fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

להיות או לחדול עבור הצפון

אמנם שר האוצר משה כחלון אומר שיש לו דרך אחרת, אבל בשבוע שעבר אישרה הממשלה תקציב דו-שנתי. העברת 18 מיליארד השקלים המובטחים לא נכלל בו

 

"הצפון צריך לקבל תוכנית משמעותית, אך ממוקדת, בדיוק כמו שקיבל הדרום בשנים האחרונות. יש להכין את התוכנית באחריות ובנחישות", אמר שר האוצר משה כחלון בפגישת עבודה שערך השבוע עם ראשי רשויות בצפון, לאחר שנודע שתוכנית הצפון נותרה מחוץ לתקציב המדינה.

הפגישה התקיימה במועצה אזרית מרום הגליל ואליה הגיעו ראשי רשויות מאשכול גליל מזרחי, אשכול גליל מערבי ואשכול בית הכרם. ראשי הרשויות שטחו בפני שר האוצר את חשיבות תיקצוב תוכנית הצפון במטרה לחולל באזור שינוי משמעותי.

כחלון אמר בפגישה: "מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד ואנשי אגף התקציבים יפעלו בחודשים הקרובים על יישום תוכנית נכונה ושקולה, בשיתוף פעולה עם ראשי הרשויות".

ראשי הרשויות העלו בפני כחלון את הבעיות הבוערות בפריפריה הצפונית, בהן בעיית בריאות, חינוך ותעסוקה. עוד טענו, כי לא יתכן שהמענקים בקרית שמונה ובשלומי יהיו זהים למענקים ביקנעם. כחלון הנחה את אגף התקציבים באוצר לבחון העדפה מיוחדת לעידוד מפעלים למעבר לצפון.

שיר הספרי (צילום: יח"צ)
שיר הספרי (צילום: יח"צ)

אמרה ח"כ יפעת שאשא ביטון: "תוכנית ממוקדת לחיזוק הצפון בכלל והגליל בפרט היא צעד חשוב ומשמעותי ברמה הלאומית, הכלכלית והחברתית. בחודשים האחרונים פעלתי רבות לקידום הצפון. אין ספק שהגיע הזמן לתוכנית אסטרטגית משמעותית, שתחזיר את הצעירים שלנו הביתה. אני מברכת על כך ששר האוצר כחלון פועל בנחישות ובמחויבות לקידום תוכנית אמיתית ואחראית, כשטובת הצפון לנגד עיניו".

יו"ר אשכול גליל מערבי וראש עיריית מעלות תרשיחא שלמה בוחבוט ביקש שנציגי האשכולות יקחו חלק בצוותי העבודה של משרד האוצר: "יש לתת מעמד מיוחד ומענקים למפעלים, כדי שירצו לבוא לצפון. חשוב לטפל בבתי החולים, כך שיהפכו לריווחים ויתנו שירותי חוץ. לשם כך צריך להשקיע כסף".

יו"ר אשכול בית הכרם וראש עיריית כרמיאל עדי אלדר העלה בישיבה את הנושאים הבוערים: "באזור המרכז חיים שמונה שנים יותר מהצפון. זה מדליק נורה אדומה. בנוסף, מאז שיקנעם קיבלה את אותן ההטבות כמו בשלומי, שום מפעל לא מגיע אלינו".

מתכננת הערים שיר הספרי מתכננת ערים טוענת שאי העברת התקציב תגרום לנזק עצום לפריפריה, היות ויש להמשיך ולחזק את התרבות, החינוך ואיכות החיים באזור, משום שבניית 200 אלף יחידות דיור במסגרת הסכמי הגג לבדם לא תייצר לבדה את המהפך הנדרש. הספרי: "לא ייתכן שהמדינה תכרות את צינור החמצן הראשי שהעניקה לפריפריה במהלך עשרות השנים האחרונות בשורה ארוכה של היכלי תרבות ומבני חינוך, מתנ"סים ומגרשי ספורט, ששדרגו לאין ערוך את איכות החיים. מבדיקה שערכתי, ראשי רשויות יצאו לצעדת מחאה בחודש מאי האחרון נגד שיטת התקצוב של משרד החינוך והאפליה התקציבית בפריפריה למול אזורי הביקוש ובגוש דן. הבעיה נותרה על כנה _ האם הפריפריה תמשיך להתקיים ולהתפתח, או חלילה תחדל".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות