלילה והבוקר, ועדיין נמצאים בשטח בעיצומה של פעילות החילוץ. התמונות מזכירות את מימדי ההרס שבהם נתקלנו רק בחודש שעבר בירושלים.

"הלילה, נדרשו כוחות מד"א לפעילות מורכבת יותר שכן העבירות לרכבי ההצלה בסמטאות הצרות של עכו העתיקה היא בלתי אפשרית ועל כן נדרשו הכוחות להשאיר את רכבי ההצלה מחוץ לאזור ולהגיע לבניין רגלית, כשהם מצוידים בכל הציוד שיכול לסייע בהצלת חיים. אני מבקש להודות לכל כוחות מד"א שפעלו הלילה בעכו וסיכנו את נפשם בבניין הקורס, למען הצלת חיי אדם. בשם כוחות מד"א, אני מבקש להשתתף בצערן של משפחות ההרוגים, ולאחל רפואה שלמה לכל נפגעי האסון", אמר מנכ"ל מד"א רמ"ג אלי בין.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות