fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הגלגול הקודם של הסביבון

חשבתם שהסביבון תמיד נועד למשחקי חנוכה לילדים? תערוכה ייחודית בשם "גלגולו של סביבון", המוצגת בימים אלה במוזיאון אוצרות בחומה בעכו, תפתיע אותכם בנוגע לשימוש הקודם של המסתובב החגיגי
סביבונים בתפקיד. מהתערוכה. צילום: אושרי כהן

מסתבר שלסביבון, הצעצוע שכה מזוהה עם חנוכה עד כדי שאנחנו לא חושבים עלי בהקשרים אחרים, יש הסטוריה מרתקת. החל מה-7 לדצמבר ועד 8 בינואר מוצגת במוזיאון אוצרות בחומה בעכו העתיקה תערוכה ייחודית של סביבונים, מהארץ ומחו"ל, בצורות שונות, מחומרים שונים, בעיצובים מסורתיים ובעיצובים מודרניים וכמובן סביבון מעופרת יצוקה.

"הסביבונים היהודיים הראשונים היו עשויים עצם חיה ועץ. רק מאוחר יותר החלו לצקת את הסביבונים מבדיל ועופרת", אומרת אוצרת המוזיאון סיסי רודן. לדבריה, בתערוכה הם מנסים להתחקות אחר גלגולו של הסביבון בעולם.

מתגלגלים. תערוכת סביבונים. צילום : אושרי כהן

בין הסביבונים בתערוכה גם סביבוני הימורים. יש הטוענים כי המשחק בסביבון הוא גלגול של משחק הימורים גרמני, שבו שיחקו יהודים רבים ואף הפסידו כספים. על סביבון ההימורים היו חרוטות ארבע אותיות: N, G, H, S. האות N פירושה בשפה הגרמנית "נישט" כלומר –  לא זכית בכלום; האות G פירושה "גנץ" – זכית בכל הכסף; האות H פירושה "הלב" –  זכית במחצית מן הכסף; והאות S פירושה "שטל" – המתן תור אחד.

לשחק בסביבון. מתהערוכה. צילום: אושרי כהן

חכמי התורה, שהתנגדו למשחקי הימורים, ניסו למנוע את משחק הסביבון ומשראו שאין באפשרותם לעשות זאת, הפכו אותו למשחק געגועים לארץ. האותיות שעל פאות הסביבון הן ראשי תיבות של המשפט: נס גדול היה שם. המילה "שם" מציינת את הכמיהה לארץ. בארץ ישראל הוחלפה המילה "שם" במילה "פה". סביבון נוסף המוצג בתערוכה הוא סביבון השוט הסיני המוכר יותר בעולם. לארץ הוא הגיע בשנות ה -30 של המאה ה -20 על ידי הבריטים. כל מכה עם השוט נותנת לו עוצמה וממשיכה את סיבובו. ה"פורפרה", אשר מספר דגמים שלה מוצגים גם כן בתערוכה, מוכרת ממשחקי הילדות, ולהבדיל מהסביבון דורשת מיומנות רבה.

סביבונים בתפקיד. מהתערוכה. צילום: אושרי כהן

בנוסף, מוצגים בתערוכה סביבונים מ~15 מדינות שונות, סביבונים שעליהם מוצגות פרסומות, סביבוני פינוקיו ומשחק הילדים העכשווי "בייבלייד" שהינו סוג נוסף של סביבון וכמובן סביבון מעופרת יצוקה. על איסוף הסביבונים אחראית רחל ברלב. לצד התערוכה, תתקיים במהלך החג פעילות לילדים, כשהמשתתפים בתערוכה יקבלו במתנה סביבון וחוברת עם שירים על סביבונים. מחיר הכניסה: 10 שקלים.

המוזיאון פתוח בימים א'-ה' בין השעות 10:00-16:30 ובימי שישי בין השעות 10:00-15:00

כתב: טל בכור

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות