fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בדרך הטבע

אסף אריאל מזכרון יעקב עובד קשה כדי לשמור על הים והחופים למען הדורות הבאים. במסגרת עבודתו בעמותת אקואושן הוא כותב תוכניות פעולה והסברה ומקדם מחקרים בנושא. "קיומו של הטבע הוא צורך בסיסי ופסיכולוגי עמוק של האדם מול החיים המודרניים והטכנולוגיים במאה ה-21"
"שמירת הטבע לא נמצאת בראש מעייניה של הממשלה". אסף אריאל (צילום: הילה אייזינגר)
"שמירת הטבע לא נמצאת בראש מעייניה של הממשלה". אסף אריאל (צילום: הילה אייזינגר)

"בארץ יש בעיה בנושא שמירת טבע, במיוחד שמירת חופים. זה לא משהו שהישראלים מספיק מודעים אליו. הם מגיעים לחוף בתחושה שתמיד יהיה מישהו שיבוא וינקה אחריהם ובפועל הרבה פעמים זה לא קורה", אומר אומר אסף אריאל מזכרון יעקב שכותב תוכניות פעולה להגנה על הים והחופים וגם עוזר לקדם מחקרים בנושא במסגרת עבודתו במחלקת שמירת טבע בעמותת אקואושן שעוסקת במחקר וחינוך סביבתי ימי.

אריאל, בן 46, נשוי ואב לשניים, בכלל רצה להיות וטרינר ובשנת 1992 החל ללמוד תואר במדעי החיים בפקולטה לחקלאות ברחובות. במהלך לימודיו עבר למסלול חקלאות ימית ובהמשך אף המשיך לתואר שני ושלישי בתחום. "במהלך התואר במדעי החיים הבנתי שזה לא בדיוק מה שאני רוצה. העדפתי ללמוד משהו שקשור לטבע, לחוץ. כילד שגדל עד השירות הצבאי בחיפה הייתי הולך המון לים. בזמנו חיפה הייתה מלאה בטבע. חלק גדול מהילדות שלי ביליתי בחורשות, בוואדיות, בנחלים ובים.

"זו הייתה ילדות אחרת, לא כמו היום שהיא הרבה יותר טכנולוגית. הטבע היה בשבילי מקום מפלט אולטימטיבי. היינו תופסים טרמפים לים בשביל לתפוס גלים. לפני הגיוס גם התחלתי לצלול ונכנסתי חזק לתחום. הים קיבל מקום מרכזי בחיי. הבנתי שהים הוא הטבע בהתגלמותו הפראית ביותר. גיליתי עולם ומלואו, עולם נסתר ומדהים שהתאהבתי בו. מתחת למים קיימים שקט ויופי שקשה מאוד למצוא במקומות אחרים. זה מה שמשך אותי ללמוד את התחום".

אריאל המשיך ללימודי תואר שני באקולוגיה ימית באוניברסיטת תל אביב. "התזה שלי עסקה בבלייה ביולוגית של אלמוגים באילת. המחקר בדק את הקצב בו הצדפות החיות בתוך האלמוגים, ממיסות אותם. הצורך ליצור שינוי בתחום הימי חלחל אצלי עמוק יותר ויותר והבנתי שאין באמת מישהו שעוסק בשמירת טבע.  רציתי להתעמק באיכות סביבה ימית. בשנת 2002 עשיתי דוקטורט באוניברסיטת חיפה, מחקר על גורמים פוליטיים, כלכליים וסביבתיים שהשפיעו על ניהול חופים במדינות בים התיכון. קיוויתי שאם אמשיך ואלמד את התחום הזה אוכל לשפר אותו".

מדוע צריך להגן על החופים בארץ?

"הרבה מאוד פעולות בארץ פוגעות בים והצפיפות באזור החוף היא מהגבוהה בעולם. בנוסף, ישנו פיתוח אינטנסיבי והרבה מאוד תשתיות לאורך החופים – תחנות כוח, מפעלי התפלה, קידוחי גז ונפט וצינורות הולכה. יש גם את נושא הדיג הלא מבוקר והפסולת הרבה שמשאירים מבקרים בחופים.

"הפעולות הללו פוגעות בבעלי החיים, בצמחייה ובנוף ומעט מאוד תקציבים ואנרגיה מופנים למניעה. הגופים שאמונים על שמירת הטבע די עלובים, יש להם חוסר כרוני בתקציבים ובכוח אדם. אנחנו בעצם באים לחזק את הנושא של שמירת טבע ימי מכיוון של חברה אזרחית. כפי שזה נראה כעת, שמירת הטבע לא נמצאת בראש מעייניה של הממשלה".

הסיפור המלא יפורסם מחר ב:"כל זכרון".

 "שמירת הטבע לא נמצאת בראש מעייניה של הממשלה". אסף אריאל (צילום: הילה אייזינגר)
"שמירת הטבע לא נמצאת בראש מעייניה של הממשלה". אסף אריאל (צילום: הילה אייזינגר)

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות