fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

תורנות שמירה, כבר עשיתם?

חוק עזר משנות ה~60 קובע כי העירייה רשאית למנות ועדה שתקבל רשימת שמות של תושבים ולזמן אותם לבצע משימות שמירה ברחובות. חבר המועצה אדיר בנימיני מתרעם
שיטור עירוני (צילום: רותי ברמן)

"בימים אלה, כשטרור הסכינים משתולל ברחובות וחרדת התושבים בעלייה, עיריית נתניה אינה פוסלת אפשרות לדרוש מהתושבים 'תורנות שמירה'", כך עולה מפנייתו של חבר המועצה, עו"ד אדיר בנימיני, ללשכה המשפטית של העירייה בנוגע לביטול חוקי עזר שפג תוקפו. מתשובת הלשכה המשפטית עולה כי היא אינה פוסלת אפשרות של שימוש בחוק עזר ישן משנות ה~60 באמצעותו ניתן לחייב תושבים לבצע משימות אבטחה ברחובות.

חוק העזר לנתניה (הסדרת השמירה) התשכ"ו – 1966 נחקק באמצע שנות ה-60, בימים שלפני מלחמת ששת הימים. על פי החוק, העירייה רשאית למנות ועדה של שלושה חברים מתושבי העיר, שתקבל רשימה של תושבים שיחויבו בביצוע תורנויות שמירה, והיא זו שתשבץ את התושבים לביצוע המשמרות.

לא הולם. אדיר בנימיני (צילום: רותי ברמן)
לא הולם. אדיר בנימיני (צילום: רותי ברמן)

החוק, שלא ברור אם יושם אי פעם בעבר, קובע כי "שומר שהוטל עליו לצאת לשמירה חייב למלא את תפקידו כראוי, להישאר על משמרתו עד שיוחלף או ישוחרר כדין ולמלא אחר הוראות הממונה על השמירה בכל הנוגע לשמירה".

בנימיני: "במחלקה המשפטית אמרו כי שאין מקום לביטולו של חוק העזר בנושא זה בשל זיקה שקיימת בינו לבין חוק עזר עדכני יותר שחוקק בנושא שמירה. לטעמי מדובר בחוק שהוא שריד לימים אחרים שאינו הולם או ראוי למדינה בעלת משטר דמוקרטי מתוקן. עצם העובדה שהרשות רשאית לחייב את תושבי העיר ב'תורנות שמירה' נוגדת את עיקרון היסוד שהמדינה אחראית להבטיח את ביטחון התושבים. במקום בו קיים שירות חובה בסדיר ובמילואים אין זה ראוי להשאיר על כנו חוק אנכרוניסטי, שבאמצעותו ניתן לחייב את התושבים לבצע 'משמרות' גם בעירם. בדומה לחוק העזר הנוגע לאנטנות טלוויזיה אנלוגיות, ראוי ונכון היה להביא גם לביטולו של חוק זה, ולהסדיר את הסוגיה הנקודתית במסגרת חוק העזר החדש".

חברת מועצת העיר לשעבר, שוש ערער: "לבטל או לעדכן חוקים או תקנות שלא רלוונטיים זה בסדר. חוק העזר הזה באמת נשמע מנדטורי, הוא אולי היה מתאים כשלא היה צבא או משטרה, לפני קום המדינה. גם אגרת שמירה זה חיוב לא צודק. האזרחים והתושבים משלמים מספיק מיסים כדי שהרשויות יספקו להם שירותים נאותים. במדינה שמפריטה את עצמה לדעת, בסוף הציבור גם ישלם מיסים וגם ישלם היטלים וגם ייתן לעצמו את השירותים שהמדינה מחויבת לתת לו".

גם חבר המועצה לשעבר, נתי ריגלר, מתפלא על הרעיון: "ביטחון האזרחים נתון בידי הרשויות והן אמונות על כך, איני חושב שיש מקום להטיל על האזרחים מס שמירה או לחייב אותם לשמור".

מעיריית נתניה נמסר: "העובדה שחוק נוצר לפני שנים אינו מעיד על כך שאינו רלוונטי, ישנם חוקי מדינה וכן חוקי עזר רבים מלפני שנים שהם רלוונטיים ולעתים מתעדכנים בהתאם לצורך. חוק העזר לנתניה (הסדרת השמירה) התשכ"ו – 1966 נועד למקרים בהן נדרשת השתתפות פעילה בשמירה ומכל מקום עצם קיומו אינו פוגע בתושבים".

 

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות