fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הנחשים יוצאים מהחורים

שני תושבי חיפה הוכשו הלילה מנחשים ופונו לבית החולים. גדעון שלמה, לוכד נחשים מוסמך מעכו ממש מאוהב בחיה שהוא לוכד. ומזהיר: "העונה החלה"
גדעון שלמה
התגוננות מנחשים מתחילה במניעה. שלמה (צילום: קארין סיבוני)
נחש צפע
נחש צפע (צילום אילוסטרציה)

צוותי מד"א כרמל טיפלו אתמול בשני אירועים שונים של הכשת נחש בחיפה. האירוע הראשון התרחש בסמוך לשעה 19:00 בו הוכש גבר בן 25 סמוך למרכז הקונגרסים, ופונה במצב קל לקבלת טיפול בבית החולים רמב"ם. כשעתיים לאחר מכן הוכש גבר בן 31 בביתו שברחוב אסתר רבין ופונה במצב בינוני לבית החולים רמב"ם כשהוא סובל מהקאות ומחולשה.

הפראמדיק רז דיאמנד, מדריך במחלקת הדרכה של מד"א מסביר, כי לאחר הכשת נחש יש לדאוג למנוחה מוחלטת של הנפגע ולהרגיע אותו, להסיר בגדים ותכשיטים מהאיבר המוכש, לנקות ולחטא את מקום ההכשה ובמידת האפשר לקבע את האיבר המוכש בכדי להפחית למינימום כל תזוזה".

גדעון שלמה
התגוננות מנחשים מתחילה במניעה. שלמה (צילום: קארין סיבוני)

 לוכד נחשים אוהב נחשים?

היזהרו גדעון שלמה, 56 מעכו, לוכד נחשים מוסמך, מזהיר: עונת הנחשים החלה, היזהרו. שלמה התאהב בנחשים כשהיה בן 13, דווקא כשהוכש על ידי נחש. "בהתחלה פחדתי, אך ברגע שקראתי ולמדתי על לעומק, התאהבתי בהם".

בארץ, אומר שלמה, יש 39 סוגי נחשים, תשעה מהם ארסיים. השכיח ביותר הוא נחש צפע ארצישראלי. זהו נחש ארסי, בעל גוף רחב יחסית, צבע גבו צהבהב ועליו פס עקלתון כהה בצבע אדום-אפור, המתמשך מקצה הזנב עד הראש הרחב  שצורתו משולשת ויש לו זיגזגים לאורך כל הגוף. לנחש יש דם קר. הוא מווסת את עצמו בסביבה. כשחם הוא מחפש מקום מסתור קריר, וכשקר הוא מחפש מקום חמים להיות בו".

לדברי שלמה, התגוננות מנחשים מתחילה במניעה. יש לארגן על ניקיון וטיפוח של סביבת הבית: הגינה, המחסנים, פחי האשפה, הגרוטאות, משחקי הילדים, ברזי המים ועוד. שום דבר לא מרחיק את הנחשים. ברגע שרואים נחש, יש לקרוא מיד ללוכד נחשים מוסמך. נחש, על פי שלמה, יכול להימצא בכל מקום: ברכב, במקרר ובמייבש כביסה. הנחשים, מתברר, פוחדים מבני אדם, ולכן הם לא יכישו אותם ללא סיבה. הם לא ירדפו אחריהם, הם מעדיפים עכברים. יש נחשים שמכישים, ויש כאלה שנושכים. הנחש הארסי מכיש, היתר נושכים. "כאשר מוכשים על ידי נחש", אומר שלמה, רצוי לא להיכנס ללחץ, כי במצבי לחץ הדם זורם והארס יחד איתו, וזה מאוד מסוכן, בעיקר לאנשים חולים. הנחש, אגב, יכול להכיש בו בזמן, חמישה אנשים ואפילו להרוג אותם, תלוי ברמת הארס שלו הנחש".

ואם מוכשים, מה עושים? שלמה: "יש לקחת גזה (תחבושת רפואית) ומעט מים קרים ולחבוש את המקום. אין לאטום חזק את המקום. לאחר מכן יש לגשת במיידי לבית החולים הקרוב. נחשים מסוכנים לא רק לבני האדם, אלא גם לבעלי החיים נאחרים ובמיוחד לכלבים. לעיתים קרובות, כלבים יזהו נחש שנמצא בחצר וינבחו עליו, וזה בהחלט יכול לשמש אמצעי התראה יעיל. מצד שני,  כלבים בדרך אינם טובים בציד נחשים ועלולים למות מהכשה".

בשבוע שעבר לכד שלמה נחש צפע בבוסתן הגליל, בתוך מחסן המשמש אורווה לסוסים. כל הנחשים שנלכדים מדווחים לרשות הטבע והגנים. הנחש הוא חיה מוגנת, וכאשר הוא נלכד אסור להרוג אותם והם משוחררים למקומות לא מאוכלסים בהרים.

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות