fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הערכה: נהריה ומעלות ייפגעו ממפת הטבות המס החדשה

ראשי יישובי קו העימות מביעים ביקורות חריפה על העדפת יישובי הדרום בקבלת הטבות מס. יו"ר פורום קו עימות סיון יחיאלי: "קיבלנו מתווה אמורפי וחסר וודאות, כזה המעדיף בבירור את ישובי הדרום על הצפון"
ישיבת פורום קו עימות (באדיבות מועצת כפר ורדים)

הממשלה החליטה הצהריים (ראשון) על מפת הטבות המס החדשות ליישובי הארץ החלטה הנותנת עדיפות מובהקת לישובי הדרום. 230 יישובים חדשים  הצטרפו למקבלי הטבות מס ונתנו העדפה ליישובים שקרובים גיאוגרפית  בטווח של עד 2 ק"מ מגבולות בהן אין הסכם שלום כמו לבנון וסוריה.  31 יישובים בגבול הצפון יקבלו תעדוף בהטבות המס. הערכה: נהריה ומעלות ייפגעו ממפת הטבות המס החדשה.  הטבת המס שנתנה עד כה  ביישובי הצפון עומדת על מהנחה של 12% על מס הכנסה עד להכנסה שנתית של 157,680 שקלים. המשמעות של הגדלת היישובים בתוך  מסגרת הטבות המס פירושה שההטבה תקטן ביישובים וערים אחרים לפי קריטריונים של מדד חברתי, גודל האוכלוסייה, מצב סוציואקונומי ועוד. קרית שמונה למשל, מחזיקה בשיא ההטבות, 22 אחוז ותאלץ ככל הנראה לוותר על הנתח, לטובת יישובים אחרים.  ה

בסוף השבוע פרסם שר האוצר וראש הממשלה את הצעת המחליטים החדשה לקביעת קריטריונים למתן הטבות מס לישובי הפריפריה. ההצעה, שהובאה לשולחן היום (ראשון)  הינה גרסה אחרת של ההצעה שהגיש שר האוצר לפני כשבועיים, ולא זכתה לאמון השרים והדיון בה נדחה.

פורום קו עימות: "ההצעה, אשר קובעת שלושה קריטריונים ברורים, לכאורה, לדירוג ישובים לצורך מתן הטבות מס, טומנת בחובה מספר לא מבוטל של כשלים מבניים, ונודף ממנה ריח עז של שיקולים פוליטיים ולא עניינים. כך, למשל, נקבעים שניים מהקריטריונים למתן עדיפות לישוב על פי מדדים שמפרסם הלמ"ס (פיזור דמוגרפי-גיאוגרפי ומצב חברתי –כלכלי). בהצעת החוק כלל לא ברור מהו גובה הטבת המס שתינתן והאם הוא מתייחס לישוב עצמו כפי שנקבע בהצעה או למועצה האזורית לה הוא משתייך כשם שמופיע בדירוג הלמ"ס– נתונים המותירים את הקריטריונים למתן ההטבות ב"אזור העמום", הנתון לשיקול דעתו הרגעי של השר.

יצוין כי הסיבה בגינה נכתבה הצעת החוק החדשה היא פסיקת בג"צ לפיה על הממשלה לקבוע קריטריונים ברורים, שוויוניים ושקופים למתן הטבות המס, אולם נראה כי פסיקה לחוד – ומעשים לחוד. אין ספק כי יש לממשלה את כל הסיבות לעודד התיישבות בפריפריה, הן בגליל והן באזור הנגב והדרום. ועם זאת מעניין לשאול את שר האוצר וראש הממשלה – מדוע העדפה בהטבות המס ניתנות רק לישובים עירוניים בדרום? מדוע הקיבוצים והישובים הכפריים בערבה הרחוקה אינם זכאים לקבל "העדפה מיוחדת של שר האוצר" בהטבות המס? התשובה ברורה לכל מי שעיניו בראשו – שיקולים פוליטיים הם אשר הניעו את כותבי ההחלטה – הרוב המוחץ של תושבי הערים הדרומיות המיועדות לקבלת הטבת מס מוגברת הינם מצביעי ימין.

סיון יחיאלי, יו"ר פורום קו העימות: "מטרת החוק היתה לקבוע קריטריונים ברורים, וודאיים ושקופים למתן הטבות מס. מה שקיבלנו הוא מתווה אמורפי וחסר וודאות, כזה המעדיף בבירור את ישובי הדרום על הצפון ולא מהשיקולים הנכונים. אמנם הגבול הצפוני שקט יחסית בשנים האחרונות וכולנו מודים על כך, אבל אל לממשלה להפקיר את תושבי הצפון, אשר מעבר לאיום הביטחוני המרחף בכל בוקר מעל ראשם מתמודדים עם קשיים קיומיים של מרחק ממרכזים עירוניים, נחיתות בתשתיות ובעורקי תחבורה, חוסר נגישות למרכזים חיוניים כגון בתי חולים ועוד. לא ניתן שיפקירו שוב את תושבי הצפון, ועוד בשם שיקולים פוליטיים ולא עניינים. אנו קוראים לשרי הממשלה שטובת הצפון לנגד עיניהם להתנגד להצעה".

ראש עיריית מעלות שלמה בוחבוט הוסיף: "בשנים האחרונות משווק משרד השיכון קרקעות בצפון, ובגליל העליון בפרט, במטרה למשוך לכאן תושבים מהמרכז. הצעת החוק הזו שמה מקל בגלגלי ההתיישבות בצפון – ללא ההטבות במס נפגעת יכולת המימון של אותם זוגות צעירים ומדובר בפגיעה אנושה בניסיונות שלנו למשוך לצפון אוכלוסייה צעירה וחזקה. זו אחיזת עיניים שקופה, לכולם ברור הטריק- בעוד שנתיים נבדוק מה היקף ניצול ההטבה ונגלה שהיא ירדה פלאים. הבג״צ ביקש לקבוע מדיניות, והממשלה ניצלה זאת להעברת קיצוץ אלגנטי. ההחלטה הזו עלולה להיות גורלית, והאחריות לתוצאות הקשות תוטל על כל שר שיצביע בעדה. אנחנו נפרסם את שמות השרים שיצביעו בעדה, כדי שהציבור וציבור חברי המפלגות, ישפוט ויחליט כיצד לנהוג".

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות