מבזקים
בית / שרון / נתניה / אוהב לעבוד עם הגיל המבוגר

אוהב לעבוד עם הגיל המבוגר

ליד הצעירים שרצים מרתון אפשר לראות בטיילת של נתניה אנשים ששיבה בראשם כשהם הולכים בכל המרץ בלי לדבר אחד עם השני עם הראש מורם והגב זקוף כשבידיהם מקלות הליכה. אלה הם ההולכים הליכה נורדית והם כובשים את שבילי הארץ. הם בדרך כלל בני 60 פלוס ובני 80 פלוס והרבה מהם נשים. אלכס שוגר מנתניה מדריך הליכה נורדית: "זו לא הליכה רגילה עם מקלות. יש כאן שיטה. צורת האחיזה והדחיקה נעשית תוך כדי טכניקה שגורמת להפעלה בו זמנית של 90 אחוז מקבוצות השרירים בפלג הגוף העליון, וכתוצאה מכך נשרפות יותר קלוריות. זה טוב ללב ולריאה, לשרירים ולמפרקים".

בטיילת. הליכה נורדית צילום רותי ברמן
בטיילת. הליכה נורדית צילום רותי ברמן

הם מגיעים חמושים במקלות הליכה לטיילת ליד מלון שלמה המלך. סיידי סיימון, ג'רי מוס, אינד אברהמם, דורין אוסדן, הלל פקטור, גלעד יוסף וסילביה קובלר. הם פורקים אותם מכוונים אותם ומתאימים אותם לגובה מפרק היד ויוצאים למסע של הליכה בת שעה לאורך הטיילת. הם קבוצה של חברי מועדון AACI יוצאי ארצות אנגלוסכסיות כולם בני 80 ויותר וההליכה היא אולי נפגשים  פעמיים בשבוע להליכה של שעה לאורך הנחל, חבריה: פגי וקסלר, אניה גרין, צביה זיסהולץ, גליה לבקוב, שלומית לוי, דוד טל, מיקה טל ואסתי וולף אומרים שמה שמניע אותם ללכת בשעה שש וחצי בבוקר זה סיום ההליכה והמפגש החברתי בבית הקפה סגפרדו. את שתי הקבוצות מוביל אלכס שוגר, מדריך הליכה נורדית מוסמך תושב נתניה:

"הליכה נורדית היא שיטת הליכה כובשת ומלהיבה את בני הגיל השלישי בארץ. זו הליכה עם מקלות מיוחדים בעלי נעל גומי מתאימה ומיוחדת. המיוחד בה הוא שעל פי מחקרים ההליכה בשיטה הנורדית מאפשרת לצועד להשתמש ב-90 אחוז משרירי הגוף. זו הליכה המתאימה לכל סוגי השטח. הולכים בטיילת, לאורך הנחל, על שפת הים ובהרים. היא הליכה רגילה אבל השימוש במקלות באופן שיטתי מעלה את יעילות המאמץ ב-40 אחוז יותר מאשר בהליכה ללא מקלות. היעילות שלה זה בכמות הקלוריות הנשרפות במאמץ. מעבר למאמץ ושריפת הקלוריות ואף חשוב מזה, ההליכה הנורדית משחררת מתחים בשרירי הצוואר והגב התחתון ומשפרת מצב המפרקים והברכיים ומונעת אוסטופורוזיס, בעיות מהן סובלים ישראלים רבים. הספורט הזה פופלרי על נשים שמהוות 80 אחוז מהקבוצות".

אלכס שוגר בטיילת. צילום רותי ברמן
אלכס שוגר בטיילת. צילום רותי ברמן

איך זה משחרר את השרירים?
"בגלל צורת ההליכה והמאמץ בידיים זה מפתח את חלק הגוף העליון, מקטין את העומס על החלק התחתון של הגוף, מפחית לחץ על המפרקים, הברכיים והגב התחתון. כמו כן משפר את מצב שיווי המשקל דבר שמונע נפילות ופציעות, דבר שאופייני לגיל המבוגר. המקלות נותנות המון בטחון. היא מתאימה לכל גיל ויש לה יתרונות לבעלי מגבלה גופנית. בזמן הליכה רגילה אנחנו משתמשים באופן כמעט בלעדי רק ברגליים, מה שגורם לעיתים לעומס יתר, בהליכה הנורדית אנחנו בעצם נעזרים במקלות בזמן ההליכה מה שגורם לחלוקת העומס והפעלת יותר שרירים בגוף. הרבה מאד אנשים מבוגרים אומרים לי שלולא הקבוצה והמסגרת הם לא היו הולכים בכלל".

מאיפה היא הגיעה אלינו?
"הליכה נורדית הגיעה אלינו מסקנדינביה. במקום סקי – הולכים. בחורף גולשים שם בשלג כספורט שגרתי ובקיץ כשהשלג נמס הם אימצו את ההליכה הזאת לתנאים עירוניים, כמו צעידה על אספלט, הליכה בהרים ובכלל. יש שם מדריכים המלמדים את השיטה והתנועות הנכונות על מנת לעשות שימוש נכון בשרירים כדי להעלות את שריפת הקלוריות. הליכה נכונה מקטינה גם את העומס על הלב".

מה השיטה?
"מקלות ההליכה הם בעלי תכנון מיוחד כשיש להם מעין נעלי גומי בקצה. אנחנו אוחזים אותם בשתי הידיים בחופשיות והולכים כשהן נגררים מאחור באויר. לאט לאט כשהן מסונכרנות עם הצעדים שלנו אנחנו מורידים אותם לקרקע ונועצים אותם באלכסון אל העקב של הרגל הנגדית כאשר היד אוחזת נכון את המקל. בעת הנעיצה של המקל מופעל כח המפעיל את שרירי הידיים הזרועות רצועת הכתפיים והצוואר. ההליכה הנורדית מומלצת על ידי פיזיוטרפיסטים. זה לא ספורט זו דרך חיים".

אלכס שוגר . הולכים בטבע. צילום רותי ברמן
אלכס שוגר . הולכים בטבע. צילום רותי ברמן

 

אלכס שוגר, 70 תושב רמת פולג, נשוי ואב לשלושה ילדים וסב לחמישה נכדים. אחרי שהוא נפצע בהנדסה קרבית הוא נשלח לקורס מדריכי ספורט בוינגייט. עשר שנים הוא שיחק כדורגל מהן שנתיים כשוער במכבי תל אביב.

"בגיל 26 הייתי צריך להחליט מה אני עושה בחיים וממה אני הולך להתפרנס בעתיד. הפסקתי לשחק כדורגל ולמדתי חינוך גופני בוינגייט. אחרי ארבע שנים בהן הייתי מורה לחינוך גופני בכפר הירוק ובהדסים הבנתי שמהוראה אי אפשר להתפרנס".

38 שנים הוא עבד ביחד עם הוריו במסעדה שהיתה להם בתחנת הדלק השחר בנתניה. לאחר שאביו שהיה טבח מקצועי נפטר הפכה המסעדה למזנון ונסגרה לפני ארבע שנים רק אז חזר לחינוך הגופני ולמד בוינגייט מדריך לחדר כושר גופני וחינוך גופני לגיל המבוגר.

"כאשר אדם עושה קריירה שניה הוא בוחר לעבוד במה שהוא אוהב. עכשו אני אוהב לעבוד עם הגיל המבוגר. עבדתי חצי שנה בהתנדבות בעיריית הרצליה כי אף אחד לא מקבל בן 65 לעבודה. שם התמזל מזלי להכיר אישה שהיתה אחראית על הגיל המבוגר ששאלה אותי אם אני רוצה להדריך הליכה נורדית. זה מצא חן בעיני, נרשמתי לקורס בתל השומר שעלה 5000 שקלים אצל הגורו של ההליכה נורדית בארץ איציק לוי. מאז אני מלווה קבוצות הליכה, מדריך קבוצות חדשות ועושה פעילות גופנית בנתניה בבית הדר ובנורדיה במגדלי הים התיכון".

הולכים בנחל. צילום עצמי
הולכים בנחל. צילום עצמי

גליה לבקוב מכפר מונש שחקנית כדורסל בעבר בהפועל תל אביב: "אני הולכת בקבוצה כדי לשבת בבית הקפה. זה הדבר היחידי שמוציא אותי מהבית בשש וחצי בבוקר" היא צוחקת. "זו הליכה חברתית. נחמד לנו ביחד ואנחנו נפגשות עוד פעמיים לעשות את אותו מסלול באורך ארבעה קילומטר. נחמד לנו לעשות את החימום לפני ההליכה עם מוסיקה. אנחנו מסתדרות במעגל ומתעמלות בריקוד. אחרי שיש לנו כבר אנרגיה והעלנו את הדופק אנחנו מתחילות בהליכה. מישהו שראה אותנו רוקדות לפני ההליכה שאל אותנו מאיזה בית אבות הגענו. ההליכה על גדות הנחל בשעות מוקדמות בבוקר מכניסה שלווה בחיים ואין כמוה ליציבה, חיזוק השרירים וסיבולת לב ריאה. אחרי שעשיתי את ההליכה אני יכולה להתחיל את היום עם אנרגיות טובות".

כמה זה עולה לנו?

מקלות פשוטים חיקוי שמתכווננים עולים 100 שקלים לזוג, ואילו עבור מקלות איכותיים משלמים 600 עד 1,200 שקלים לזוג ויש מקלות עם בולמי זעזועים וקלים במיוחד מקרבון. צריך להוסיף נעל גומי שמולבשת על המקל.

בדוק גם

דר שי פרוכטמן צילום רן אליהו

חינוך לפסגות

אחרי שש שנים כמנהל אגף החינוך היסודי בעיריית נתניה, מסיים ד"ר שי פרוכטמן את תפקידו …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *