fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מראש הנקרה ועד זיקים: אלפים הצטרפו לקריאה לעצירת הבנייה בחופים

מושב הקיץ של הכנסת ייפתח ביום שני 12.5 עם תמיכה ציבורית ופרלמנטרית חסרת תקדים לתיקון חוק החופים. איילת לר מנס ציונה צועדת 234 ק"מ במשך שלושה שבועות, מראש הנקרה שבצפון ועד זיקים שבדרום
צעדת החופים איילת לר
צעדת החופים עם איילת לר (צילומים: מגמה ירוקה)

איילת לר, אדריכלית צעירה מנס ציונה, יצאה ביום פתיחת עונת הרחצה (1.5), לצעדה "בשביל החופים"- לעצירת 50 תכניות בניה המאיימות על החופים ולהעברת התיקון לחוק החופים. לר צועדת 234 ק"מ במשך שלושה שבועות, מראש הנקרה שבצפון ועד זיקים שבדרום. את לר מלווים צועדים מארגון מגמה ירוקה, שחיינים שמקיימים מירוץ שליחים במים, גולשים בים, ביניהם לי קורזיץ אלופת העולם לשעבר בגלישת גלים אשר קוראת לתקן את חוק החופים, לכל חוף מגיעים מאות אנשים אשר מנהלים מאבקים מקומיים לעצירת הבניה בחוף האהוב עליהם.

היום התאספו בחוף מכמורת מאות אוהבי חופים וקראו לתקן את חוק החופים, זאת במסגרת ארוע של עמותת צלול בשיתוף עם צעדת החופים ביוזמת מגמה ירוקה ופורום החופים. בין התומכים שהגיעו לארוע: השחקן זאב רווח, אשר חתם על מכתב לשרים לתיקון חוק החופים, הזמר מוש בן ארי, ח"כ דב חנין וח"כ מיכל רוזין וראש מועצת עמק חפר רני אידן אשר הצטרף לתומכים בחוק.

צעדת החופים איילת לר
צעדת החופים עם איילת לר (צילומים: מגמה ירוקה)

צעדת החופים מגיעה לחופי המרכז, ריכוז הארועים הקרובים: לארועים צפויים להגיע מאות אנשים, בינהם גם חברי כנסת. בתל ברוך, ביום ראשון 11.5 בשעה 16:30, ייאספו פעילי מגמה ירוקה כדי לנקות את חוף תל-ברוך, במסגרת מבצע נקיון בינלאומי של הארגון Let's Do It Mediterranean, שיכלול מעל 50 אירועי נקיון ב-20 מדינות לאורך חופי הים התיכון. ב-17:00 סיור והסבר על המאבק לעצירת הבנייה ברכס הכורכר בחוף תל ברוך בשקיעה יתקיים וג'אם מוסיקלי

בתל אביב, ביום שני 12.5 בבוקר ייצא משחה מחוף הצוק בהרצליה, אשר מגיע לפגוש את הצועדים בחוף תל ברוך בשעה 7:30, ב 9:00 מתכננת מטעם החברה להגנת הטבע תסביר על ההשפעה של הבניה על הצוקים, ב10:00 יצטרפו 80 תלמידי תיכונט לסיור על הרכס ולצעדה על הרכס לכיוון דרום, ב 16:00 חוגי סיור של החברה להגנת הטבע והמאבק על חופי תל אביב מגיעים לעשות שיתוף ציבור עם התושבים בחוף וצועדים ביחד עד לחוף הדולפינריום. בערב, ב- 20:00 אירוע שירה בציבור, שירי א"י במדרון יפו

בחוף בת ים, ביום שלישי, 13.5 צעדה לאורך התוואי של הפרויקט ההרסני בבת ים להקמת גורדי שחקים, בגובה של 40 קומות. במרחק מטורף של 60-70 מטר מהחוף. הצעדה תעבור בין הדחפורים ופרוייקטי הבניה שקורים בימים אלו, על סמך תוכניות בניה ישנות מלפני שנת 2004. התושבים הצליחו בינתיים לבלום את התוכניות.

יום ד' 14.5 בחוף פלמחים, יתקיים אירוע "מצילים את שמורת פלמחים" התנעת המאבק בתחנות הכח בשמורת נחל שורק- פלמחים לצד חגיגת הניצחון של מאבק החוף. יום ה' 15.5 פלמחים- אשדוד "מצילים את החוף" מבצע ניקיון ושיקום חוף פלמחים-אשדוד 7:00-19:00. לארוע יגיעו מעל 300 אנשים (קבוצות, חיילים, גופים עסקיים). יום ו' 16.5 אשדוד – מגמה ירוקה תא אשדוד יובילו מסיבת חוף וצעדת מחאה מחוף מי-עמי לחוף י"א – בו החלה בנייה על החוף ומתקיים בימים אלו מאבק תושבים לעצירת הבניה. ב- 8.6 ירושלים – עולים לכנסת ביום ההצבעה בוועדת שרים לענייני חקיקה על התיקון לחוק החופים.

ח"כ דב חנין, יוזם התיקון לחוק החופים: "אנחנו נמצאים בנקודת הכרעה לגבי עתידם של חופי ישראל, צעדת החופים שהתחילה ב 1.5 בראש הנקרא ותסתיים ב 18.5 בחוף זיקים מפגישה עשרות רבות של קהילות ומאבקים להגנת החופים. החוט המחבר ביניהם -הדרישה שחוף הים לא יהיה נדל"ן. החודש הקרוב הוא שיא של מאבק ציבורי ממושך למען התיקון לחוק החופים שיבטיח הגנה אמיתית על חופי ישראל. התיקון נתמך על ידי 77 חברי כנסת מכל סיעות הבית – תמיכה רחבה וחסרת תקדים בכנסת. אני קורא לממשלה לשמוע את קולו של הציבור ולשמוע לקולו של הרוב בכנסת ולאפשר את העברת התיקון לחוק כדי לשמור על מעט החוף שעוד נותר לנו".

ח״כ מיכל רוזין (מרצ) מוסיפה: ״פתיחת עונת הרחצה עומדת השנה בסימן התיקון ההיסטורי והחשוב לחוק החופים. יש לנו הזדמנות גדולה להפסיק כל בנייה בחופים, לא רק בנייה של יזמים אלא גם בנייה של כאלו המחזיקים בתוכניות בנייה ישנות, שאם יממושו האינטרס הציבורי יפגע קשות״.

מור גלבוע, מנכ"ל מגמה ירוקה: "לכל אחד מאיתנו נשארו רק 2 ס"מ של חוף ים פתוח, החופים הפתוחים והבתוליים שעוד נשארו לנו בישראל הם משאב טבע לאומי ואזרחי המדינה זכאים להמשיך וליהנות מהם כפי שהם. כבר למעלה משנתיים שאנחנו במסע הארוך הזה להעביר את התיקון לחוק החופים ולהציל עשרות חופים בכל רחבי הארץ, מראש הנקרה ועד זיקים, מתכניות בניה ישנה שקיבלו אישורים בתקופה שעוד לא ידענו להעריך את החופים הפתוחים והטבעיים שלנו. חופים אלו משמרים ערכי טבע ייחודיים ומהווים אתרי בילוי ונופש מרכזיים בישראל. עדיין לא מאוחר להבין שאין ערך ממשי להמשיך ולבנות בחופים ולהתחיל לפתח תיירות חופים פתוחים כמו בטורקיה, יוון וקפריסין לשם אנחנו נוסעים כשאנחנו רוצים להימלט מהאספלט ומהבטון. גם ישראל יכולה להיות מעצמת חופים אם רק תרצה".

בשנים האחרונות הבנייה בחופי ישראל הפכה למכת מדינה. חוק החופים אינו מגן מפני תוכניות בניה ישנות ולכן חברות נדל"ן ובעלי אינטרסים מנצלים את המצב ומקדמים עשרות תוכניות בניה ישנות שקיבלו היתרים עוד לפני שחוקק חוק החופים ב- 2004. חופים כמו פלמחים, אכזיב, בצת, נהריה, חיפה, הרצליה, תל אביב, בת ים, אולגה, אשדוד ועוד, נמצאים בסכנה ממשית. מזה שנתיים וחצי פועלים מגמה ירוקה ופורום החופים יחד נציגי מטות מאבקי חופים מקומיים, ארגוני סביבה וחברי כנסת לתקן את הפרצה בחוק. החוק קובע כי כל תוכנית בנייה בטווח של עד 300 מטר מהמים צריכה לקבל אישור של הוועדה לשמירה על הסביבה החופית (הולחו"ף), אולם אינו חל על תוכניות רבות מלפני 2004. ההצעה לתיקון החוק קובעת כי גם תוכניות ישנות מלפני 2004, תצטרכנה לעבור בחינה מחודשת בוועדה.

הצעת החוק- התיקון לחוק החופים אשר הוגשה על ידי 77 חברי וחברות כנסת מכל הסיעות, תעלה להצבעה בוועדת שרים לענייני חקיקה ב8.6.14 ותובא לקריאה ראשונה ב 12.6, יום הסביבה בכנסת. ארגון מגמה ירוקה, החורט על דגלו את המשפט "אין מציאות שאי אפשר לשנות" קורא לציבור להצטרף לצעדה, אפילו לשעה אחת ולצאת בקריאה "שמים סוף לבניה בחופים".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות