fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"אחרי הלידה של מעיין קיבלנו פרופורציות אחרות לחיים"

איריס צין צילום אלכס הובר

 

מנהלת רשת המתנ"סים בעיר מספרת על העשייה, על התוכניות לעתיד, על עידוד האוכלוסיות המוחלשות ועל החזון להגשים. הבת שלה, מעין, נבחרה בזכות עצמה להיות אחת מעשרים בני הנוער המשפיעים בישראל. "הערכים מובילים אותי, יכולתי להשתלב בתעשייה, אבל אני רואה שליחות בתפקידים האלה"

איריס צין צילום אלכס הובר
איריס צין (צילום אלכס הובר)

מאז ייסודה של העיר כרמיאל, הייתה רשת המרכזים הקהילתיים פנינה של פעילות חברתית ותרבותית והיום יש מתנ"ס בכל שכונה כמעט. לפני יותר משנה כאשר הודיעה ז'נט אסידו, מנכ"לית רשת המתנ"סים בשמונה השנים האחרונות, כי היא מסיימת את תפקידה לטובת פרישה לגמלאות, הגישה איריס צין מועמדותה לתפקיד, היא נבחרה פה אחד וכל השאר היסטוריה.

צין נכנסה לתפקידה בסוף חודש מרס 2018. נעם הליכותיה, הידע שצברה בשנות עבודתה לצד השליחות בה היא רואה בתפקידה נותנים אותותיהם בתוצאות.

צין, בת 50, ילידת נהריה ותושבת כרמיאל מאז שנת 1993, נשואה ליובל ואם לשלושה ליהיא, מעיין ועמיר.

מבין הישגיה הבולטים: הקמה וניהול היחידה למעורבות חברתית במכללה האקדמית גליל מערבי, יסוד וניהול מרכז הון אנושי ומרכז צעירים בכרמיאל.

עם סיום שירותה הצבאי, ובלי 'הטיול הגדול' סביב העולם, החלה ללמוד לתואר ראשון בסוציולוגיה והוראה באוניברסיטת חיפה, אותו סיימה בהצטיינות ובהמשך השלימה תואר שני למצטיינים בטכניון בניהול משאבי אנוש ויחסי עבודה.

כבר בתקופת הלימודים עבדה במתנ"ס חיפה ומאוחר יותר השתלבה כמדריכת נוער וקהילה במתנ"ס מעלה יוסף. צין לא הסתפקה בזאת וכך החלה את עבודה המשמעותית במכללת הגליל המערבי בעכו, שם היחידה למעורבות חברתית, אותה הקימה, פועלת עד היום.

מה היא אותה יחידה?

"תחילת הדרך הייתה באותם ימים בחצרות יסף. ימים בהם התגוררו במקום עולים מאתיופיה. מאחר והייתה מצוקת מגורים במעונות המכללה, הושג הסכם עם משרד השיכון לפיו הסטודנטים יוכלו לגור בחצרות יסף בתמורה לפעילות קהילתית ומעורבות חברתית. אני ריכזתי את הנושא וכך הקמנו את היחידה למעורבות חברתית של המכללה. לאט לאט פיתחתי את היחידה, גייסתי כספים, גייסתי סטודנטים, עד שהגענו ל-700 סטודנטים פעילים בפרויקט, שהתנדבו לא רק בחצרות יסף, אלא בכל הגליל המערבי בפרויקטים ותוכניות. בנוסף, הקמתי את אגודת הסטודנטים של המכללה".

איריס ויובל צין
איריס ויובל צין

מה הביא אותך לכרמיאל?

"לכרמיאל הגענו בשנת 1998. קבענו את ביתנו בשכונת רבין, היינו בין המתיישבים הראשונים בשכונה. עברנו תחילה מסיבות הקשורות בדיור. באותם ימים הדיור בנהריה היה יקר מאוד. מה שברור שמרגע שקבענו את ביתנו כאן כבר היינו מאוהבים בעיר".

בתקופה בה עברו לכרמיאל, איריס הייתה סטודנטית לתואר שני ויובל לתואר ראשון. בעשור הראשון למגוריהם בכרמיאל, צין המשיכה בעבודתה במכללת הגליל המערבי. השינוי הגיע כאשר צדה את עינה מודעה בדבר התוכנית להקמת מרכז הון אנושי בעיר. "ראיתי מודעה שמקימים מרכז הון אנושי, ניגשתי למכרז וזכיתי. כרמיאל הייתה אחת החלוצות בתחום, כך שלא היה מודל, הפרויקט נבנה תוך כדי הקמתו. היעדר מודל מוגדר אפשר לנו לעשות דברים ראשוניים כמו למשל יריד תעסוקה לאנשים עם מוגבלויות, יריד זכויות לנכים, תוכניות תעסוקה מיוחדות, ביניהן החזרת נשים למעגל התעסוקה.

"מרכז הון אנושי נמצא באותו מבנה בו פעל מרכז הצעירים שגם הוא הוקם באותה תקופה וכאשר המנהלת עזבה התבקשתי על ידי ראש העיר, עדי אלדר, לקחת תחת ניהולי גם את היחידה הזאת. כך מצאתי עצמי מנהלת את שניהם".

מה הביא אותך להעדיף את תפקיד סמנכ"ל רשת המתנ"סים?

"בשנת 2017 מוניתי לתפקיד סמנכ"ל, טיפלתי בפרויקטים כמו פארק המשפחה, להקות המחול, שלוחות ופגשתי מערכת יותר גדולה, המאפשרת לעשות יותר, להתפתח יותר".

באילו תחומים את רואה שינוי בשנה האחרונה?

"להקות המחול עשו קפיצה גדולה במספר הרקדנים. היום אנחנו עובדים ברמה של בית ספר למחול. השנה הגענו לכ-180 רקדנים. דורון גואטה, המנהל האמנותי, עושה מהפיכה. הוא דורש הרבה מאוד והתוצאות ניכרות. יחד עם דורון עובדים עוד כשבעה מורים מסגנונות שונים, המקנים טכניקות מגוונות לרקדנים. יש גם את עניין שיתופי הפעולה כמו סדנאות עם להקות גדולות כמו בת שבע. אנחנו רואים ב'כרמי מחול' את אחד הדגלים, של המתנ"ס, אבל לא רק.

כיאה לעיר מחול, פועלים תחת רשת המתנ"סים כמעט כל סגנונות המחול החל מבית הספר לבלט, בניהולה של לאה אפסנייב, להקת נון-סטופ למחול מודרני, היפ הופ, ריקודים סלוניים, בהדרכת ולרי ובת אל וברייקדנס. החוגים שלנו מתחילים מגיל שלוש, ל'כרמי מחול' מתקבלים מגן חובה".

אילו פעילויות נוספות יש ברשת?

"טניס, כדורגל, כדורסל. "חוג לכל ילד" – מייסודו של משרד החינוך, בו אנחנו מפעילים בתוך בתי הספר חוגים לילדי כיתות ד' – ה' במחיר 200 שקלים לשנה. תוכנית ניצנים – צהרונים בשמונה בתי ספר מכיתות א' עד ג'. וכן, סל העשרה בגני טרום חובה, תת חובה וחובה".

מה התוכניות שלך לפיתוח הרשת?

"המון תוכניות. אנחנו פורשים כנפיים גדולות בתחום הקהילה, מכינים לבת מצווה, מקימים קבוצות פעילים של תוכנית עמיתים למתמודדים עם בעיות נפש, מטפחים קבוצה משולבת של מתמודדים עם תושבי העיר לפעילות סביב הגן המוזיקלי. אנו מתוכננים להרחיב את הצהרונים, להקים מועדון זמר, להשקיע בקנטרי, שכן, אחד האתגרים החשובים שלנו השנה הוא שהקהילה תראה במתנ"סים בית.

"הערכים הם שמובילים אותי, יכולתי להשתלב בתעשייה, אבל אני רואה שליחות בתפקידים האלה. חלק גדול מהדברים שעשיתי ואני עושה לאורך השנים זה לראות ולתת מענה לאוכלוסיות מוחלשות".

מעיין צין בוועידת המשפיעים
מעיין צין בוועידת המשפיעים

גם הבת משפיעה

בתה בת ה-19 של צין היא בעלת צרכים מיוחדים שלא מכבר נבחרה לאחת מתוך 20 בני הנוער המשפיעים ביותר בישראל וייצגה את סניף הצפון "בית הגלגלים" במפגש שהתקיים עם נשיא המדינה. מעין היא פעילה חברתית, מדריכה ומתנדבת עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים, כאשר היא עצמה לוקה בשיתוק מוחין (CP).

איריס ממעטת לספר על מעיין, היא מותירה את המלאכה לבתה, שלדבריה עושה זאת טוב ממנה. בכל זאת היא מספרת כי מעיין הייתה בין הראשונים שהפכה מחניכה לחונכת בתנועה "כנפים של קרמבו" התנועה לנוער עם צרכים מיוחדים ונבחרה על ידי חדשות ערוץ 2, משרד החינוך וחברת סמסונג לאחת מתוך עשרים בני נוער המשפיעים בחברה הישראלית. "היא מנהלת אותנו. הישגיה הרבים הם בזכותה. כרגע היא עושה בגרויות ולאחר מכן גם תתגייס".

איך משפיע עלייך העולם של מעין?

"אחרי הלידה של מעיין קיבלנו פרופורציות אחרות לחיים. מתבגרים בבד אחת. יש דברים שעשיתי אחרי הלידה של מעין, שאולי לא הייתי מגיעה אליהם אלמלא היא. היא הגיעה להישגים עצומים בזכות עצמה, ואפילו כתבה תסריט לסרט שהתקבל,  מבלי שידעו שהיא בעלת צרכים מיוחדים. יש לה קילומטרז' של עשייה חברתית".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות