fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

משגב: משרד הכלכלה הפסיק את סבסוד הפעוטונים

משרד הכלכלה דורש שמועצת משגב תפעיל את הפעוטונים בעצמה או תחת מעון מפוקח דוגמת נעמ"ת או ויצו. המועצה:"משרד הכלכלה איים בהפסקת התשלומים להורים,למעשה הניח חרב על צווארם וגם מימש את האיום"
מעון יום ביישוב שורשים
מעון יום ביישוב שורשים (צילום: אלכס הובר)

האם משרד הכלכלה יפסיק את התמיכה בפעוטונים שבתחום במועצה האזורית משגב? זה הנושא שמעסיק את מרבית ההורים בימים אלו כשהחלה ההרשמה לשנת הלימודים  הבאה עבור מעונות היום על פי המידע שהגיע לבלינקר בשל סכסוך בין משרד הכלכלה למועצה נשללה השתתפות המשרד בתשלום הפעוטונים.  כעת ההורים חוששים,  כי בשל הסכסוך יצטרכו לשלם מחיר מלא, מהלך שיכול לפגוע בהם כלכלית.

מעון יום  ביישוב שורשים
מעון יום ביישוב שורשים (צילום: אלכס הובר)

מאז ומתמיד משרד הכלכלה (תמ"ת לשעבר, ע"ר) תמך כספית בהפעלת הפעוטונים במשגב על ידי אגודות הישובים. תמיכה הכספית ניתנה על פי מפתח קריטריונים שנקבעו  על פי חוק, כפי שהדבר מתקיים בכל מעונות היום המופעלים על ידי ארגונים כמו: נעמ"ת, ויצ"ו, אמונה ועוד. לפני חודשיים, כך נודע לאתר בלינקר, המשרד העביר למועצה מסמך שדורש ממנה לאשר כי היא המפעילה הישירה של הפעוטונים (ולא האגודות), והודיע כי ללא אישור זה התמיכה תופסק לאלתר. משרד הכלכלה החליט לשנות את אופי ההתקשרות, המועצה נדרשה להפוך להיות המפעילה הישירה של הפעוטונים, על כל המשתמע מכך , מעסיקה ישירה של הצוותים, בעלת המבנים וכו'. המועצה נדרשה לאשר כי כך הדבר, שאם לא כן המשרד יפסיק להעביר את התמיכות להורים, למרות שמעולם לא היה מצב דומה במועצה. מתברר כי המצב אינו ייחודי רק למשגב אלא גם למועצות אזוריות נוספות. ראשי המועצות פתחו במאבק עיקש, הכולל מפגשים עם שר הכלכלה – נפתלי בנט, חברי כנסת וערוצים נוספים, להחזרת התמיכה בהורים.  למשל, במועצה האזורית עמק חפר, הפעוטונים מופעלים על ידי נעמ"ת.

במועצה האזורית משגב מסבירים: "כך הפכו ההורים לבני ערובה למימוש דרישה מופרכת ומנותקת מהשטח של משרד הכלכלה. כדי להימנע מעיכוב בתשלומים להורים המועצה חתמה על המסמך שהעביר משרד הכלכלה, אך צרפה הערה כי בפועל הפעוטונים מנוהלים על ידי האגודות היישוביות. בתגובה לכך, ובשל הגילוי הנאות של משגב, משרד הכלכלה הקפיא את העברת הכספים. גם המועצה האזורית עמק חפר לא מפעילה את הפעוטונים, אלא נעמ"ת. נעשו בעבר מספר ניסיונות להביא לכך שארגונים כמו נעמ"ת או ויצ"ו יכנסו להפעלת הפעוטונים ביישובים. ניסיונות אלו לא צלחו בשל התנגדות היישובים שרוצים להפעיל את הפעוטונים בעצמם, חוסר כדאיות כלכלית לאותם ארגונים בשל הקוטן ביישובים."

במשגב טוענים כי כמעט ואין רשויות מקומיות בארץ שמפעילות מעונות יום, והדרישה של משרד הכלכלה שדווקא המועצות האזוריות יפעילו את מעונות היום היא לא סבירה, לא מוסרית, ומתעלמת מהמציאות במרחב הכפרי. "משרד הכלכלה איים בהפסקת התשלומים להורים , למעשה הניח חרב על צווארם וגם מימש את האיום. לכן משגב חתמה על ההסכם אותו שלחה למשרד הכלכלה. בשל היושר שלנו צירפנו מכתב האומר שבמשגב היישובים הם אלו שמפעילים את הפעוטונים. משרד הכלכלה החזיר את ההסכם, והפסיק להעביר את הכספים להורים. משרד הכלכלה מנהל מאבק לא מובן על גבם של ההורים. במקביל נבדקות אפשרויות להפעלת הפעוטונים נעמ"ת, ויצ"ו או רשת המתנ"סים, שאליהם משרד הכלכלה מוכן להעביר תמיכה. בשלב זה עדיין לא נמצא פתרון.

תגובת משרד הכלכלה: משרד הכלכלה משתתף בעלות שהות ילדים במעונות יום אך ורק במסגרות המוכרות על ידו. תנאי ההכרה קובעים את החובות של הארגון המפעיל (בעל "סמל ארגון") ביחס להפעלת המסגרות שבאחריותו (מעונות בעלי "סמל מעון"). במסגרת התנאים קבועות למשל חובות הארגון המפעיל להפעיל המסגרת בהתאם לתקינה הנדרשת ע"י המשרד (מס' ילדים מקסימלי בכל כיתה, יחס מטפלות: ילדים), נקבעות הוראות לעניין חובת שמירה על בטיחות הילדים השוהים במסגרת, התנהלות בטוחה במעון, תזונת הילדים, חובת עריכת ביטוח ואחריות הארגון המפעיל במקרה של פגיעה בילדים או בעובדות, פעילות לפי לוח החופשות שנקבע ע"י משרד הכלכלה, התחייבות לעמידה בתעריף הנקבע לפי צו הפיקוח על המחירים, התחייבויות לעבודה בהתאם לכל חוקי העבודה ועוד.

"בעשור האחרון פעל המשרד מול הרשויות המקומיות ומול המועצות האזוריות להסדרת היחסים במסגרת הסכם בכתב, כמקובל ביחס להסכמים הנחתמים מזה שנים עם ארגונים מפעילים המשתייכים למגזר הפרטי. במסגרת ההערכות לפתיחת שנה"ל תשע"ד, הודיע המשרד כי יעמוד על חתימת הסכם כתנאי להמשך התנהלות תקינה בשנה"ל תשע"ד. בנוסף, בצמוד לנוסח ההסכם שנשלח למועצות האזוריות נלווה מכתב שבו ציין המשרד כי נדרשת חתימה על ההסכם. לאחר מכן, נשלחה הודעה מפורטת המבהירה את אופן התנהלות המשרד ביחס למי שלא יחתום על הסכם. הוראה זו מונהגת באופן אחיד ושוויוני כלפי כל הגופים הפועלים מול המשרד.

יודגש, כי בעשור האחרון מדיניות המשרד הייתה כי בשטחי המועצות האזוריות, כאשר אין מפעיל פרטי, הארגון המפעיל בעל סמל ארגון מבחינת רישומי המשרד הוא המועצה האזורית. המועצה האזורית היא אשר הייתה אחראית כלפי המשרד לעמידה בכל הדרישות. אי חתימה על ההסכם שקולה בעיני המשרד להתנערות הארגון המפעיל ממחויבויותיו , לרבות אלו הנוגעות לשמירה על שלומם ובטיחותם של הילדים – ולכן המשרד נאלץ, למרות הפגיעה בהורים, להתעקש על חתימת הסכם. הנהלת המשרד נמצאת בשיח רציף מול המועצות ואנו מקווים כי בזמן הקרוב ימצא פתרון לעניין".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות