fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מנכ"לית תאגיד מעיינות זיו: "תתבייש לרקוד על הדם"

כך ענתה מנכ"לית תאגיד מעיינות זיו אביטל בוחבוט - בורשטיין למהנדס מועצת שלומי טל חמי, כשפנה לממונה על התאגידים והתלונן על היעדר טיפול בגלישת שפכים לחוף בצת המזהם את הנחל
אביטל בוחבוט בורשטיין (צילום: פרטי)
שיעיזו לפגוע בה. אביטל בוחבוט בורשטיין (צילום: פרטי)
סגן ראש מועצת מטה אשר משה דוידוביץ דיווח למשרד להגנת הסביבה ולתאגיד המים מעיינות זיו  אמון על שלומי על שפכים שמוזרמים  ממערכות הטיהור בשלומי שמזהמים את הנחל.  ככל  הנראה מדובר בשפכים המוזרמים ממפעלים באזור התעשייה.
בחודש נובמבר  התגלה גלישת ביוב לחוף  בקו סניקה בצנרת הביוב של שלומי. קו זה הוביל ביוב למתקן טיהור השפכים שלומי מכיוון העיר ואזור התעשייה, וכלל שפכים תעשייתיים בעומס אורגני גבוה. המשרד להגנת הסביבה הודיע כי פתח בחקירה פלילית כנגד המעורבים.
גבי נעמן (צילום: עצמי)
שוקל להחזיר את הסמכויות בביוב והמים למועצה. נעמן (צילום: עצמי)
בהתכתבות שהגיע לידי צפון-1  מתגלה סכסוך גדול . בוחבוט- בורשטיין לא חוסכת במילים ומפנה אצבע מאשימה למועצה המקומית. 
כך כתב המהנדס חמי: "בפעם השנייה בחודשים האחרונים וכן במספר פעמים נוספות בשנים האחרונות מוזרמים שפכים לנחל חניתה. הנ"ל בשל תקלות תפעול של תאגיד הביוב מעיינות זיו. הזרמת השפכים לתעלת הניקוז ומשם לנחל חנית ולחוף בצת פוגעת בחיי ובצומח ומזיקה גם לתדמית של שלומי, המועצה רואה אירועים חוזרים אלו בחומרה רבה ודורשת למנועם בעתיד, אבקש מאדוני לקיים את אחריותו, לתחקר את האירועים האחרונים ולוודא כי מקרים כאלו אינם חוזרים.
בתגובה ענתה בורשטיין שהייתה מכותבת למייל: "כידוע לך היטב באירוע הפגיעה בקו הסניקה, העבודה בוצעה על בסיס ובהתאם לאישורים שאתה אישית נתת ובהתאם לאישורים שניתנו על ידי המועצה.
דעתי אינה נוחה מכך, שבעיצומה של החקירה (המתנהלת ביחס לאירוע קו הסניקה) הנך מתייחס לנושא זה בקלות ראש ותוך הטחת אשמה ללא בסיס בתפוצה רחבה; ככל הנראה מתוך הנחה שמאחר והעניין מצוי בחקירה התאגיד לא יוכל להשיב ולהגיב. תתבייש. לרקוד על הדם, תרתי משמע.
 
"עוד נזכיר, כי מועצת שלומי הגנה, בחירוף נפש על פעילות המשחטות והקשתה מאוד על התאגיד לפעול לאכיפת משטר הזרמת ביוב תעשייתי מהמשחטות לתחנת השאיבה. בין היתר נזכיר אסיפת בעלי מניות שכונסה ביוזמת ראש מועצת שלומי במטרה לסכל פעולות אכיפה של התאגיד כנגד משחטה מזהמת, לכאורה. לא זאת אף זאת, גם האמירה שמודבר "במספר פעמים נוספות בשנים האחרונות", גם היא אמירה שאין דבר אלא השמצה פרועה.
"לא נעבור לסדר היום". בן דוד (צילום רשות הניקוז)
"לא נעבור לסדר היום". בן דוד (צילום רשות הניקוז)
 
בנסיבות אלו, קשה להשתחרר מהרושם כי הודעת המייל שלך, הנה המשך להחלטת המועצה (המצ"ב) לפיה על מועצת שלומי לפעול "לניתוב התקשורת לזיהום נחל בצת כלפי תאגיד המים"…. דומה כי אנשי יחסי הציבור עובדים במלוא המרץ לפגוע בתדמית התאגיד. המדובר בהתנהלות מבישה מצד גורם ציבורי, בוודאי כאשר במקביל מתנהלת חקירה ויכול ואף אתה נחקרת כחשוד או כמי שאחראי לאירוע ותוצאותיו. כל מילה נוספת מיותרת".
 
אין תירוצים
דוידוביץ הסביר כי מי שופכין מזוהמים זורמים בערוץ הנחל והורסים את הסביבה הטבעית, הצימחייה והדגים החיים בנחל. סביבה שרק השתקמה מהפעם האחרונה בה היה תרחיש דומה.
נעמן מסר בתגובה: "שוב הפגיעה בטבע חוזרת על עצמה. גילוי נאות, בשל דעתי שהוצגה בפני הממונים כנגד המשך העסקת אביטל בוחבוט בורשטיין החלטתי לא לנקוט הפעם בשום פעולה ונושא זיהום הטבע הועבר לטיפולו של מהנדס המועצה בשלומי, אדר' טל חמי, למרות החומרה שאני מייחס לאירוע.
חמי הגיש מכתב תלונה לממונה על התאגידים, אפי דביר ובטרם התקבלה התייחסות החליטה בוחבוט בורשטיין לתקוף ולאיים שוב על מהנדס המועצה, העושה עבודתו ביושר ובמקצועיות, בסגנון הידוע והמוכר שלה. דעתי מאוד ברורה, הטבע מעל כולנו ויש לשמור ולשמר את הסביבה שלנו שהינה יפה ומיוחדת.
אין לי תקווה כלשהי שהמצב הזה יפסק וזאת לאור היעדרותה של ממלאת מקום מנכ"ל התאגיד מהישוב שלומי עניין שמתחבר גם לחוסר היכולת ביצוע בשטח שבאה לידי ביטוי בחפירות פתוחות, עבודות עומדות חודשים ואינן  מסתיימות וחוסר יכולת לחבר את קווי הביוב של שלומי למט"ש נהריה שגורמת נזק לאכלוס השכונות החדשות בשלומי. כנראה שלא יהיה מנוס אלא לדרוש את הפקעת הסמכויות התאגיד ולהחזירם לרשויות המקומיות שלנו. הכשל הזה של מינוי אביטל בוחבוט בורנשטיין  מקרין על הסביבה ועל תושביה.
אני מחזק את ידי מהנדס המועצה טל חמי וכמובן את סגן ראש המועצה האזורית מטה אשר משה דוידוביץ על זעקתם כנגד הפגיעה בטבע של כולנו ודורש שהנושא יטופל בהקדם לפני שיהיו אירועים חמורים נוספים".
 דוידוביץ' הוסיף;  "פנינו למשרד להגנת הסביבה וגם לאיגוד ערים שיבדוק את הנושא. בניגוד  למקרה לפני חודשיים בו התפוצץ צינור שזיהם את הנחל, הפעם מדובר בפעולה יזומה יזומה של ניקוי  ולא התקבל אישור מרשות המים להזרמת שפכים. זה היה מקרה שניתן למנוע אותו אילו רק היו מנתבים את השפכים שהיו עוברים סירקולציה. האבסורד הוא שזה נעשה רק בסופי שבוע כי מצפים שאף אחד לא יראה.  נגרם נזק לנחל ולדגה על כל המשתמע מכך.
מנכ"לחת רשות הניקוז שפרה בן דוד שלחה את "מכתב שנשלח למהנדס תאגיד המים אינג' חוסיין סאלמה  וכך נכתב: " זו פעם נוספת שאתם מזרימים שפכים לנחל בצת ללא קבלת היתר, ללא כל תיאום איתנו. דבר כזה לא יתכן.  גרמתם נזק לנחל ולזיהום מי תהום.  הזמנתם ביובית לשאיפת השפכים לחסימת הזרימה אך היה מאוחר מידי כאשר מורד הנחל עד הים היה מלא בשפכים.  אנו רואים בחומרה רבה את הישנות המקרה ואין בכוונתנו לעבור עליו לסדר היום".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "עקב תקלה בתחנת שאיבה באזור שלומי, ביוב גולמי בכמות של 100 מ"ק זרם אל נחל בצת. תאגיד מעיינות זיו חסם את הנחל לפני השפך לים, ושאב את השפכים בביוביות למערכת השפכים האזורית.בבדיקה בשטח התברר שהשפכים לא הגיעו לים ופעולת השאיבה נסתיימה באותו היום.

אירוע הזרמת השפכים נמצא באחריות תאגיד מעיינות זיו ויש לפנות אליהם על מנת לקבל הרחבה ופרטים נוספים. מבחינת המשרד להגנת הסביבה האירוע הסתיים באותו יום שישי (9.3) והשלכותיו טופלו.

 עד לסגירת הגיליון לא התקבלה תגובתה של בוחבוט בורשטיין.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות