fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

על עץ רב פירות שמעתם?

כל אחד מאיתנו רוצה להיות חקלאי קטן ולגדל בגינה שלו לימון לסלט, אז מה רע אם על הדרך תגדל לה גם הקלמנטינה. רעיון נפלא
גלעד רייכנברג (צילום: גלעד עצמי)

חג ט"ו בשבט שיחל בסוף השבוע הקרוב, מציין לבלוב, פריחה וההתחדשות. מי שמאד עסוק בתקופה הזו הוא גלעד רייכנברג מומחה להרכבת עצי פרי ממושב בית חירות.

אשכולית אדומה ,תפוז ותפוז ננסי על עץ אחד (צילום: גלעד רייכנברג)

רייכנברג יכול ליצור לנו עץ אחד הנותן מספר פירות שונים. בהדרים למשל ניתן ליצור שילובים צבעוניים ויפים על עץ אחד של לימון וקלמנטינה, תפוז ואשכולית אדומה, תפוז סיני. במשפחת הנשירים ניתן ליצור שילובים מוצלחים של תפוח ואגס, אפרסק ונקטרינה ועוד.

רייכנברג, 38 נשוי ואב לילד החל את דרכו ככלכלן. "די מהר הבנתי שהעבודה המשרדית לא מתאימה לי. עבדתי באופן זמני במשתלה בעמק חפר. העבודה הזמנית הניבה מקצוע לחיים וכיום לאחר שנים של ניסיון וצבירת ידע הפכתי למומחה בכל סוגי ההרכבות ואני מבצע הרכבות של עצי פרי ללקוחות בגינה הפרטית, בפרדסים ומטעים".

האם אפשר להרכיב אבוקדו עם מנגו על אותו עץ?

"כל סוג פרי הוא משפחה בפני עצמה, בעלת זנים רבים, מהם נוכל ליצור שילובים אשר יניבו לנו פירות לאורך זמן רב יותר. כלומר: נוכל להרכיב על עץ אבוקדו את שני הזנים המוכרים אטינגר והאס. כאשר הראשון גדל מתחילת נובמבר בעוד הזן השני מתחיל רק כחודשיים מאוחר יותר כך שניתן ליהנות מהפרי לאורך זמן רב. כך גם זני מנגו שונים יחדיו, גויאבה רגילה וגויאבה תותית ביחד ועוד.

בהרכבה של התאנה נוכל לקבל על עץ אחד תאנה שחורה ותאנה לבנה?
"ניתן ליצור שילובים נפלאים ומיוחדים של סוגי פירות שונים על עץ אחד כאשר עצים אלו נקראים רבי בוסתן. כיום ניתן מקום מיוחד לעצי הפרי בגינה הפרטית. נעים לקטוף פרי טרי מהעץ ללא חשש מחומרי הדברה".

בשביל מה צריך את ההתערבות הזאת?

ללא חשש מחומרי הדברה. רייכנברג (צילום: עצמי)

"מעבר ליצירה של מספר זנים או פירות על עץ אחד ההרכבה נועדה בעיקר לתת פתרון לעצים שהפרי שלהם אינו טוב, שאינם מניבים מספיק. ההרכבה מאפשרת לנו להשביח את הפרי על העצים ולהגדיל את התנובה.

"ההרכבה זו שיטה עתיקת יומין המשרתת את האדם כבר אלפי שנים. הסינים היו כנראה הראשונים שגילו את שיטת ההרכבה. עקרון השיטה לא השתנה אך הטכניקה, כלי העבודה ומשך זמן ההרכבה השתנו.

אז מה זאת הרכבה?

"זו פעולה שנעשית בעץ בוגר או שתיל צעיר במטרה להפכם למניבים פרי איכותי יותר או כמות רבה יותר. העץ הקיים או השתיל נקראים כנה והחלק שאנו מרכיבים עליו נקרא רוכב. באמצעות ההרכבה ניתן לקבל על עץ הפרי כל זן בזמן קצר ובעלויות נמוכות, זהו למעשה תהליך של שדרוג והשבחת עץ הפרי. בפועל, לוקחים ענף מעץ קיים ופורה שנותן פירות איכותיים וטעימים ומשכפלים את אותו העץ בדיוק בעזרת ההרכבה על עץ פרי אחר ולא מוצלח".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות