fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מלחמת העצמאים

במקום לצקצק בלשון לנוכח תחקיר על מצבם של העסקים הקטנים בישראל, הסתערה רחל מולא נצר מפרדס חנה על הפייסבוק וכתבה פוסט נוקב. משם נולדה קבוצת "עצמאים עושים שינוי" שסוחפת בימים אלה אלפי בעלי עסקים מכל הארץ וכבר יצאה מגבולות הרשת לפעילויות חברתיות, כלכליות ופוליטיות
רחל מולא (צילום: שלומי גבאי)
רחל מולא (צילום: שלומי גבאי)

"הם קטנים, הם חלשים ואין להם כוח". המשפט הקשה הזה, שנאמר על בעלי עסק עצמאים בתוכנית "המערכת" בערוץ 2 לפני כחודשיים, עורר את רחל מולא נצר, תושבת פרדס חנה, ליוזמה שמטרתה שיפור תנאי העצמאים בארץ וסוחפת בימים אלה אנשים רבים.

מולא נצר, בת 44 אם לשלושה ילדים, היא מעצבת גרפית כבר 17 שנים. "אני חיה את חיי העצמאיים", היא מתארת. "כמו כולם, התרגלתי לזה שבתקופות קשות אין לי רשת ביטחון כלכלית. כשאני צריכה סיוע מהבנק, אני לא מקבלת אותו, למרות שבחדשות אני שומעת על תספורות לטייקונים עם חובות בקנה מידה שלא אצטרך בחיי".

לפני כחודשיים התעוררה בה הרוח לשנות כשצפתה בכתבתה של גל גבאי ב"המערכת". "הכתבה הזאת ריכזה את העוולות, הנתונים וההשלכות. הראו שם עסקים משגשגים שנפלו בגדול. בעל העסק פיצה את כל הנוגעים בדבר ונשאר בעצמו חסר כל, למרות שהכניס למדינה המון כסף".

הרוב במדינה הדברים ידועים כבר שנים וחומקים מעין הציבור: עסקים קטנים עצמאיים הם הרוב במדינה, מעסיקים את רוב העובדים והם נטולי זכויות סוציאליות. "אנחנו כ-450 אלף אנשים שמחזיקים את המשק על כתפינו, ועם זאת, אין לנו כוח. העסקים הקטנים בישראל מספקים 55 אחוז ממקומות התעסוקה במשק ו-45 אחוז מהתוצר. זה משפיע על הרבה יותר אנשים, כי כשעסק נופל גם עובדיו השכירים נופלים, וגם המשפחה של בעל העסק.  אנחנו עובדים בשביל הרבה יותר מחצי מיליון איש".

מולא נצר הסתערה על הפייסבוק וכתבה פוסט נוקב. "כתבתי: 'איך ייתכן שלא השכלנו להפוך את זה לכוח? איך לא התאגדנו?' פתחתי קבוצת פייסבוק בשם 'עצמאים עושים שינוי' והצעתי לכל בעלי העסקים שאני מכירה להצטרף אליה. למחרת בבוקר כבר היו 2000 איש בקבוצה, ואחרי סופ"ש כבר היו יותר מ-20 אלף. כרגע יש קרוב ל-32 אלף וכל יום מצטרפים עוד. הייתה תסיסה גדולה. הקבוצה מבטאת את הכאב של המון אנשים".

לקבוצה הצטרפו עוד חמישה אנשים, יש גם אתר, הם רוצים לעשות הרבה יותר מביטויי מצוקה בפייסבוק. במקביל לחשיפה שזכו לה בתקשורת הארצית, הם מתכננים צעדים חברתיים, כלכליים ופוליטיים. "הופענו בכתבה בערוץ 10 ומיקי חיימוביץ' ראיינה אותנו בכתבה מסכמת של עונת 'המערכת'. התראיינו אצל גיא זהר ברדיו, בגלי צה"ל ועוד. עכשיו אנחנו פונים לפוליטיקאים שמדברים מתוך אג'נדה שנוגעת בענייני כלכלה וחברה, כמו משה כחלון, יאיר לפיד, איתן כבל ואחרים".

הסיפור המלא יתפרסם מחר ב:"כל הפרדס"

רחל מולא (צילום: שלומי גבאי)
רחל מולא (צילום: שלומי גבאי)

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות