fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

עיריית נהריה לא תאשר הפעלת מגרסה בשטח מפעל איתנית

40 אלף קו"ב אזבסט. מפעל איתנית (צילום: רותם כבסה)
מפעל איתנית (צילום: רותם כבסה)

בשבוע האחרון הופסקה עבודת המגרסה שפעלה במפעל איתנית  וגרסה את משטחי הבטון בשטח מפעל הפלסטיק. לפני מספר חודשים קמה מחאה בקרב תושבי נהריה כי נעשו עבודות בשטח המפעל המזוהם ללא פיקוח והחשש כי סיבי אזבסט מתפזרים באוויר ופוגעים בבריאות הציבור.

שטח מפעל איתנית משתרע על 170 דונם ובמסגרת העבודות הניקוי נחפרו 922 בורות בעומק של 1.5 מטר.  ב-135 מתוכם נמצא דיגום אזבסט והבורות כוסו וסומנו. לפני חודש נערך סיור של נציגי המשרד להגנת הסביבה עם עיריית נהריה כדי לבדוק את הפיקוח על עבודות.  המשרד להגנת הסביבה כתב במכתב תגובה לעיריית נהריה כי הוא רואה שיתוף פעולה מלא עם ראש העירייה רונן מרלי ועם הציבור וברצונו לקיים מפגש תושבים בשיתוף העירייה שבו יציג המשרד את בקשת המפעל לביצוע עבודות הפינוי ויוצגו הסקרים אופן העבודה ותנאי ההיתר.

מתשובת המשרד להגנת הסביבה עולה כי מתבצעים בכל עת  דיגומים וניטורים לגילוי סיבי אזבסט באוויר ולא נמצאו כל תוצאות חריגות למעט מקרה אחד, אירוע בודד ב-26 ליולי 2018, שבו  נמדדו ערכים גבוהים מ-600 מ"ק שנגרמו ככל הנראה מעבודות שהתבצעו בכביש הפטרולים ועיריית נהריה הייתה אחראית על ביצוע העבודות הללו, והוציאה היתר לפינוי מפגעים בשטח המדובר. המשרד להגנת הסביבה הודיע כי פעולות הגריסה שהתבצעו במפעל איתנית ועל סמך דיגום מחמיר נמצא שהמבנה שנגרס אינו מזוהם באזבסט. יחד עם זאת, החליטה העירייה לנהוג במשנה זהירות ולא לאפשר יותר בעתיד פעולות גריסה במתחם.

40 אלף קו"ב אזבסט. מפעל איתנית (צילום: רותם כבסה)
מפעל איתנית (צילום: רותם כבסה)

בעקבות דרישת העירייה הבהיר כעת המשרד להגנת הסביבה כי עבודות פינוי האזבסט באיתנית מתבצעות על פי היתר שניתן בהתאם לסקר קרקע שנערך במקום. שיטת העבודה כוללת את גידור תא השטח, פרישת מערכת הרטבה, הקמת עמדת שטיפת כלי עבודה וכלי רכב ביציאה מהשטח וביצוע עבודות החפירה, האיסוף והפינוי בהתאם לנהלים. עמדת המשרד להגנת הסביבה היא כי שיטת העבודה הננקטת באיתנית מהווה פרקטיקה מתאימה ומונעת סיכון לאוכלוסייה. עוד מדגיש המשרד כי הוא ממשיך לפקח באופן הדוק על ביצוע העבודות, וכי עד כה לא נמצאו הפרות מהותיות של דרישות ההיתר.

כמו כן, על פי דרישת העירייה ביצע המשרד להגנת הסביבה בדיקת חשש לניגוד עניינים, לכאורה, של מפקח העבודה ומזמין העבודה באיתנית. המשרד קובע כי הוא אינו רואה בהעסקת המפקח משום ניגוד עניינים. ללא קשר לעניין זה החליטה העירייה להפעיל מפקח אזבסט פריך חיצוני מטעמה שייתן חוות דעתו באשר לעבודות באיתנית. העירייה תפרסם לציבור את ממצאי בדיקתו.

סגן ראש העיר אייל וייזר הדגיש שהעירייה מטפלת ברצינות רבה בעניין האזבסט: "כבר מספר שבועות שאנו פועלים על מנת לוודא שהעבודה במתחם איתנית נעשית באופן שאינו מסכן את בריאות התושבים. בנושא זה אנו פועלים במשנה זהירות ובאופן מחמיר אף יותר מהנדרש. בקרוב נקיים מפגש תושבים בעניין".

המשרד להגנת הסביבה הוסיף במכתבו: "המשרד להגנת הסביבה רואה חשיבות רבה בניקוי שטח מפעל איתנית והסרה מלאה של הזיהום המהווה מקור לסיכון לציבור. בעת מתן היתרים שוקל הממונה את תכנית המפקח וקובע תנאים בשיקול דעת ובנקיטת זהירות מירבית, על מנת שהניקוי יבוצע ללא פיזור סיבים לסביבה. אנו מודעים לרגישות הציבורית ונותנים לה משקל בקביעת התנאים".

למה לא לשדרג לנוער? מבנה נטוש בשכונת עמידר (צילום: רותם כבסה)
יפונה. מבנה אק"ים בשכונת עמידר (צילום: רותם כבסה)

יפונה מבנה אקי"ם

העירייה הודיע כי תפנה בקרוב את מבנה אקי"ם שבפארק יבנה בשכונת עמידר שנגוע באזבסט בעלות של כ-100 אלף שקלים. לפני שלושה שבועות פורסם בצפון- 1 כי מבנה אק"ים נטוש ויכול להיות מיועד לפעילות נוער עם יפונה וייבנה במקומו מבנה חדש.

מרלי שב ומדגיש כי הוא רואה חשיבות רבה בפינוי האזבסט ממתחם איתנית ומרחבי העיר בכלל לאחר שנים רבות שבהן מפגע זה לא טופל. עיריית נהריה תעשה כל שנדרש כדי לשמור על בריאותם של התושבים ותפעל לוודא שהגורמים הפועלים בשטח יבצעו את עבודות הפינוי תוך הקפדה יתירה על כללי הזהירות ובהתאם לכל הנחיות וההיתרים של המשרד להגנת הסביבה.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות