fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"לעולם לא אחזור למרוקו"

את נג'את ראיין זכתה כמעט כל המדינה להכיר בסדרה "אבודים": יהודייה שחיה עם שתי בנותיה בדירת מסתור במרוקו, לשם ברחה ממשפחתו המוסלמית של בעלה. היא הגיעה לארץ לפני כארבעה חודשים, ורק עכשיו, שוב אחרי לא מעט ייסורים, מצאה, אולי, את השקט והשלווה. כתבת "צפון-1" פגשה אותה בבית אחותה אורלי בנהריה

מחר בצפון-1

צפון 1 13.6.14 היא פתחה לי את הדלת בבית בנהריה. ילדה יפה בת 16, שהצליחה לרגש מדינה שלמה. צמרמורת. זו חן, הנערה שהתחבאה בדירת מסתור בקזבלנקה ושמעה שירים של דודו אהרון ורק חיכתה שמישהו יבוא ויציל אותה. המלאך שנשלח אליה היה בדמותה של צופית גרנט במסגרת הסדרה "אבודים". חן מקבלת אותי בחיבוק חם, למרות שמעולם לא נפגשנו, ומציגה בפניי את אמה, נג'את ראיין, דודתה אורלי, אחות אמה, ואת אחותה יסמין.

הן ברחו ממרוקו רק בשל היותן יהודיות. כמעט כל הארץ דמעה לפני כשלושה שבועות מהסיפור קורע הלב ב"אבודים". צופית גרנט יצאה למרוקו לבקשת משפחה מקרית אתא שחיפשה אחר שתיים מאחיותיה, עיז'ה וסימי, שנעלמו לפני יותר מ-62 שנים. במרכזו של הסיפור עמד סיפור המסגרת: נשים יהודיות שנחטפו על ידי מוסלמים, נישאו להן וחיות בסתר ובתנאים מאוד קשים.

חולמת שהבנות יתגייסו

בחיפושיה אחר האחיות האבודות, פוגשת גרנט, בעזרתה של אזרחית מרוקו סוזאן אביטל, בנג'את, בת 46, שהוברחה מהרובע המוסלמי וחיה בדירת מסתור, ובבנותיה. כשגרנט שומעת את סיפורן, היא מבטיחה להן שלא תשאיר אותן מאחור. נג'את ובנותיה נחתו בארץ לפני ארבעה חודשים. בעזרת עיריית עכו וראש העירייה שמעון לנקרי הושכרה להן דירה בעכו לחודשיים על חשבון העירייה ואף הוצעה להם עבודה בבית אבות בעיר. ראש מינהל הרווחה בעיר, עדי מקל, מלווה את המשפחה ליווי צמוד.

אורלי ראיין-מינה, אחותה של נג'את, חיה בנהריה יחד עם משפחתה במשך שבע שנים. היא גדולה מנג'את בשלוש שנים, נשואה לישראלי ואם לשני ילדים. אמן של נג'את ואורלי הייתה יהודייה שנחטפה ואולצה להתחתן עם מוסלמי. למרות חייה הקשים, היא שמרה על הצביון היהודי ולא העיזה להתאסלם. אביהן, שהיה איש קשה מאוד, רצה רק לחתן את בנותיו עם מוסלמי. אורלי הייתה הראשונה שקמה וברחה ממרוקו בשנת 1998. נג'את נשארה במרוקו ונישאה למוסלמי בהוראת אביה.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות