fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בית המשפט המחוזי בחיפה דחה עתירת 'אדם, טבע ודין' בפרויקט אכזיב

הבנייה בחוף אכזיב (צילום: אדריאן הרבשטיין)
הבנייה בחוף אכזיב (צילום: אדריאן הרבשטיין)

בית המשפט המחוזי בחיפה דחה את העתירה שהגישה עמותת "אדם טבע ודין" (אט"ד) נגד תוקפם של היתרי הבניה הראשונים שהוצאו לפרויקט הבניה בצפון נהריה, על גבול הגן הלאומי אכזיב. סגן נשיא בית המשפט המחוזי, השופט רון סוקול, ציין בפסק הדין כי "אני דוחה את טענות העותרת כנגד החלטת יו"ר ועדת הערר אשר דחתה את בקשתה להארכת מועד הגשת ערר. כמו כן אני דוחה את טענת העותרת בגין היתרי הבנייה הנוספים במתחם בהיותן טענות מוקדמות שטרם הגיע העת לדון בהן".
בעתירה נטען כי היתרי בניה אלה סוטים ממה שאיפשרה התכנית החלה במקום, בין היתר בכך שהם יוצרים מעין חומה מול הים כדי לאפשר ליזמים למכור יותר דירות עם נוף לים. בית המשפט לא דן בתוכן הטענות עצמן שהופיעו בעתירה, ודחה אותה לאחר שקבע כי חלפו חודשים ארוכים מאז ניתנו ההיתרים, ובינתיים היזמים הסתמכו עליהם וגם מכרו דירות בפרויקט.
יחד עם ההחלטה לדחות את העתירה, קבע נשיא בית המשפט רון סוקול כי היתרי הבנייה הבאים שיוצאו בפרויקט יועברו גם ל"אדם טבע ודין", כך שנגד היתרי בניה אלה תוכל "אדם טבע ודין" לערור, בלי שניתן יהיה לטעון נגדה טענת שיהוי.
הבנייה בחוף אכזיב (צילום: אדריאן הרבשטיין)
הבנייה בחוף אכזיב (צילום: אדריאן הרבשטיין)
,תזכורת: תכנית  הבנייה באכזיב מתוכננת ל~ 820 יחידות דיור ו-750 חדרי מלון במרחק של כ-100-150 מטר מחוף הים המוכרז כגן לאומי. התכנית אושרה בשנת 1994, 10 שנים לפני שנחקק החוק לשמירת הסביבה החופית, והיא סותרת את הוראות החוק התקפות היום. העתירה הוגשה בחודש מאי לאחר שהתגלה כי היזמים הוסיפו חמישה מבנים לתכנית הבינוי שאושרה.
אדם טבע ודין הגישה עתירה כנגד היתרי בנייה שניתנו בפרויקט אכזיב, אולם בית המשפט קבע כי אין עילה לטענות העמותה. בפסק הדין כתב השופט כי "העותרת ידעה כי ניתנו היתרי בנייה ויכלה לברר ולבדוק האם אלו תואמים את התכנית ונספח הבינוי מיד כשניתנו". על פי השופט, העמותה הגישה ערר באיחור של שנה וארבעה חודשים, לאחר שהבנייה בפרויקט כבר החלה בפועל ובחלק מהבניינים כבר נבנו שתי קומות.

בית המשפט אף התייחס לסוגיית היתרי הבנייה העתידיים ודחה את בקשת עמותת 'אדם, טבע ודין' למנוע קבלת היתרים עוד בטרם הוגשו. בפסק הדין ציין השופט סוקול כי "איני סבור שיש מקום לדון בטענות העמותה…איני סבור שניתן להניח מראש שהוועדה תתיר סטייה מנספח הבינוי, לא כל שכן תתיר סטייה אשר תקים עילה להתערבות משפטית".

לבסוף ציין בית המשפט על ההסכמה של החברות להודיע לעמותה על קבלת היתרי בנייה נוספים, כדי שיתאפשר לה אם תרצה להגיש ערר כפי שמתאפשר בחוק.

באדם טבע ודין שוקלים לערער על הפסיקה. לטענת הארגון, היתרי בניה אינם מסמך שמתפרסם באופן פומבי, ויש לבדוק אותם באופן מקצועי. לכן, הפסיקה הנוכחית עלולה לעודד מתן היתרים לא חוקיים, ולפגוע ביכולת לאכוף את החוק נגד נותני ומקבלי היתרים כאלה, ולפיכך שוקלת אט"ד להגיש ערעור לבית המשפט העליון.
היועץ המשפטי של "אדם טבע ודין", עו"ד אלי בן ארי: "ההחלטה הזו, שאנו שוקלים לערער עליה, איננה המילה האחרונה. החלטת בית המשפט לעדכן אותנו בהוצאת ההיתרים בעתיד תאפשר לנו להיות עם היד על הדופק ולפעול נגד המשך הפגיעה בחוף".
מנכ"ל אדם טבע ודין, עו"ד עמית ברכה: "לצערנו, החלטת בית המשפט משחקת לידי אלה שמבקשים להכניס שינוי בתכניות לאחר אישורן באופן בלתי חוקי. אנחנו נמשיך להיאבק למען חופים פתוחים בכלל, ולמען חוף אכזיב בפרט. אנו שוקלים לערער על ההחלטה הזו ונהיה ערוכים להמשך המאבק על החוף".
מטה המאבק "לא בונים בית באכזיב": ״המסר של בית המשפט היום לעברייני בנייה ולשחיתות בוועדת התכנון המקומיות הוא שאם לא ייתפסו ויחלוף זמן, לא ייעשה להם כלום. כמה עצוב. אנחנו לא מורידים את הראש ונמשיך להיאבק בכל הכוח לשינוי התכנית והרחקת הבינוי מחוף אכזיב היקר לנו״

חיים פייגלין, מנכ"ל צמח המרמן, מיזמי פרויקט אכזיב, ציין בעקבות פסק הדין כי: "בית המשפט הכריע שוב בפרויקט אכזיב וקבע כי טענות העמותה להידחות על הסף. 'אדם, טבע ודין' ממשיכה לפעול בניגוד לאינטרס הציבורי, וקיבלה תשובה אחת זהה בכל הערכאות המשפטיות – אין סיבה למנוע את הקמת פרויקט אכזיב. כולי תקווה כי אנשי העמותה יפנימו את החלטת בית המשפט ויפנו מעתה את מאמציהם במקומות בהם באמת זקוקים לתמיכתם".

ירון שורק, מנכ"ל אלקטרה מגורים: "הגיע הזמן שב'אדם, טבע ודין' יבינו כי בזכות הפרויקט הושקעו מאות מיליוני שקלים בניקוי קרקע ולראשונה מתאפשר לתושבים ליהנות מגישה לחוף נקי ובטוח"

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות