בית / שרון / חדשות שרון / ממטבחו של האדם הקדמון

ממטבחו של האדם הקדמון

"בואו נשחה נגד הזרם, נשבור כמה פרדיגמות ונבריא את עצמנו עם אוכל בריא, פשוט וטעים", אומרת תמי סירקיס מנתניה, שאוכלת וחיה כבר ארבע שנים בסגנון הפליאו המוכר כתזונתו של האדם הקדמון.

סירקיס, בתה של רות סירקיס מחלוצות הספרות הקולינרית בישראל, היא מחברת ספרי בישול ומרצה על מקומו של המזון בתרבות הישראלית. בימים אלה היא מופיעה ברחבי הארץ עם ההרצאה "תזונת פליאו – טרנד חולף או תזונת העתיד?" ומאמנת אישית לבריאות בתזונה בסגנון זה. בהרצאה היא מסבירה איך פירמידת המזון האמריקאית עשתה את כל האנושות שמנה וחולה, מהי תזונת פליאו, למה כדאי להתנסות בה ומאילו חמישה מזונות חייבים להיפרד כדי להימנע מסרטן, אלצהיימר, סוכרת ואירוע לב.

סירקיס טוענת כי הפליאו היא תזונה בריאה וטעימה, שעוזרת בירידה במשקל ומשפרת את רמות הסוכר והשומנים בדם. זוהי תזונה נטולת דגנים ומוצריהם שכן בימי האדם הקדמון טרם התגלתה החיטה שהפכה למזון האנושות כולה ושינתה את פני העולם. "אני לא הולכת לצוד ולא ללקט את מזוני כמו האדם הקדמון, אבל כמוהו אני לא אוכלת מזון מעובד ותעשייתי", אומרת סירקיס, "אני לא אוכלת סוכר, מוצרי קמח וגלוטן ושמנים מזרעים.

"מיד לאחר שנוציא מהתפריט שלנו את הסוכרים והמשקאות המתוקים, כולל מיץ טבעי ומיץ דיאטטי, ונעבור לשתות מים, תה, קפה וסודה, הבריאות שלנו תשתפר. זה לא שינוי דרסטי ולא מפחיד ושווה לעשות מאמץ. בארה"ב כבר יש ירידה גדולה במכירות של משקאות מתוקים. הוויתור על כל סוגי הלחם, העוגות הפסטות והחטיפים קשה כי זה חלק בסיסי מהתזונה של רבים מאיתנו, אבל אפשרי ומומלץ".

תזונת האדם הקדמון הפכה לטרנד חם בעולם האוכל, ולחיות בסגנון הפליאו הפך להיות אופנתי מאוד. לאחרונה נפתחו שווקים ומעדניות למזון פליאו ומתפתחת תעשייה, שמבטיחה מוצרים ללא חומרים משמרים, סוכר, קמח ושמנים מזרעים.

אז מה כן נמצא במעדניות פליאו?

"בתזונת פליאו אוכלים בכל ארוחה חצי צלחת ירקות וחצי צלחת חלבון איכותי עם שומן טוב. זאת דרך קלה לזכור. תזונת פליאו כוללת הרבה ירקות, חלבונים ושומנים כמו בשר מכל הסוגים, כולל איברים פנימיים כמו כבד, ומוח וטחול, דגים, עופות, ביצים, גבינות ורצוי שיהיו שמנות, שומן מן הצומח כמו אבוקדו, שמן זית, קוקוס ומעט אגוזים, מעט פירות, ירקות שורש פחמתיים כמו תפוחי אדמה, בטטות וסלק, קפה ואפילו שוקולד מריר".

אם אוכלים בשר וגבינות שמנות, הכולסטרול בדם לא מרקיע לשחקים?

"התזונה המערבית הפכה ב-50 השנים האחרונות לעתירת פחמימות כתוצאה מהשפעה אמריקאית על העולם. כתוצאה מכך יש עלייה דרמטית בעודף משקל ותחלואה בסוכרת נעורים וסוכרת 2. בארבע שנים שאני ניזונה מפליאו, ירדתי 18 ק"ג ובדיקות הדם שלי מצוינות. אני במעקב רפואי והרופא שלי שהופתע שהלכתי לפליאו, נדהם עוד יותר מהתוצאות. נהוג לחשוב שמי שאוכל בשר שמן וגבינות שמנות רמת הכולסטרול הרע עולה אצלו בדם. זה לא בדיוק ככה. השומן הזה שאנחנו אוכלים לא נשאר בדם.

"הגוף שלנו הוא מכונה מורכבת וחכמה וכל אחד מאיתנו שונה. היום כבר ברור שאי אפשר לדבר רק במונחי קלוריות כי יש בגוף איזונים עדינים של הורמונים שונים והם מושפעים ממה שאנחנו אוכלים. לדוגמה, ל-200 קלוריות של פחמימה יש השפעה אחרת על הגוף מאשר 200 קלוריות של שומן. שעה אחרי שאוכלים את הפחמימה מרגישים שוב רעב ואילו אחרי אכילת השומן לא מרגישים רעב כי לא נפתח זרם האינסולין לדם".

הסיפור המלא יפורסם מחר ב: "חדשות נתניה".

"בסופרמרקט קונים את האוכל שנמצא לאורך הקירות ומדלגים על כל המדפים הפנימיים". תמי סירקיס צילום: ענבל מרמר
"בסופרמרקט קונים את האוכל שנמצא לאורך הקירות ומדלגים על כל המדפים הפנימיים". תמי סירקיס צילום: ענבל מרמר

 

בדוק גם

צילום אילוסטרציה: פוטוליה

למה הילדים חולים בספטמבר?

"כבר בתחילת בספטמבר ישנה עלייה בתחלואת ילדים, מזג האוויר משתנה וזו תקופה שבה ילדים נוטים …

הפנינג ססגוני. יריד חוגים (צילום: פנאי העיר)

הצלחה מסחררת לירידי החוגים של פנאי העיר

ירידי החוגים של עמותת פנאי העיר זוכים עד כה להצלחה חסרת תקדים. מאות ילדים והורים …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *