fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"עכשיו חזרתי עם 20 שקלים מחיפה עד נהריה"

המטרונית טובה לכולם? לא בדיוק. בחברת קווי הגליל, המפעילה זה עשרות שנים מוניות שירות בקו נהריה-חיפה, קובלים על ירידה חדה בהכנסות. סמנכ"ל התחנה: "מהקריות אנחנו לא לוקחים אפילו נוסע אחד. מאז פתיחת המטרונית הורדתי כבר 16 מוניות ו-15 נהגים עזבו"
על קו נהריה-חיפה מאז 1955. מוניות קווי הגליל (צילום: תאיר פז)
על קו נהריה-חיפה מאז 1955. מוניות קווי הגליל (צילום: תאיר פז)

באוגוסט האחרון החלה לפעול בקריות המטרונית, במטרה להקל על חיי התושבים ולהוות קו תחבורה ציבורי מהיר. מאז תחילת פעילותה ב-2 באוגוסט, הנסיעה למשתמשים בה היא בחינם. הנסיעה בחינם אמורה היתה להסתיים בתום תקופת ההרצה, אולם כרגע, מתוכננת המטרונית להיות מופעלת בחינם עד אמצע פברואר 2014 – בשורה טובה לנוסעים, בשורה רעה מאוד לנהגי מוניות השירות.

מאז תחילת פעילות המטרונית, מתלוננים נהגי מוניות השירות על ירידה חדה בהכנסות. לדבריו של אחמד עזיזה, סמנכ"ל וגזבר חברת קווי הגליל, המפעילה מוניות שירות על קו נהריה-חיפה משנת 1955, הירידה בהכנסות החלה כשבוע לאחר השקת המטרונית, ברגע שאנשים ידעו שהנסיעה היא בחינם.

עזיזה: "שבוע אחרי שחנכו את המטרונית התחלנו להרגיש את זה. אנשים ידעו שלא לוקחים כסף ומאז ירדה לנו העבודה. מהקריות אנחנו לא לוקחים אפילו נוסע אחד. מאז פתיחת המטרונית הורדתי כבר 16 מוניות ו-15 נהגים עזבו". עזיזה מתאר מצב, שבו, לעיתים, לא אוספות מוניות השירות אפילו נוסע אחד על קו קריות-חיפה, אזור פעילותה של המטרונית.

ומה עם חיפה? איפה זה מתחיל?
"משכונת הדר בחיפה, האנשים יורדים עד לקריות ומהקריות אנחנו מתחילים לאסוף לכיוון עכו ונהריה. זה מה שנשאר לנו. בקריות לכיוון חיפה, אין לנו נוסעים, וגם מכיוון חיפה עד לנהריה אין לנו, למעט אולי נוסעים בודדים שלא יודעים על המטרונית. אם תדעי שיש תחבורה שלא לוקחת כסף, לא תיסעי איתה?".

פואד, נהג ותיק בתחנה מספר על מצב המוניות מאז כניסת המטרונית: "המצב גרוע מאוד. לפחות חצי מהעבודה הכוללת שלנו ירדה. אנחנו מרגישים את זה בעיקר באזור הקריות. אין לי נוסעים לאסוף בדרך לחיפה. זו בעיה שהפרנסה של קווי הגליל ונהגי המוניות יורדת. אם זה ימשיך ככה הרבה נהגים יפרשו".

נהג נוסף בתחנה, שבדיוק חזר מחיפה, מספר כי חזר לתחנה ריק: "עכשיו חזרתי עם 20 שקלים, מחיפה עד כאן. בבוקר יצאתי עם ארבעה נוסעים, שזה אולי 40 שקלים. אין לנו בקריות נוסעים בכלל! אם יש לנו זה רק מנהריה עד לקריות והפוך".

אבי, סדרן ונהג מונית לשעבר מוסיף: "בכל הקריות, מצומת קרית אתא ועד עכו למשל, אין שום דבר. כלום. פשוט התחנות ריקות. המצב של הנהגים קשה".

למרות סקר שביעות רצון שנערך בקרב הנוסעים ובו נמצא כי בהשוואה למטרונית ולאוטובוסים, מהווה מונית השירות את האופציה המהירה ביותר, מבין עזיזה את הנוסעים שמעדיפים לנסוע במטרונית בחינם. לפיכך, טענותיו אינן מופנות כלפי הלקוחות, אלא כלפי משרד התחבורה, המממן את הפרויקט ויוצר בכך, לדבריו, תחרות שאינה הוגנת. "אין לי שום בעיה להסיע בחינם, אבל שישלמו. כמו שהם נותנים למטרונית, שייתנו גם לנו לקווי הגליל. אם תהיה תחרות, שתהיה תחרותהוגנת".

"האנשים פה כל הזמן במתח, כי ירדה העבודה, הנהגים שעזבו הלכו לאבטלה". נהגים בקווי הגליל (צילום: תאיר פז)
"האנשים פה כל הזמן במתח, כי ירדה העבודה, הנהגים שעזבו הלכו לאבטלה". נהגים בקווי הגליל (צילום: תאיר פז)

מה זו תחרות הוגנת מבחינתך?
"שאם המטרונית לא לוקחים כסף ומשרד התחבורה מממן אותם, גם אנחנו רוצים אותו דבר. אנחנו נסיע אנשים בחינם, אין לנו בעיה, שמשרד התחבורה ייתן גם לנו מה שהם נותנים לחברת דן. שייתן לנו סובסידיה ואנחנו נסיע בחינם. שייתנו לנו להתפרנס, לא שייקחו לנו את הפרנסה. הם פשוט מאוד הרסו אותנו, לקחו לנו את הפרנסה. נתנו לחברה אחרת והשאירו אותנו זרוקים", הוא אומר בכאב. האנשים פה כל הזמן במתח, כי ירדה העבודה, הנהגים שעזבו הלכו לאבטלה. אני רואה במצב שנוצר שהמדינה דוחפת אנשים לאבטלה, בכך שהיא מסבסדת גוף אחד, אך מתעלמת לחלוטין מגוף אחר, שהפרנסה שלו מבוססת על הנסיעות על קו נהריה-חיפה".

בעקבות המצב פנתה החודש חברת קווי הגליל, בעזרת עורכי דין, לרשות ההגבלים העסקיים, במטרה לקבל מהם תשובות, למשל: עד מתי תופעל המטרונית בחינם? דבר נוסף שמפריע לעזיזה ונהגי התחנה הוא העובדה שבאזור טירת כרמל מורשות מוניות השירות לעלות על מסלול המטרונית, בעוד שעליהם נאסר להיכנס למסלול המטרונית בקריות, בנוסף לביטול נתיב התחבורה הציבורי שהיה קיים בעבר. דבר זה מכעיס אותם במיוחד, שכן רק לפני שנה קיבלו הבטחה משר התחבורה, ישראל כץ, כי יוכלו להיכנס לנתיב המטרונית במטרה להעלות ולהוריד בו נוסעים.

מחברת דן צפון, חברה בת של דן הארצית המפעילה את המטרונית באזור חיפה והקריות, נמסר: "החברה שלנו הינה חברת דן בצפון הפעלת תחבורה בע"מ, היא המפעיל התחבורתי של המטרונית. לגבי שאר השאלות מקור התשובה הינו משרד התחבורה ואליו יש להפנות את השאלות".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה יזם את הפעלת המטרונית כחלק משיפור מערך התחבורה הציבורית במטרופולין חיפה. המטרונית החלה לפעול לפני מספר חודשים לשביעות רצונם של כל התושבים. במהלך התקופה פעל משרד התחבורה לשפר את מערך התחבורה הציבורית במטרופולין. במסגרת זאת, משלים משרדנו את הפעלת מערך הכרטוס החדש, באמצעותו יכולים הנוסעים לשלם עבור הנסיעה במטרונית. עד להשלמתו יוכלו הנוסעים ליהנות מנסיעות חינם ומשירות משופר. משרד התחבורה הודיע בעבר כי עד להתייצבות מערכת המטרונית, הכוללת בין השאר הפעלה סדירה של מערך הכרטוס, לא יגבה תשלום במטרונית מהנוסעים".

על קו נהריה-חיפה מאז 1955. מוניות קווי הגליל (צילום: תאיר פז)
על קו נהריה-חיפה מאז 1955. מוניות קווי הגליל (צילום: תאיר פז)

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות