fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

טומי כוכב עליון

ג'ודו / אופיר לוי

אחרי קריירה אדירה שהלכה ונסקה הוא כשל במאמצים לזכות בכרטיס לאולימפיאדת ריו ונקלע לפרשת דרכים. להמשיך או לפרוש – זו הייתה הדילמה. אחרי שנה של התאווררות וניקוי ראש החליט ארשנסקי לחזור. שבועיים אחרי שנשא לאישה את בחירת ליבו אנה, השתתף ארשנסקי בתחרות גביע העולם, לאחר הפסקה של שנה וחצי מתחרויות וזכה במדליית הזהב. עכשיו הוא שוב בעניינים, שוב מתאמן כל יום בנבחרת ישראל, לפעמים פעמיים ביום, אבל היום הוא נשוי וגם צריך להתפרנס, אז הוא נוסע כל יום למכון וינגייט וחוזר לקריות כדי לאמן במכון שלו בקרית חיים וגם כדי להיות לצד אשתו.

ארשנסקי (25) לא מתלונן לרגע, להיפך, הוא אוהב את החיים, מאושר מהנישואים ונהנה לאמן במכון והוא מכוון שוב הכי גבוה – מדליה באליפות העולם, השתתפות באולימפיאדת טוקיו 2020 וגם רוצה מאוד לגדל ולטפח ספורטאים צעירים במועדון שלו. לדבריו יש במועדון מספר ג'ודאים מוכשרים שעם עבודה קשה, רצינות והתמדה יוכלו להגיע לרמות הגבוהות. אולי מכאן ייצא הטומי הבא.

ofir 06

עשית קאמבק אדיר בשבוע שעבר, הופתעת מהזכייה בזהב בבלגרד?

"האמת שלא הופתעתי. ידעתי שאני נמצא ברמה הזאת. זאת למרות שהרבה דברים לא הסתדרו בשנה וחצי האחרונות, נקלעתי להפסדים וקצת אבדתי את זה. אני חושב שהמנוחה בראש שעשיתי העניקו לי כוחות מחודשים והתוצאות חזרו והתחלתי דרך חדשה".

אפשר להגיד שחודש ספטמבר היה החודש הגדול בחייך, התחתנת ותוך פחות משבועיים זכית במדליית זהב בתחרות גדולה. מסכים?

"נכון, לי נותר רק להגיד תודה על הכול, זה חודש מיוחד עם הרבה רגשות ושמחות, הלוואי שכול החודשים שלי יהיו כאלה".

"סמדג'ה צריך להיות בראש הפירמידה"

ענף הג'ודו הפך מאז אולימפיאדת ברצלונה בשנת 1992 לענף המוביל בארץ, ביחד עם הספורט הימי, הרבה בזכות ההצלחות של יעל ארד והמאמן שלך בנבחרת ישראל אורן סמדג'ה. כמה ספורטאים מתאמנים היום בענף? כמה מהם בוגרים?

"אעשה לך תיקון, ענף הג'ודו לא הפך מוביל מברצלונה, לדעתי הענף הפך מוביל מהנקודה שאורן סמדג'ה נכנס לתמונה. כשאורן החל להוביל את הנבחרת היו המון שינויים, ביחד עם הצוות שנכנס איתו חל שינוי בתפיסה למדליות ובכול. הוא מקנה אצלו משמעת ועקרונות משלו, יש לו קרדיט ענק במדליה של אורי ששון, טל פליקר גולן פולק. רק בזכותו, בזכות הדרך הביטחון שהוא מקנה. אני יותר מזה אגיד, לדעתי אורן צריך להיות בראש הפירמידה של הענף, זו דעתי. כיום מהקדטים עד הבוגרים יש אולי 600 גברים ו-150 נשים, בבוגרים יש 150 גברים ו-70 נשים".

ועדיין, למרות הפופולריות של הענף הספורטאים הבכירים לא מקבלים שכר גבוה, בהתאם ליכולת שלהם. איך בכל זאת שורדים?

"אנחנו שורדים לכול הדעות, הענף הוא מאוד קשה. יחד עם זאת אפשר לעזוב באמצע את המקצוע ולהתלונן. אני מאמין שהמודעות כיום יותר טובה, יש קצת יותר ספונסרים, ואני מאמין שבעתיד יהיה יותר טוב. אין לי ספק שאת המשכורות צריך להעלות, כי זה לא מספיק לאף אחד, בטח אם נשווה את ענפי הכדורגל והכדורסל אז בוודאי שאין פרופורציות".

ofir 01

מועדון ג'ודו חדש בקרית ים

לאחרונה אביך פבל ארשנסקי הקים מועדון ג'ודו חדש בקרית ים, איפה בדיוק, ספר על המועדון.

"המועדון ממוקם בקרית ים ברחוב שפרינצק 10, זה מועדון חדש ומתפתח, עם הרבה פוטנציאל. אבי, שהוא המאמן האישי שלי, הוא בעל המון ידע וניסיון ולטעמי כול מי שיבוא ללמוד רק יזכה מכך".

זה אומר שאתם כבר לא עובדים ביחד במועדון בקרית חיים? איפה נמצא המועדון?

"אבא נמצא פעם בשבוע במועדון בקרית חיים, אני שם יותר. הכתובת של המועדון: רחוב דגניה 33. ילדים ונערים שרוצים לעסוק בג'ודו מוזמנים להצטרף למועדון, אפשר לקבל פרטים אצלי בטלפון: 0506658590".

למעשה אביך הקים גם את המועדון בקרית חיים והוא בחר להקים מועדון חדש ולתת לך את המועדון שלו, זה מראה על קשר חזק מאוד ביניכם.

"כן, אך יש לציין קשר מופרד. על המזרון הוא המאמן אין חוכמות, בחוץ הוא אבא וחבר לכול דבר. בדרך כלל לא היו לי בעיות באימונים מולו כיוון שאני לא אחד שמבקש הנחות באימונים, אני לא מסוג הספורטאים האלה".

בן כמה אביך? לפני שנתיים הוא זכה במדליית ארד בגיל שלו באליפות העולם בסמבו, שזו אומנות לחימה מודרנית, הוא ספורטאי מדהים, מעניין לשמוע על הקריירה שלו.

"אבי בן 54, כשהוא היה צעיר הוא היה חלק מנבחרת רוסיה בהיאבקות חופשית, הוא היה שם ספורטאי מוביל, על אף הקושי שפעם זה היה עניין של פרוטקציות. הוא השתתף באליפויות ואז עלינו לארץ. כשהגענו הבנו שאין היאבקות רצינית בארץ אז הוא עשה הסבה לג'ודו, אבל הוא לא התחרה. הסמבו היה הכי קרוב לג'ודו וזה התאים לו. הוא מאמן ג'ודו כבר 16 שנה".

ofir 05

כמה חניכים מתאמנים במועדון שלך בקרית חיים?

"כרגע בסביבות הארבעים חניכים".

כמה אימונים בשבוע הם מתאמנים?

" מגיל 4, שהם קבוצת גן, מתאמנים פעמיים בשבוע, מגיל שמונה ומעלה הם מתאמנים שלוש פעמים בשבוע".

יש כישרונות במועדון, כאלה שאתה יכול לסמן אותם ככוכבים לעתיד?

"כן בוודאי שיש, אני כמובן לא אציין שמות. אני מסתכל על הלחימה בעיקר, על הרצון והכישרון ואני בהחלט יכול להגיד מי יכול להתפתח. אני רואה כוכבים כישרוניים, ללא ספק".

מהו הגיל האידאלי להתחיל להתאמן ג'ודו, כמה אימונים צריך להתאמן כדי להגיע לטופ?

"הגיל האידאלי להתחלה כבר מגיל 4. עדיין בגיל הזה יותר משחקים ויותר מתרגלים, אבל מקבלים את הבסיס. ספורטאי מתחיל בגיל 4 ופורץ במקרה הטוב בגיל 20 עד 28, כול אחד והפריצה שלו, מה שבטוח, האימונים הם סביב השעון".

סוד ההצלחה: רצון ועבודה קשה

מתי אתה התחלת להתאמן? כמה אימונים עשית בשבוע? אני מניח שהחניכים שלך יתעניינו לדעת איזו דרך אתה עשית עד שהגעת לטופ.

"אני דווקא התחלתי להתאמן בגיל 10, אבל במינימום של ארבע אימונים בשבוע. שמע, הייתי ספורטאי שמתאמן המון, גם מחוץ לשעות האימונים, ימי שבת רץ, אם מתבטל אימון אני עושה אימון במקום, דוחף עוד אימון, יש הרבה מכשולים וקשיים שצריך לדעת להתגבר. מי שלא עובר אותם מוצא אותם לבסוף באזור הפורשים, כאלו שלא התגברו על הקשיים. אני רואה תמונה שמישהו רוצה ומתאמן חזק עד הסוף, לא רואה תמונה שהוא לא מצליח, הכול תלוי ברצון בעיקר".

איך החניכים שלך קיבלו אותך אחרי שחזרת מבלגרד עם מדליית זהב?

"האמת שכול המועדון עקב באינטרנט אחרי כול הקרבות. היה נחמד ממש לקבל את הברכות מכולם שתמכו בי, הופתעתי".

ofir 04

הם בטח ראו את המדליה, מה זה עושה להם?

"לא שאלתי אותם, אני מניח שהם מלאי הערכה, שהם יאמינו יותר בעצמם, זה המון פסיכולוגיה".

מודה לאשתי שסובלת ותומכת בי

חזרת בחצי השנה האחרונה להתאמן בנבחרת, כמה אימונים אתה מקיים בשבוע?

"כול יום אני מתאמן בנבחרת, לפעמים אני מתאמן פעמיים ביום. שבת זה היום היחיד שאני נח. אני משלב את המועדון והנבחרת, בעיקר בגלל שאין לי ספונסר, אז מן הסתם אני צריך פרנסה, אז אני מאמן תוך כדי, אני אוהב את זה. זה לא קל לשלב כי זה לעיתים מלווה בעייפות, אבל מסתדרים.

"בהזדמנות זאת אני רוצה להודות לאשתי שסובלת אותי ותומכת בי. זה לא קל, כי אני טס הרבה, נמצא הרבה באימונים ומרגיש בגלל זה שלפעמים אני לא מאה אחוז איתה. גם למשפחה ולמאמן האישי, שהוא גם אבא שלי, ולכול צוות המאמנים שמוביל את הנבחרת, מהם אני שואב את הכוחות".

לפני שהתחתנת התגוררת והתאמנת במכון וינגייט, והגעת לקריות בסוף כל שבוע. היום אתה מתגורר בקרית מוצקין, איך אתה מצליח לשלב בין אימונים בווינגייט ועבודה במועדון וחיי נישואים?

"אין לי ברירה אני נוסע כל יום לוינגייט וחוזר לקריות, וכמו שאמרתי קודם אני משלב איכשהו בין האימונים שלי בנבחרת לבין האימונים שאני מעביר במועדון".

מה המטרות שהצבת לעצמך בשנים הקרובות?

"לפתח את המועדון, שיהיה ייחודי, עם כמות טובה של חניכים וכמובן מבחינה אישית זכייה במדליות, כמה שיותר, ולהשתתף בתחרויות: אליפויות אירופה, אליפות העולם, אבל מטרת העל היא אולימפיאדת טוקיו 2020".

מדליה באליפות אירופה יש לך, מדליה באליפות העולם החמצת בגלל חוסר ניסיון, השתתפת באולימפיאדת לונדון, מה החלום הגדול שנשאר שלך?

"החלום הגדול לזכות במדליה באליפות העולם. הייתי באמת קרוב מאוד, היו חסרות לי שמונה שניות, אבל החמצתי, אחרי שהובלתי בניקוד ועשיתי טעות, המתמודד זרק אותי וניצח בוואזרי, והשאר היסטוריה".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות