fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

זכרון יעקב מובילה עם מספר שיא של הפסקות עישון

תוכלו לעמוד בזה. סיגריות בפיצוצייה. צילום: נירית שפאץ
סיגריות בפיצוצייה. צילום: נירית שפאץ

מנתוני מכון כללית למחקר עולה: שיעורי הפסקת העישון ב-4 השנים האחרונות בחדרה עומדים על 16.1%, בפרדס חנה כרכור 16.4% ובזכרון יעקב על 20%. מעט יותר מהממוצע הארצי של המפסיקים לעשן, העומד על 14%. זוהי עלייה של 28% בשיעור המפסיקים לעשן.

לרגל היום העולמי ללא עישון שהתקיים השבוע, חשף מכון המחקר של שירותי בריאות כללית נתוני הפסקת עישון בקרב לקוחות הקופה לפי חיתוכים גיאוגרפים, מגדריים וסוציו-אקונומיים, המבוססים על תשאול לקוחות בגילאי 18 ומעלה. המחקר, שנוהל על ידי ד"ר עינב סרולוביץ ממכון כללית למחקר, בחן את המגמות בהפסקת העישון בשנים 2011-2014. מהנתונים עולה כי מתוך 641,661 לקוחות שדיווחו כי עישנו, 14%, המהווים 90,646 לקוחות, דיווחו שהפסיקו לעשן ב-4 השנים האחרונות. חלקם השתתפו בסדנאות הגמילה מעישון של קופ"ח כללית. ב-2015 לקחו כ-12,000 אנשים חלק בסדנאות גמילה ושירותי גמילה נוספים שערכה הקופה ברחבי הארץ.

תוכלו לעמוד בזה. סיגריות בפיצוצייה. צילום: נירית שפאץ
תוכלו לעמוד בזה. סיגריות בפיצוצייה. צילום: נירית שפאץ

עוד נתונים מעניינים: יותר נשים מפסיקות לעשן. 12.4% מהגברים שעישנו במהלך התקופה שנסקרה דיווחו שהפסיקו לעשן, לעומת 17.5% מהנשים שדיווחו על כך. גילאי 65-74 מפסיקים לעשן יותר. בבחינת שיעורי הפסקת העישון לפי קבוצות גיל, עולה כי שיעורי הפסקת העישון הגבוהים ביותר הוא בקבוצת הגיל 65-74. 22.3% מהמעשנים בגילאים הללו, יותר מ-1 מכל 5, דיווחו כי חדלו לעשן. בקבוצת הגיל 25-44 רק 13.5% מהמעשנים דיווחו בסוף התקופה על הפסקת עישון.

גם מצב סוציו-אקונומי קשור בהפסקת עישון. אחד מכל עשרה מעשנים מהמעמד הסוציו-אקונומי הנמוך מפסיק לעשן 11% לעומת אחד מכל חמישה 19% מהמעמד הסוציו-אקונומי הגבוה.

פרופ' רן בליצר, מנהל מכון כללית למחקר והמחלקה לתכנון מדיניות בריאות במשרד הרופא הראשי, אמר בנושא: "הנתונים מלמדים על מגמות חיוביות, אך עדין יש תופעה של התמכרות לטבק ומוצריו וקושי להיגמל, ושיעור הצעירים המצליחים להפסיק לעשן עדיין אינו גבוה".

יותר מפסיקים. סיגריות. צילום: נירית שפאץ
יותר מפסיקים. סיגריות. צילום: נירית שפאץ

אורנה וינציגר, מנהלת המחלקה לקידום וחינוך לבריאות מחוז שרון שומרון – כללית, מסבירה: "המעשנים מאמינים שהסיגריות עוזרות להם להירגע, נותנות מענה לרגעי השמחה, העצב והבדידות, ומפיגות שעמום. רוב המעשנים לא מבינים שהם מכורים עד שהם מנסים להפסיק. למעשה, הסיגריה לא מעניקה תחושת ביטחון, שכן המעשן תמיד מוטרד ממה יעשה אם ייגמר פתאום מלאי הסיגריות ולא יוכל לעשן שעות רבות. הלחץ סביב הסיגריות גורם למעשנים להימנע מאירועים ופעילויות וגורם להם לתכנן את החיים על בסיס האפשרות לעשן תוך כדי או בין לבין".

סדנה לגמילה מעישון בקופ"ח כללית היא סדנה קבוצתית בת 8 מפגשים חד שבועיים, הכוללת התמודדות עם ההתמכרות ותסמיני הגמילה, מתן כלים ומיומנויות לשינוי התנהגותי של המעשן, דרכים להתמודדות עם מצבי משבר עתידיים וטיפים איך לא לחזור לעשן. בסדנה עוברים המשתתפים תהליך שינוי מאדם מעשן ללא מעשן ומודרכים להרגלי בריאות חדשים, כמו מודעות לתזונה נכונה ופעילות גופנית. המטרה העיקרית היא לשפר את איכות חייו של המטופל. הסדנאות מתקיימות בכל המרפאות הגדולות של מחוז שרון שומרון, לו שייכים יישובי הסביבה, ללא עלות נוספת ובעבור כל המבוטחים המעשנים.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות