fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

לא על האוכל לבדו

אם אתם מתאמצים לרדת במשקל ולא כל כך מצליחים, או בעלי מודעות גבוהה לאוכל ולבריאות, ייתכן שאתם לא אוכלים את המזונות שמתאימים בדיוק לגוף שלכם. נועה לור כרמלי מכרכור פתחה לפני כשנה את חברת MyBio שמציעה אבחון גנטי, שבסיומו מקבל הנבדק מדריך "אכול ואל תאכל" ו"עשה ואל תעשה" כדי להגיע לשיא הבריאות
עידן הבריאות, הידע והסלפי. נועה לור כרמלי. צילום: מיה חסון
עידן הבריאות, הידע והסלפי. נועה לור כרמלי. צילום: מיה חסון

"אם היינו יושבות על קפה ועוגה, על כל אחת מאיתנו זה היה משפיע אחרת", אומרת נועה לור כרמלי מכרכור, כדי להמחיש תחום חם ומדובר בעולם התזונה אותו היא מביאה לארץ: nutrigenetics (נוטרו-גנטיקה, הגנטיקה של התזונה). לפי גישה זו, כל אחד מאיתנו, על המטען הגנטי הייחודי שלו, מושפע אחרת ממה שהוא אוכל, ולכן אין תפריט אחד שמתאים לכולם, ומוטב להתאים את ההמלצות התזונתיות לגנטיקה הייחודית של כל אחד. "גם ילדייך יקבלו דוח שונה משלך", היא מסבירה. "כיום אפשרי לקבל דוח כזה וזה אפילו לא מסובך".

לור כרמלי, בת 52, גרושה ואם לשלושה בנים, עבדה כל חייה כסמנכ"לית שיווק, בין השאר בקליל, טיב טעם וסולתם מוצרי צריכה, וכן שימשה מנהלת מותג ומנהלת תחום המעדנים בקבוצת שטראוס. בתפקידה האחרון הייתה סמנכ"לית שיווק של נוקיה בישראל. לפני שנה הכל השתנה. "שמעתי על כך שקיימת בדיקת גנטית שמאפשרת התאמת מזון באופן אישי. אין לי רקע ברפואה, תזונה או גנטיקה, אבל נדלקתי את הרעיון. הוא דיבר אליי. הנושא של תזונה ומשקל נוכח כל הזמן בחיי. כל חיי עסקתי בשיווק ולראשונה הייתי עצמאית. זה מאוד מאתגר, בגילי ובכלל, אבל אני מאוד מאמינה בזה".

עצמאית לראשונה. נועה לור כרמלי. צילום: מיה חסון
"ברגע שתזרום עם הגוף, הוא יזרום איתך בחזרה". נועה לור כרמלי (צילום: מיה חסון)

דוח ידידותי

היא יצאה לדרך והקימה בשנה האחרונה את חברת MyBio העוסקת בנושא, נציגה של החברה האירופית Gene Planet, ספקית השירות. כחלק מהתהליך, הבדיקות שנעשות ללקוחות בארץ נשלחות למעבדה באירופה. "יש כיום כמה וכמה חברות בתחום הגנטיקה של התזונה באירופה ובארה"ב", היא מספרת, "ובמקביל אליי, קמו בשנה האחרונה כמה חברות בתחום בישראל.

מה שהוליד את התחום היה פרויקט מיפוי הגנום האנושי בתמיכת ממשלת ארה"ב שהסתיים בשנת 2003. המטרה הייתה למפות את כל הגנים האנושיים, עשרות אלפי גנים. "בזכות המיפוי הזה, נצבר המון ידע שיש לו שימושים שונים", מסבירה לור כרמלי. "התפתחו דיסציפלינות שונות, וביניהן התזונה על פי הגנטיקה. בחרתי בחברה איתה אני עובדת כי היא מציעה את המנעד הרחב ביותר של מאפיינים, והדוח שהיא מנפיקה הוא מאוד ידידותי וקל לקריאה".

את הופעת התזונה הגנטית היא מסבירה בשילוב של כמה מגמות שמתרחשות בימינו: מודעות לאורח חיים בריא; מגמה של פרסונליזציה, מה שהיא קוראת "עידן הסלפי", שבו ה"אני" במרכז; והתפתחות המחקר והמדע.

כדוגמה לכך שהגוף מחפש את התזונה המתאימה לו, היא מספרת: "אני צמחונית מגיל 13, ומעולם לא ידעתי להסביר למה. זה לא קרה מתוך אידיאולוגיה, ולראיה, הייתי בעבר סמנכ"לית של טיב טעם. אי אפשר לומר גם שהפסקתי לאכול בשר בגלל הטעם, כי יש טעמים שונים של בשר, ואני לא נוגעת בו באופן גורף. זה לא היה גם מטעמי בריאות, כי בימים ההם לא הייתה מודעות לזה. לא השלמתי חוסרים לאורך השנים ובדיקות הדם שלי יצאו בסדר. כשהקמתי את החברה, עשיתי בדיקה גנטית, ועלה ממנה שהגוף שלי לא מסתדר בכלל עם שומן רווי, שנמצא בבשר ובגבינות שמנות. הגוף שלי ידע את זה ודחה את הבשר. גנטית, הוא יודע להפיק ויטמין B12 מהמזונות שאני אוכלת".

כמעט עבור כל אדם שעושה את הבדיקה עולה משהו מעניין. "תזונאית שכל חייה עושה ספורט ונמנעת מפחמימות, עשתה את הבדיקה ועלה ממנה שהיא כן יכולה לאכול יותר פחמימות. לכל אחד יש גנים שונים, ולכן אפילו ילדייך לא יקבלו את אותו דוח בדיוק כמו שלך. יש גם הבדלים גנטיים במנגנוני תחושת הרעב והשובע, למשל, ובתפיסת המתוק. יש אנשים שאין להם תחושת שובע, וממשיכים לאכול גם כשפיזית הם צריכים לעצור. יש דרכים להגיב לזה ולמנוע את זה. הדוח כולל את סיכום הממצאים, פירוט בהשוואה לממוצע, המלצות אישיות ועוד. אדם יכול פשוט לבצע בדיקה ולקרוא את הדוח, אבל זה לא יניע לפעולה רבים מאיתנו. מרגע שאני מקבלת את הדגימה ושולחת אותה למעבדה באירופה, עובר כחודש עד שמגיעות התוצאות. בזמן הזה אני שולחת לנבדק רשימת בדיקות ביוכימיות שאני רוצה שיעשה: בדיקות דם, שתן, לחץ דם. במקביל, הקמתי צוות תזונאים בפריסה ארצית, כולם תזונאים קליניים עם הכשרה של יותר מ~10 שנות ניסיון. בצוות יש גם דוקטורנטית לגנטיקה, שהיא גם תזונאית ומהנדסת מזון, ובחברה האם יש מחלקת פיתוח שנותנת לנו גיבוי וידע אם חסר לנו. כשהממצאים מגיעים, לתזונאי יש כמה נתונים לעבוד לפיהם: הדוח הגנטי, ממצאים על מצבו העכשווי של הנבדק לפי הבדיקות הביוכימיות ושאלון על הרגלי תזונה שהוא ממלא: האם הוא צמחוני, האם הוא לוקח תרופות מסוימות וכו'. בפגישת ייעוץ עוברים מאפיין אחר מאפיין, והלקוח יוצא עם מדריך _ אכול ואל תאכל, עשה ואל תעשה. כך למשל, אם עולה מהדוח שגופו לא יודע, בשל נטייה גנטית, לנצל את הוויטמינים בתזונה, אין מה לעשות _ עליו לקחת תוספים. במידת הצורך, הנבדק ממשיך לטיפול ארוך טווח עם התזונאי בעיקר אם יש לו רצון לעבוד על נושא המשקל. אנחנו לא רופאים, ואם עולות בעיות רפואיות, אנחנו מפנים לרופא".

עידן הבריאות, הידע והסלפי. נועה לור כרמלי. צילום: מיה חסון
"כל חיי עסקתי בשיווק ולראשונה הייתי עצמאית. זה מאוד מאתגר". נועה לור כרמלי (צילום: מיה חסון)

מי פונים אלייך?

"יש שלוש קבוצות שונות של פונים. האחת, אנשים שרוצים לרדת במשקל ומבינים שעליהם למצוא את התזונה המותאמת להם. 95 אחוז מהאנשים שעושים דיאטות כסאח משמינים בחזרה, והנתיב הנכון הוא להסתגל לתזונה נכונה, מותאמת אישית, ברגע שתזרום עם הגוף, הוא יזרום איתך בחזרה. השנייה, אנשים עם מודעות מאוד גבוהה לאוכל ולבריאות, ביניהם ספורטאים שחשוב להם מאוד להבין מה מתאים להם. השלישית, אנשים עם מחלה שכחלק מהתמודדות איתה ועם התופעות שלה רוצים לעשות התאמה אופטימלית של התזונה לגוף. עבור קבוצה זו אנחנו משמשים מקור שמדייק את המידע, והממצאים מועברים לדיאטן או לרופא".

הדוח כולל גם המלצות לגבי סוגי הספורט הרצויים לפני הנתונים האישיים. "יש סוגי שרירים שונים שנקבעים לפי נטייה גנטית. יש נטיות שונות לפציעות".

איך עשוי התחום להתפתח בארץ בעתיד?

"לפי החזון שלי, בעוד כמה שנים יעשו את הבדיקה לילדים קטנים, וההורים יידעו לחנך את ילדיהם לתזונה המתאימה להם. אם לילד לא מתאים שומן רווי, למשל, אין טעם לתת לו שניצלים כל יום. 80 אחוז מהאוכלוסייה בישראל רגישה ללקטוז ברמות שונות. אם ההורים יידעו שהילד רגיש ללקטוז, הם לא יעודדו אותו לשתות חלב בכל יום".

 

 

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות