fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

רסיסים מאוקטובר 1973

לפני 41 שנה, ארבעה ימים לפני תום מלחמת יום הכיפורים, חדרו לישראל מסוריה שני מטוסי סוחוי 20, בדרכם להפציץ את בתי הזיקוק בחיפה. הפצצה לא היתה, אך מטוס אחד התרסק בשמי נהריה. השנה, לראשונה, התיר צה"ל לפרסם מסמכים מהאירוע ההוא. "צפון-1" מביא גם את עדויות התושבים מאותו בוקר שבת שלא ישכחו
מטוס חיל האוויר | צילום: דו"צ
מטוס חיל האוויר | צילום: דו"צ

במשך יותר משלוש שנים אוספת כותבת שורות אלה עדויות מתושבי נהריה על אירוע שקרה לפני 41 שנה במלחמת יום הכיפורים, כשמטוס סורי מסוג סוחוי 20 הופל – או שמא התרסק – במרכז העיר. השנה, לראשונה, התיר ארכיון צה"ל לפרסם קטע קצר המתעד את האירוע הזה, אירוע שרבים מתושבי נהריה מתקשים לשכוח. המעניין הוא שהסיפור הזה על התרסקות המטוס בנהריה לא מוזכר כמעט בשום מקום. הוא לא נלמד בבתי הספר, ואין עליו חומר ברשת האינטרנט.

רק לפני שבועיים, יירט צה"ל מטוס קרב סורי מסוג סוחוי 24, שחדר מסוריה כ-800 מ' לתחומי ישראל. מערך ההגנה האווירית של חיל האוויר שיגר למטוס טיל פטריוט והפיל אותו בהצלחה. שני אנשי הצוות שהיו במטוס נטשו אותו. המטוס, כך על פי דובר צה"ל, הופל בתוך דקה ו-20 שניות.

כעת, "צפון-1" חושף את המסמכים הארכיוניים שהותרו לפרסום מהאירוע של יום שבת ההוא, 20 באוקטובר 1973.

"משדה התעופה בדמשק יצאו שני מטוסי סוחוי 20. היעד: להפציץ את בתי הזיקוק בחיפה. השעה הייתה 05:30 בבוקר. בדרכם חזרה, אחד המטוסים מתרסק בשמי נהריה. בהודעת דובר צה"ל נמסר אז: "הטייס בידינו אך מאוחר יותר נפטר מפצעיו". במסמכים הארכיוניים הצה"ליים מאותה תקופה נכתב: "רדיו דמשק דיווח ב-11:45 כי 'מטוסינו הפציצו את בתי הזיקוק בחיפה ועל פי המידע שהגיע מהאדמה הכבושה הסתבר כי בצהריים עדיין בערה האש'".

מטוס חיל האוויר במלחמת יום כיפור (צילום: דו"צ)
מטוס חיל האוויר במלחמת יום כיפור (צילום: דו"צ)

הכתבה המורחבת והעדויות יפורסמו ביום שישי בעיתון צפון- 1 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות