fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מעל 600 אנשים בכנס מטה המאבק בגז

מהעצרת. צילום: מועצת זכרון יעקב
מהעצרת. צילום: מועצת זכרון יעקב

למעלה מ-600 אנשים נכחו בעצרת המונים שהתקיימה ביום שישי שעבר בגן טיול, מול מועצת זכרון יעקב, במחאה על תכנית הגז סביב מאגר "לוויתן" באזור החוף, הכוללת הקמת אסדות קידוח במרחק של קילומטרים בודדים בלבד מהחוף ומיכל לאחסון תוצר הלוואי של הגז, קונדנסט, באתר חגית, עם שטח תעשייתי סביבו. הקמפיין, שהחל לפני כארבעה חודשים, נעשה בניסיון לעצור את ביצוע התכנית, שכבר אושרה במוסדות הממשלתיים.

עמרי דותן, יו"ר מטה המאבק בתכנית הגז, אומר כי זו הייתה העצרת הגדולה ביותר שהצליח מטה המאבק לארגן עד כה. "הגיעו גם תושבי יישובים בסביבה, כמו קיסריה, אביחיל ופרדס חנה כרכור, והם נרשמו מיד כפעילים", מספר דותן. "היו אנשים שתרמו למטרות המאבק אלפי שקלים בו במקום, וכספים נוספים נתרמו למחרת. אנשים שבאו ממועצות אזוריות אחרות ביקשו שנעזור להם לרתום את המועצות שלהם לעניין. ייתכן שנעשה כנסים דומים ביישובים אחרים באזור. היו המון מצב רוח טוב ואופטימיות".

ילדי זכרון יעקב מדגימים את תוצאות תכנית הגז בעצרת. צילום: מועצת זכרון יעקב
ילדי זכרון יעקב מדגימים את תוצאות תכנית הגז בעצרת. צילום: מועצת זכרון יעקב

באירוע בלט חלקם של הילדים ובני הנוער, העומדים לבלוט גם בקמפיין האינטרנטי הנרחב של המאבק, היוצא בימים אלה לדרך, לקראת החגים. חוג התיאטרון של תיכון המושבה בזכרון יעקב הציג מופע בו הומחשה הבעיה בפנטומימה. כן הייתה הפעלה חברתית שהילדים הפעילו בה את הציבור, שנשכב על הארץ, השתעל ושם מסכות חמצן. במהלך האירוע כולם התבקשו לשנות את דף הפייסבוק שלהם ולהעלות בו תמונת סלפי שלהם עם מסכה. נשאו דברים דותן, שדיבר על העבודה המשותפת, וראש מועצת זכרון יעקב, זיו דשא, שעטה בעצמו מסכת חמצן. דשא אמר: "לא נוכל להשלים עם הקמת האסדות בקרבת אוכלוסייה אזרחית. לא נוכל להשלים עם הסיכונים הבריאותיים, הבטיחותיים והביטחוניים כנגד תושבי מישור החוף כולו".

לא מוכן להשלים עם הסיכונים הבריאותיים. זיו דשא נואם במסכת חמצן. צילום: מועצת זכרון יעקב
לא מוכן להשלים עם הסיכונים הבריאותיים. זיו דשא נואם במסכת חמצן. צילום: מועצת זכרון יעקב

ממועצת זכרון יעקב נמסר: "זהו מאבק של כל תושבי האזור ללא הבדל, שאומרים לא לסרטן, לא לזיהום החופים, לא לזיהום האוויר. תוכנית המתאר הארצית תמ"א 37/ח מאשרת לחברות הגז להפריד קונדנסט מהגז הטבעי, במרחק של 7.5 עד 10 ק"מ מהחוף. הקונדנסט המוגדר כחומר מסוכן על פי חוק החומרים המסוכנים – התשנ"ג 1993, הוא חומר דלק נדיף, נפיץ, רעיל, ומכיל חומרים מסרטנים בריכוז גבוה. הפרדת הקונדנסט מהגז וייצובו נעשים בתהליך כימי שעלול לכלול גם שריפה של מרכיבים שונים דרך לפיד בגובה של 120 מטר. בתהליך נפלטים חלקים מיקרונים שעם הרוח מהים עלולים להגיע לדרכי הנשימה ולגרום למחלות קשות. כל זה מתוכנן להתבצע על אסדה שאושרה להקמה מול חופי זיכרון יעקב, אסדת ענק ראשונה, כאשר אושרו להקמה 16 אסדות. את הקונדנסט הזה אסור להכניס לתחומי מדינת ישראל הצפופה. הקונדנסט חייב להישאר בלב ים ולהיות מטופל רחוק מכל אוכלוסייה, כפי שמקובל בעולם מזה עשרים שנה, בשדות גז רחוקים מהחוף ועמוקים (כמו שדה לוויתן), וכפי שיבוצע בשדה הגז הנוסף, שדה כריש".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות