fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

תושבי כרמיאל טועים אם הם חושבים שהם נושמים אוויר נקי

הקואליציה לבריאות הציבור הציגה השבוע דוח המעיד כי שיעור גבוה של אוזון נפלט לאוויר בכרמיאל וסביבתה. מקורו במפעלים במפרץ חיפה ובעכו
פקקים בכניסה לכרמיאל, יום רביעי השבוע, 12:30 צילום: אלכס הובר
פקקים בכניסה לכרמיאל, יום רביעי השבוע, 12:30 צילום: אלכס הובר

שבועיים לאחר שמשרד הבריאות פרסם את נתוני התחלואה בסרטן, שהוכיחו כי חיפה ונפת עכו מובילות בשיעור התחלואה, קיימה הקואליציה לבריאות הציבור מסיבת עיתונאים בחיפה וחשפה, כי תחנות הניטור בנפת עכו ובחיפה אינן מנטרות חומרים רבים שנפלטים מתעשייה מזהמת. מנהלת הקואליציה לבריאות הציבור ליאורה אמיתי הציגה דוח המתייחס לחצי הראשון של שנת 2014. לפי הדוח, בכרמיאל ובגליל כולו נפלטות רמות גבוהות של אוזון שמקורו מתעשייה מזהמת במפרץ חיפה ואזור התעשייה בעכו.

פרופ' מיכאל אבירם מהפקולטה לרפואה בטכניון וברמב"ם אמר: "מצאנו שיש קשר בין זיהום אוויר ופחמן חד חמצני למחלות טרשת עורקים וכלי דם. רוב התושבים החיים בכרמיאל וסביבתה בחרו בה בשל איכות האוויר, אך הנתונים מעלים תמונה מדאיגה".

 

אמיתי: "בכרמיאל רואים רמות גבוהות מאוד של אוזון, פי שניים מהרמות שנמדדות בבתי זיקוק. הדבר מוכיח שזיהום האוויר לא פוסח על הגליל לאורך קילומטרים. מתוך כל החומרים שנמדדו רק חלק קטן מנוטר. אוזון הוא הוא תולדה של ריאקציה בין חומרים מזהמים שנפלטו באטמוספירה. הוא משפיע על הריאות וגורם לגירוי בעיניים ובאף. מרגישים בו גם כשמתרחקים ממקור הזיהום.

"בכרמיאל טועים אם הם חושבים שהם לא חשופים לזיהום האוויר ממפרץ חיפה. הם גם חשופים לזיהום מעכו. באזור התעשייה בעכו יש מפעלים מזהמים, והזיהום מגיע לגליל. לצערנו, מדיניות ההסתרה רק הולכת ומחמירה ככל שהארגונים הסביבתיים משתכללים יותר. כל הצפון צריך להתאחד וללחוץ על ראשי הרשויות להגביר את הניטור". מאיגוד ערים לאיכות הסביבה גליל מערבי נמסר בתגובה: "האוזון הוא מזהם שניוני, הנוצר כתוצאה מתגובה פוטוכימית בין תחמוצות חנקן ופחמימנים.

האוזון נוצר במורד הרוח הרחק ממקורות הפליטה. לכן הריכוזים השנתיים בפנים הארץ, בשדרת ההר ובעמקים הם גבוהים. ריכוזי הרקע של האוזון בישראל הם כהמלצת ארגון הבריאות העולמי. ריכוזי הרקע הם גבוהים, עקב קרינת השמש החזקה בארץ והסעת מזהמים לאזורנו מארצות אירופה. נתונים משודרים רציף באתר של מנ"א ופתוחים בכל עת לכל אדם".

מעיריית כרמיאל נמסר: "המזהם אוזון הוא מזהם 'שניוני' – מזהם שאינו תוצר של פליטה ישירה מקומית, הוא נוצר כתוצאה מפליטות של תרכובות אורגניות נדיפות וחנקן ממפעלים באזור המפרץ. מנהלת הקואליציה צודקת בדבר הימצאותו של האוזון באזור, ואכן פרמטר זה נמדד ומנוטר בתחנת הניטור גליל מערבי. בכרמיאל אין חריגות במזהם האוזון ביחס לסף שנקבע בחוק אוויר נקי וריכוזו כפי שנמדד בתחנת הניטור, עומד בממוצע חודשי ובבקרה שמונה שעתית הרבה מתחת לסף. בתחנה נמדדים פרמטרים נוספים וריכוזם נמוך מאוד. בסך הכל איכות האוויר בכרמיאל טובה".

הכתבה תפורסם ביום שישי בצפון- 1 כרמיאל

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות