fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

דש עם אליפות

בשנה אחת רשמה כבי דש משבי ציון שתי אליפויות וגביע דש היא מאמנת הפילאטיס של שחקני מטה אשר/עכו בכדורעף ושל מכבי חיפה בכדורסל. היא יודעת שקוראים לה "הקמע", אבל אם תשאלו אותה, אין כאן שום עניין של מזל, הכל בזכות השחקנים, המאמנים, וכן, גם בזכות הפילאטיס
כבי דש
כבי דש (צילום: אדריאן הרבשטיין)

כשנכנסתי לבית הקפה בשבי ציון אמר לי בעלי המקום: "אם הייתי מקבל 10 אגורות על כל אחד שנכנס לכאן ואומר שמכבי חיפה בכדורסל זכתה באליפות בגלל כבי והפילאטיס הייתי עשיר…". בשבי ציון, מקום מגוריה של מאמנת הפילאטיס כבי דש מאמינים, שהיא ה-קמע.

בשנה הכניסה לרזומה שלה שתי אליפויות: מכבי בזן חיפה בכדורסל והפועל מטה אשר/עכו בכדורעף, שעשתה דאבל וזכתה גם בגביע המדינה. אבל דש מצטנעת. היא מקבלת את הפרגונים באהבה ומאמינה שזה רק בזכות השחקנים והעבודה הקשה שהם עושים.

היא בת 40, נשואה ואם לשלושה ילדים (8, 11, 13). עד לפני שנה היתה מעצבת גרפית, שחיפשה לעשות משהו אחר בחיים. היא מקבלת את פני בחצאית סגלגלה וספורטיבית ומראה הורס, בדיוק כזה של מאמנת פילאטיס. בשנה האחרונה פתחה בקריירה ספורטיבית שהרבה היו רק חולמים עליה. נתנו לה הזדמנות להוכיח את עצמה, והיא בהחלט לא מתכוונת לתת לה לחמוק. היא גדלה בחיפה. לשבי ציון עברה לאחר נישואיה. היא תמיד אהבה ספורט וחיטוב הגוף. במשך עשור היא מתרגלת פילאטיס, ולאחרונה נרשמה ללימודי הדרכת פילאטיס בווינגייט. חשבה שתדריך בקאנטרי קלאב המקומי ובחוגים פרטיים, היא לא דמיינה שיבוא יום והיא תאמן את עידו קוז'יקרו, דונטה סמית' וג'יימס תומס. היום, כשהיא מאמנת את ספורטאי העתיד באקדמיה לספורט בווינגייט, היא רואה בכך שליחות.

דש מספרת: "רציתי לעשות משהו בשביל עצמי. התאמנתי בווינגייט ושחקתי כדור-רשת בנעמן. יום אחד, לפני כשנה, פגשתי את שחקן נבחרת ישראל בכדורעף זיו בר-נצר, שאמר לי: 'בואי תעבירי חימום לפני אימון, וכל השאר היסטוריה. המאמן התלהב והתחלתי לעבוד עם קבוצת הגברים בקביעות. במקביל התחלתי לאמן גם באקדמיה למצוינות לספורט בווינגייט ובתחילת העונה שידכו אותי עם מאמן מכבי חיפה. הם היו מאוד פתוחים לתחום ומאוד התלהבו מאימוני הפילאטיס. יש להם גם מאמן אמריקאי, בראד גרינברג, שיודע מהי החשיבות של אימוני פילאטיס למניעת פציעות. זה החל כאימון של פעם בשבוע והמשיך באופן קבוע".

אימונים קשים

פילאטיס הוא תחום אימון שעובד על שרירי הגוף. הוא נוסד כמענה לשיקום פצועים באמצעות חיזוק וגמישות הגוף על ידי הארכת שרירים ומתיחות חזקות, גם לספורטאים בכושר ושיפור יכולת התנועה ואיכותה. באירופה ובארצות הברית כבר הכניסו מזמן לתוכנית האימונים שיעורי פילאטיס קבועים. דש אומרת שהמאמנים מבינים שפילאטיס עוזר במניעת פציעות לאורך זמן.
דש: "בכל שיעור אני משתדלת לתת לשחקנים מעבר. זו לא רק עבודה. אני מעבירה תחושה שאכפת לי, שאני חלק מהם ומהקבוצה. זה לא פשוט להיות שחקן. האימונים מאוד קשים, ולפעמים הם מגיעים מותשים. עם מטה אשר/עכו נסעתי גם למשחקים בחו"ל, וזה היה גיבוש טוב.

ואיך זה לזכות עם הקבוצה באליפות?
"וואי, את לא מבינה. זה משהו שאי אפשר להעביר במילים. ישבתי ברוממה ורק חיכיתי שיכריזו ניצחון, שיזכו באליפות, כי כל כך הגיע להם. במטה אשר/עכו הם זכו בדאבל ובמכבי חיפה זו אליפות ראשונה, היסטוריה. הרושם שנוצר הוא שאם לא עושים פילאטיס לפני משחק, אז מפסידים. 'הכל בזכות הפילאטיס', כולם אומרים, '10 שנים לא זכו באליפות במטה אשר עד שהגעת', או 'הכל בגלל כבי'.

אלה המשפטים שאני שומעת כל היום, אבל אני לא באה מהמקום של להיות 'קמע', אני מקצוענית נטו. אין ספק שיש יוקרה אחרי ניצחונות, אבל לא רואים אותה עלי. זה קרש קפיצה, אבל אני לא ממתגת את עצמי כך. הקרדיט מגיע אך ורק לשחקנים והמאמנים והמטרה והרצון שלי – שידעו שאני חלק בלתי נפרד מהקבוצה ושהפילאטיס הוא לא רק צ'ופר על הדרך".

ספורט של כוסיות

דש לא חשבה שתגיע למעמד כזה, שעליו חולמים גם מאמני פילאטיס מובחרים ביותר. האימונים מתקיימים באנגלית, כי יש שחקנים זרים. היא יפה, אפילו יפה מאוד, אבל היא אומרת שאחרי כמה דקות של אימון שוכחים מהמראה שלה, מה גם שהיא מאמנת קשוחה שלא מוותרת, עוברת ובודקת איך השחקנים מיישמים את התרגילים.

"רואים שאני ממוקדת. זה קשה להחזיק קבוצה במשמעת של אימון. ספורטאים רואים בזה ספורט של כוסיות, אבל עובדה שהספורטאים הגדולים אחרי חמש דקות מתמוטטים. אומרים 'וואי זה כואב', לא יכול יותר'. הפילאטיס עובד על השרירים הפנימיים ועוזר פונקציונלית לתכנן מאיפה להביא את הכוחות על המגרש. זה תחום מקיף ביותר, והמטרה שלי שבכל קבוצות הספורט ובכל הענפים יהיו אימוני פילאטיס קבועים, בעיקר בקרב ספורטאי העתיד, ומפה ההשקעה הגדולה באקדמיה לספורט. לי נתנו צ'אנס ואנשים הבינו את היתרון של הפילאטיס בספורט".

כמאמנת בתחום הספורט דש מבכה על התקציבים הזעומים של הקבוצות. לדבריה, ההתנהלות היא לפעמים בלתי אפשרית עם משאבים כה מצומצמים. "יש התפתחות בספורט אבל כואב לי שיש הבדל גדול בין הענפים. הפועל מטה אשר/עכו, אלופת המדינה, צריכה להילחם על תקציבים ועל מצבת שחקנים ועל ספונסרים כדי להיאבק על התואר. בפריפריה צריך להשקיע יותר. אני מקווה שבעוד חמש שנים יהיה בכל איצטדיון חדר פילאטיס עם אביזרי אימון. אני באמת מודה למאמנים על הנכונות להתעקש ולהכניס את הדבר המדהים הזה לתוכנית האימונים, הלוואי וכל מאמן ייתן שעה של אימון עבור פילאטיס".

 

כבי דש
כבי דש (צילום: אדריאן הרבשטייןכבי דש (צילום: אדריאן הרבשטיין)

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות