fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

על יחידת הילת"ם כבר שמעתם?

מדובר ביחידה מיוחדת של הים העוסקת במשימות תת מיימיות מורכבות ומרתקות. מוזמנים למסע מתחת למים
משימות תת מימיות. סא"ל עידו קאופמן (צילום: דובר צה"ל)
משימות תת מימיות. סא"ל עידו קאופמן (צילום: דובר צה"ל)

יחידת הילת"ם היא יחידה לא כל כך מוכרת בצבא. מדובר ביחידה למשימות תת מימיות בחיל הים. זו אחת היחידות המיוחדות ביותר שיש בצה"ל. הלוחמים של הילת"ם נותנים מענה לכל בעיה מתחת למים, מהתקנת חיישנים בגבול הימי, נטרול מוקשים והזזתם ושלל פעולות חבלה נוספות.

יחידה זו מורכבת מחיילים בשירות סדיר ואנשי קבע, אשר נבחרים בקפידה ולומדים לבצע משימות ייחודיות שאף אחד אחר לא יכול לבצע. במהלך ההכשרה שלהם עוברים הלוחמים סדרה של צלילות בעומקים משתנים על מנת להכשיר אותם לצלילה בעומק מקסימאלי של כ-100 מטרים. בצלילה בעומקים כאלו ישנן סכנות רבות איתן צריכים להתמודד הצוללנים של יחידת ילת"ם כמו תופעות שיכרון מעמקים, חרדה, חבלות, לחץ ועוד.

בנוסף היחידה מבצעת שיתופי פעולה עם ציים זרים, למשל תרגיל "נובל מלינדה" בשת"פ עם האמריקאים בנושא חבלה תת מימית ונטרול מוקשים מעל פני המים על גבי הספינה.

סא"ל עידו קאופמן הוא מפקד היחידה. קאופמן נשוי פלוס שתי בנות, נולד, גדל וחי עד היום בקיבוץ ראש הנקרה. "הרווחתי שם חינוך ימי כיאה לקיבוץ שקרוב לים, גדלתי בימיה", הוא מספר, "התגייסתי לחיל הים והוסמכתי כצולל בילת"ם. הייתי משוחרר שנתיים ועבדתי בהדרכת צלילה ועבודות מזדמנות, אחר כך חזרתי לקבע, יצאתי לקורס קצינים, עשיתי סבב של תפקידי הקצינים ביחידה ועכשיו אני מפקד היחידה".

– ספר קצת על היחידה.

" זו יחידה מובחרת שעוסקת בעיקר בצלילה מקצועית עמוקה. שתי הפלגות המבצעיות שלה הן פלגת צוללים ופלגת חבלה ויש גם פלגת מסלול שזו ההכשרה של החיילים. יש הכשרה בבה"ד חיל הים, אחרי זה הכשרת צלילה מקצועית שנמשכת חצי שנה ועוד חודשיים התמקצעות בחבלה למי שממשיך. עשנה הכשרה בסך הכל.

"לאחר השלב הראשוני בבה"ד החיילים מתחילים את השלב המקצועי של היבטי הצלילה, אימונים בים בכל מזג אוויר מעל ומתחת למים, משימות תת מימיות, שליית חפצים, פירוק והרכבת מתקנים, ובעצם מכינים אותם לתפקידם בשירות כלוחמים. החיילים משרתים שלוש שנים אך הרבה גם ממשיכים לקבע בגלל שהמשימות ביחידה הן מורכבות ומצריכות הרבה ניסיון וידע. הפיקוד הוא מורכב ובגלל זה אנשי הקבע המנוסים יכולים לבצע את התפקיד. גם מערכות הצלילה מורכבות ולכך גם צריך ניסיון ויכולת ניהול ופיקוד ולכן יחסית יש הרבה אנשי קבע".

– איך מצטרפים ליחידה המיוחדת?

"החבר'ה הצעירים מגיעים לגיבוש של לוחם ימי בבה"ד חיל הים, שמאפשר להתחיל קורס בסטילים. מי שרוצה להגיע לסנפיר עושה עוד גיבוש ובמהלך ההכשרה, לאחר הגיוס, אנחנו מושכים את מי שמתאים לנו. כל שנה וחצי נפתח אצלנו קורס".

הסיפור המלא יפורסם מחר ב: "צפון 1".

משימות תת מימיות. סא"ל עידו קאופמן (צילום: דובר צה"ל)
משימות תת מימיות. סא"ל עידו קאופמן (צילום: דובר צה"ל)

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות