fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"נאבק נגד פגיעה בהטבות המס ליישובי מטה אשר"

אתמול נערכה ישיבת חירום במועצה האזורית מטה אשר בעקבות הפגיעה בהטבות המס וגריעתם של היישובים: יחיעם, דנון, נתיב השיירה, עברון ושבי ציון. הספדי היישובים נאמדים במיליונים. ראש המועצה יורם ישראלי: " החלטה שמקפחת יישובים, יוצאים למאבק ארוך". המרוויחה הגדולה: עיריית כרמיאל
ישיבת חירום נגד השינויים במפת הטבות המס שקבעה הממשלה
הספד של שלושה מיליון שקלים בעברון. ישיבת חירום במטה אשר (צילום יח"צ)

ישיבת חירום שכינס ראש המועצה האזורית מטה אשר,יורם ישראלי, היתה ראשית המאבק של המועצה והיישובים נגד הפגיעה בהטבות המס ליחיעם, שייח' דנון, נתיב השיירה, עברון ושבי ציון. נציגי היישובים הבהירו, כי ייגרם להם נזק כבד וכי תיפגע גם הצמיחה הדמוגרפית היישובים נגרעו מרשימת היישובים הנהנים מהטבות מס, הכריזו על מאבק כנגד ההחלטה ופרטו את מידת הנזק הצפויה ליישובם, אם תתממש החלטת הממשלה.

"מדד הזכאות" שעורר סערה קבע את היישובים הזכאים להנחות על-פי הקריטריונים הבאים: פיזור גיאוגרפי- מדד הפריפריאליות, לפי סיווג הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (40%), מצב חברתי-כלכלי, שייקבע על פי אשכולות, לפי סיווג הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (20%). יישובים סמוכי גבול עד 9 ק"מ, בהתאם להגדרות מערכת הביטחון (40%).

ישראלי: "זועק לשמיים, שרוב מכריע מבין יישובי האזור ויישובים על ציר 70 נמצאים בתוך מפת ההטבות, בעוד יישובים ממטה אשר הוצאו ממנה. לא נקבל זאת וניאבק לשינוי הקריטריונים. מטה אשר תיאבק בהחלטת הממשלה, שהתקבלה בהמלצת ועדתה באוצר, לשנות את מפת הטבות המס. ההחלטה מקפחת 5 מיישובי מטה אשר ואנו נפעל במטרה לשנות את רוע הגזירה".

ישיבת חירום נגד השינויים במפת הטבות המס שקבעה הממשלה
הספד של שלושה מיליון שקלים בעברון. ישיבת חירום במטה אשר (צילום יח"צ)

עו"ד איתן מימוני אמר בדבריו, כי יהיה קשה עד בלתי אפשרי לקעקע את החוק החדש באמצעות עתירות לבג"ץ, משום שבית המשפט העליון לא יתערב בשיקולי הרגולציה בנושא. יחד עם זאת, הוא הביע תמיהה על העיוותים המובנים בהחלטת הממשלה. עו"ד מימוני הצביע על שני עיוותים:  "בחנו אותנו, כמועצה אזורית, על-פי קריטריונים זהים ליישוב מוניציפלי ומאידך, קבעו שיישוב מוניציפלי ייכלל בחוק כמקשה אחת, בעוד מועצה אזורית מפורקת לגורמיה. ב. קבעו את 'מדד הפריפריה' על-פי מרחק בניין המועצה מלב תל-אביב.

"ואם בניין המועצה היה ממוקם ביישוב צפוני יותר מרגבה – היינו הופכים לפתע לפריפריה", תמהו המשתתפים בישיבה. ירון פוקס מיחיעם: "החלטת הממשלה מגלמת בתוכה פגיעה חמורה בהתפתחות הדמוגרפית ביישוב. אנו חוששים שנמצא עצמנו במצב של הפרת הבטחות למתיישבים שכבר החליטו לבוא לחיות ביחיעם ומאידך, יש בכך הפרת הבטחות לתושבים ששקלו לעזוב והחליטו להישאר בכל-זאת, בין היתר בזכות הטבות המס".

ליאור שלמה מקיבוץ עברון : "למען הגילוי הנאות אציין, שאנשי עברון נמצאים בלחץ גדול ולכן כבר נקטנו במספר צעדים, על מנת להיאבק בגזירה שתעלה לנו כשלושה מיליון שקל בשנה." ליאור שלמה דיווח גם על פניית הנהגת עברון אל עו"ד פרופ' דוד ליבאי, כדי שייצג את הקיבוץ במאבקו.

אריק עפרון משבי ציון שמנהיג גם את המאבק נגד הקמת מתקן התפלה: "גם בנהריה יש שכונות יוקרה עם תושבים עשירים, אך תושבי כל העיר קיבלו את אותה הטבת מס, בעוד שאת מטה אשר פצלו לחלקים. בכך מנעו מיישובינו את ההטבות המגיעות להם."

יוסף מיערי משייח' דנון הוסיף:  כי יש בכוונתו לפנות אל ח"כים ערבים החברים בוועד הכספים ובהם ח"כ אחמד טיבי, על-מנת לנסות ולשנות את רוע הגזירה. לקראת נעילת הישיבה, הבהירו החברים כי הפגיעה ביישובי מטה אשר תיכנס לתוקפה רק בתחילת 2015, אך המאבק בהחלטה יחל "כבר מחר בבוקר" ויתבצע באמצעים מגוונים, על-פי הנדרש להשגת מטרות המאבק.

תושבי כרמיאל יזכו להטבות מס

עם הפנים לתושב. עדי אלדר (צילום: יח"צ)
עם הפנים לתושב. עדי אלדר (צילום: יח"צ)

השבוע התבשר ראש העירייה אלדר סופית כי כרמיאל נמצאת על מפת הטבות המס, ההחלטה על התכנית החדשה נתקבלה בממשלה ותיושם בינואר 2015.  לפני מספר שבועות התבשר כי כרמיאל תיכלל במפת הטבות המס החדשה, אלא שאז התעוררו ראשי רשויות מהאזור שאמורים להתחלק כעת עם רשויות נוספות, ומאחר שעוגת התקציב לא הוגדלה אלא נותרה כשהיתה, ברור להם כי הנתח שלהם יקטן על חשבון כניסתה של כרמיאל.

הנושא הועבר שוב לדיון בממשלה, אך בסופו של דבר הוכרע וכרמיאל תתחלק עם הרשויות האחרות במפת ההטבות החדשה. בעירייה מסבירים: "לאחר מלחמת לבנון השנייה בה הייתה העיר תחת מתקפת טילים בדיוק כמו יישובי קו העימות, פנה ראש העיר לממשלה וביקש לקבל תשובות מדוע כרמיאל אינה זכאית לקבל הטבות מס. משלא נענה על ידי גורמי הממשל החליט אלדר להגיש בג"צ.

בבג"צ נקבע כי אין קריטריונים אחידים למתן הטבות מס. לכן דרש בית המשפט העליון מהממשלה להכין מפת הטבות מס חדשה. בעקבות פסיקה זו הוקמה ועדת סופר שדנה בנושא והכינה קריטריונים ברורים. לפי אותם קריטריונים חדשים כרמיאל נמצאת בתוך התכנית. התכנית הועברה לממשלה , אך ראש הממשלה לא הביא את התכנית לאישור הממשלה".

אלדר: "השבוע התבשרנו סופית כי כרמיאל נמצאת על מפת הטבות המס. טרם ידוע בכמה אחוזים אך התעקשות רבת שנים נשאה סוף סוף פרי בבחינת -יגעת ומצאת תאמין". (עליזה רוזן)

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות