fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

את המנגינה הזו אי אפשר להפסיק

המנצח יצחק תוויאור
צילום אלכס הובר

מועדון ההופעות המיתולוגי חמדת ימים שבמרום הגליל נסגר לצמיתות. המשפחה שהקימה את המועדון נקלעה לסיבוכים בירוקרטיים ואטימות הרשויות, שבעקבותיהם הוטלו על המקום קנסות אדירים וצו סגירה מבית המשפט.

חמדת ימים היא פנינה בלב הרי הגליל. גדולי המוזיקאים הופיעו שם ורוצים להמשיך להופיע. ישורון תוויאור, מהמשפחה המייסדת: "הפכנו מיקירי המדינה לפושעים". משרד המשפטים טוען: "מצופה מכל בית עסק לפעול על פי חוק ולקבל את האישורים הנדרשים לפני הפעלתו".

בסיס כלכלי אזורי

ביום שישי האחרון התקיים בחמדת הימים מופע מחאה אליו נהרו כ~2,000 איש מכל הארץ, שבאו למחות על הכוונה לגדוע את פעילות המקום. למופע המחאה הגיעו אומנים, זמרים, מוזיקאים ויידועי שם.

תושבי מרום הגליל, כרמיאל, בעלי צימרים ומסעדות באזור, הכינו עצומה נגד הכוונה לסגור את המקום, בה נכתב: " אוהבי התרבות, והגליל, מבקשים לעזור ולמחות על סגירת המוסד התרבותי הוותיק בגליל _ חמדת ימים, אחרי שבית המשפט הורה על סגירת המקום, בלי להבין לעומק את חשיבותה של חמדת ימים בנוף התרבותי, כלכלי של הגליל, כבר משנת 1967".

המנצח יצחק תוויאור
צילום אלכס הובר

חמדת ימים מארחת מדי שבוע, כבר שנים, את הטובים באומני ישראל, ואמנים מהעולם, ומאפשרת ליישובי האזור ליהנות מקהל רב המתארח ברסיטלים וגם בצימרים, במסעדות ובעסקים הרבים באזור. הדרך היחידה להציל את האזור מהמכה הכלכלית~תרבותית הזו היא חיזוק המועצה האזורית מרום גליל, במתן היתר להמשך קיומו של מועדון המקום.

ברבות השנים, משפחת תוויאור התרחבה, נולדו ילדים ונכדים, כולם עוסקים במוזיקה, חלקם גרים במקום, אחדים מהם בכרמיאל. המקום גם מעסיק אנשי מוזיקה וסאונד תושבי כרמיאל והאזור.

מורשת של 40 שנה

הכל החל לפני יותר מארבעים שנה, כשאב המשפחה, הפסנתרן והמנצח הבינלאומי, יצחק תוויאור, נקרא עם משפחתו להתיישב במקום. בשנת 1970 המשפחה רכשה מהמדינה כמה מבנים שננטשו, אותם הקימה עימה הסוכנות היהודית ומשרד השיכון הכשירה אותם לבתי הארחה.

בשל עיסוקו של האב, שורה של מוזיקאים הגיעו לבקר, ביניהם גם אמנים בינלאומיים כמו השחקנית ברברה סטרייסנד, אמן הג'אז מקס רואץ' ועוד. תוויאור החל לקיים הופעות לאורחיו הרבים. לפני עשרים שנה המקום הפך באופן רשמי למועדון הופעות, ובמה ליוצרים צעירים, כאשר קיבל היתר הפעלה של תיירות מוזיקלית.

מיישוב קטן ומבודד הפך המקום אבן שואבת לקהל באזור, שהחל לפקוד באופן קבוע את ההופעות הרבות. גדולי המוזיקה הישראלית עלו לרגל להופיע שם: יוני רכטר, אלון אולארצ'יק, שם טוב לוי, יזהר אשדות, אסף אבידן, אביתר בנאי, ערן צור, צביקה פיק, דני ליטני ועוד רבים אחרים.

למרות ההתמודדויות הלא פשוטות של הפעלת מקום תיירות מוזיקלית על גבולה הצפוני של המדינה, הציבו הרשויות לאורך השנים שורה של דרישות והגבלות: בניית קווי מים, גיוס תרומות להקמת כביש גישה, קו ביוב במקום בשווי מאות אלפי שקלים, אישורים שונים והכל על חשבון המשפחה.

המנצח יצחק תוויאור

לאחר שאושרה תכנית מתאר חדשה למקום, הרשויות טענו שהבנייה אינה חוקית. בהיעדר מסמכים רלוונטיים שניתנו עוד בתקופת המנדט, למקום הוצא צו סגירה אשר חתם מפעל ייחודי בלב הרי הגליל, מפעל חיים של משפחת תוויאור.

בנו של יצחק, ישורון תוויאור, סיפר בכאב על מפעל חייו שנסגר: "לפני כמה שנים התהפכה הקערה, הפכנו מיקירי המדינה לפושעים שמתעשרים על חשבונה. הואשמנו ללא ביסוס בפעילות מסחרית והקשיים רק גדלו עד שהפכו לבלתי אפשריים. המשפחה לא יכולה לממן יישוב לבדה. הסיטואציה הזו הכניסה אותנו לקנסות ולחובות אדירים. כעת לא רק שמפעל החיים שלנו נשמט תחת ידינו ונותרנו עם חובות _ גם הותירו אדם בן 73, מוזיקאי ומלחין בינלאומי בלי פנסיה ובלי עבודה".

המוזיקאי עוזי פוקס אמר ל~צפון 1 ביום שישי האחרון: "אנחנו מקווים שהמועצה תבין שאי אפשר להשמיד מקום כזה, מקום שזורם עם הטבע".

עו"ד רון רוגין המייצג את המשפחה בערכאת הערעור הסביר: "ב~1 ליוני נכנס לתוקף צו איסור שימוש תיירות מוזיקלית. אין אבסורד גדול מזה. הייעוד התכנוני של הקרקע הוא לתיירות מוזיקלית. עבר את כל האישורים הדרושים לכך, החל מהוועדה המקומית, כל משרדי הממשלה, בגלל הרגישות הנופית, נתנו חתימה פורמלית כולל אישור סופי לוועדה לאיכות הסביבה. כל זאת ב~2008, בשל בירוקרטיה היה צורך להמציא מסמכים נוספים, אלו הוגשו וב~2011 התקבל אישרור סופי".

המשפחה נקלעה למצב קפקאי. הוגש נגדם כתב אישום על כך שעושים שימוש במבנים שלא לפי ההיתר. המשפחה טענה כל העת כי ההיתר קיים, ורק לאחר ההרשעה פתחו בוועדה לתכנון ובנייה של מ.א. מרום הגליל את התיקים ומצאו את ההיתרים. בכל זאת הוגש ערעור שנדחה מסיבות פרוצדורליות.

כעת עומד הנושא בפני הגשת עתירה לבג"צ, במקביל הוגשה בקשה לוועדה המקומית להיתר לשימוש חורג. אלא שהוועדה דורשת עבור מתן ההיתר הזמני השקעות גדולות בנוסף לאלו שהמשפחה כבר השקיעה כמו למשל קו מים חדש.

תגובת המועצה האזורית מרום גליל: "המועצה האזורית מרום הגליל שמחה על נכסיה התרבותיים והתיירותיים ועושה הכל במסגרת הכלים החוקיים כדי לקדמם. כדי להסדיר את מעמדה החוקי של חמדת ימים הנחתה הוועדה המקומית את הבעלים בצעדים הנדרשים וככל הידוע לנו הם פועלים במתווה זה. נברך על ההסדרה ועל המשך פעילות תרבותית במקום".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות