fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אז מה עושים עם מערת המוות באכזיב?

המערה, שבקיץ 2010 גבתה שלושה קורבנות, ממשיכה להעסיק את הגורמים השונים. רשות הטבע והגנים החליטה לאטום אותה בבטון, ועד המאבק של החוף טוען שזה ימיט אסון
מערת אכזיב
. מערת המוות בשבוע שעבר (צילום: רותם כבסה)

"גזר דין מוות למערת אכזיב", כך מכנה ועד המאבק של חוף בצת את ההחלטה של רשות הטבע והגנים לאטום בבטון את המערה, שבה קיפדו את חייהם ארבעה בני אדם. המערה, שזכתה לכינוי "מערת המוות", מחברת בין הים ללגונה. זרמי המים שבה מתעתעים. בשנת 2010 טבעו במהרה לוליטה זוניאשווילי, בת 16 מנהריה, ובני הזוג אברהם ועדלה חודריאן. בעקבות האסונות, נסגרה המערה ברשת ברזל. בשל המלח ותנאי מזג האוויר הרשת לא שרדה. סמוך למנהרה, יש שלט המתריע על סכנת חיים.

ראש עיריית נהריה ז'קי סבג הורה לחסום את הגישה לחוף, וכשזה לא עבד, ניסו אנשי רשות הטבע והגנים לחסום את המערה ברשת מתכת, אלא שסערות החורף הפכו את רשת המתכת למלכודת לא פחות מסוכנת. השנה החליטה רשות הטבע והגנים לחסום את המערה בבלוקים מבטון, ולעניין הזה קמו מתנגדים הטוענים שהלגונה תיכחד, לא תהיה זרימת מים, היתושים יתרבו, בעלי החיים הימיים ימותו, וכך גם הצמחייה, והלגונה לבסוף תתייבש.

מערת אכזיב
חסימת המערה תביא לייבוש הלגונה, טוענים בוועד המאבק. מערת המוות השבוע (צילום: רותם כבסה)

מיה אלסר, תושבת ראש הנקרה, אקולוגית ימית וחברת וועד הפעולה להצלת חוף בצת מסבירה: "מי שמכיר את המקום יודע שזו מערה מסוכנת, הבעיה היא כשהים סוער והלגונה שקטה. אנשים מנסים לצלול, ופה מתחילה הבעיה. אני מקווה שהתוכנית של רשות הטבע והגנים לא תצא אל הפועל, כי זה ימיט אסון. אם הבלוקים לא יהיו צמודים ייווצרו מדרגות שיכולות דווקא לעודד את המתרחצים להיכנס פנימה. אני לא מבינה למה צריך לייבש את הים כדי למנוע טביעות. הלגונה תתייבש. כל הלגונה חיה על מים דרך המערה הזאת. מי שמחפש צרות ימצא אותן, גם עם בלוקי בטון.

"חסימת מעבר המים מהים ללגונה תייצר בתחילה 'ביצה' של מים עומדים, שתהפוך מהר מאוד למוקד משיכה ליתושים, ולאחר כמה שנים תגרום לייבוש הלגונה. אני לא מזלזלת באנשים, שקיפחו את חייהם באותה מערה או במשפחותיהם, אבל זהו צעד של 'כיסוי ישבן' ולא יותר. אנו עלולים למצוא עצמנו עם עוד כמה טובעים וללא לגונה".

מעיריית נהריה נמסר בתגובה: "ככל שידוע לעיריית נהריה, ההחלטה התקבלה ברשות שמורות הטבע והגנים הלאומיים. נא להפנות אליהם את השאלה".

מרשות הטבע והגנים נמסר בתגובה:״"אין ספק שהמקום מצריך טיפול לאור אירועי הטביעה בעבר. עיריית נהריה התקינה סורג שקרס ולכן מצריך פתרון שישמור על חיי אדם ובמקביל גם על המערכת האקולוגית. רשות הטבע והגנים, בשיתוף כל הגורמים המטפלים, בוחנת מספר אופציות למציאת הפתרון המתאים לסוגיה במהירות ומזכירה שהרחצה באזור אסורה על פי חוק".

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות